Jump to content

Gjennomslag til kjølevann i eksosmanifold?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

Noen her som har opplevd å fått lekkasje i eksosmanifolden slik at man opplever gjennomslag i kjølevannet? På min gamle 4D31, marinisert av Herold Marine opplever jeg ganske hyppige gjennomslag der alt kjølevannet tømmes ut av ekspansjonstanken. Har hele tiden tenkt at det var toppakningen, men nå når jeg ringte et verksted for å få tildragingsmomentet på toppen sa eieren at han aldri hadde hørt om en gåen toppakning på disse. Han mente heller at det måtte være lekkasje i eksosmanifolden eller noe annet galt med kjølinga. 

 

Lurer på å ta av manifolden, se om det er mulig å se spor etter vann i den. Hvis ikke, fylle den på vannsiden og se om det renner noe ut av eksosportene.

Kommer tilbake med bilder av skitne eksos deler ;)

Link to post
Share on other sites

Ingen tegn til vann inni eksossiden så langt. Men i og med at gjennomslaget kun inntrer ved varm motor(80 grader) og propellen innkoblet så hadde jeg ikke forventet det heller. Planen videre er å prøve å få av manifolden og teste den med vann/aceton og trykkluft.

 

Egentlig håpløst å få noe gode bilder av innsiden. Vannet ville ikke gå ned i systemet før jeg åpnet lufteskruen på eksosmanifolden. Lurer på om det kan ligge en propp et sted?

 

91217695-0A62-4561-8105-5DBB4FFC33B5.jpeg.b3ae8c23a25f9deef702e2297fb74c29.jpegDBFA8DC4-6731-4D70-BEF9-8F7F7268D19E.jpeg.45b57e5f067aca9b9577c0ed2ceb741b.jpegD3684C97-9612-421C-B26F-C1A676F958D3.jpeg.452958ec642087e68ddc7837c77f4193.jpegC749351C-8ECF-49B0-B956-ED52C2CC0812.jpeg.cc9993df888a6e4d63611f0f2b8c89e8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt nye pakninger. Når de har vært sammenpresset en gang skal det godt gjøres å få dem tette igjen. 

 

Godt manifoilen var tett da, en dyr ting mindre som kan være feil. Kanskje det er toppakning likevel?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tett ble det ikke! Kommer kjølevann ut mellom blokk og topp. En gamling på et verksted jeg ringte sa det skulle være 12,5 kg moment.

Skal sies at jeg ikke dro til i flere omganger. Vet ikke hvor viktig det er. Får forsøke å løssne, stramme i 3 omganger, og kanskje dra til litt ekstra...

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 40 minutter siden:

og kanskje dra til litt ekstra...

 

Det skal ikke være nødvendig. Det var sånn jeg dro av en topplokkbolt første gangen jeg skrudde på en bilmotor . . ., .

 

Bruk for all del momentnøkkel og sjekk at du bruker riktig moment. Bruk olje på gjenger og under skruehode.

 

Hvilken dimensjon (gjengediameter har boltene)? Tiltrekningsmoment 12.5 kgm ligger i området for høyfaste bolter dim. M12.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det du driver med nå er ren flaks om du har suksess. Du er plent nødt til å fremskaffe spesifikasjonen på eksakt den motoren du jobber med. Og husk, en topplokpakning som den du har lagt ut bilde av, er pr. def. defekt om den blir løsnet etter tiltrekking.

 

Her har du en type spec. på en annen motor med M12 topplokkbolter:

Toppens vridning skal måles, til spec.

Toppens retthet skal måles til spec.

Samme gjelder blokken.

Bolthullene skal renses. Topplokkbolter, av den typen som kan gjenbrukes en gang, stålbørst gjenger. Her er det to typer bolter som er skilt med delenummer. Den andre typen bolter skal kun brukes en gang.

Boltgjenger skal coates med RTV sealant (ikke olje/fett), resten av bolten dekkes med motorolje.

Boltene trekkes 'finger tight'.

Boltene trekkes i rekkefølge som spec. til 25 Nm.

Deretter trekkes boltene i rekkefølge til 65 Nm

Deretter trekkes boltene i rekkefølge 90 grader.

 

Det holder ikke at en gammel gubbe mener et eller annet. Og at noen andre har noen andre glupe ideer. Det er kun motorfabrikantens instruks som gjelder. Som regel kan den googles.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Toppens vridning skal måles, til spec.

Toppens retthet skal måles til spec.

 

Det som teller i praksis er at topplokket ligger plant mot toppen av blokka.  Det testes ved å legges dem mot hverandre og  søke etter glipper ved å klemme fast tynt papir. Sigarettppir ble som regel brukt.

 

Det er også en god ide å renske opp gjengene med bunntapp, blåse rent og sjekke at boltene ikke bunner i hullet før de får klem på lokket. Heldigvis er det ikke alltid boltene må/bør byttes.

 

Og selvfølgeig er det riktig som Hulda skriver, at motofabrikantens spec. må innhentes, og at den går foran det meste som vi andre måtte si eller mene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt alle specs, men Mitsubishi nekter å gi ut noe. Kunne dog selge meg verkstedmanualen for 180 euro +frakt og avgifter. Han på verkstedet mente boka han hadde var riktig, så det ble beste utgangspunkt.

Boltene er vel M12 ja. Bruker 21/32 hylse på dem. Sitter ikke som støpt, men bedre enn noen i mm. Åpnet og dro til pent og pyntelig i 3 omganger. Har sluttet å lekke kjølevann fra pakninga, men starte vil den ikke! Kommer ikke vann ut eksosen eller i olja, men kan vel lekke vann inn i sylinderen likevel.

 

Toppen er planet helt rett. Hadde sett for meg at en flerlags toppakning skulle ta av eventuelle ujevnheter i blokka

IMG_4225.JPEG.154a9c03b9ca38858254192ead8c5cd6.JPEG

Tatt av 0,15mm

IMG_4230.JPEG.bd9c98b62b8c119e6aa6210420ddefab.JPEG

Nesten ferdig rengjort blokk

 

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det du driver med nå er ren flaks om du har suksess. Du er plent nødt til å fremskaffe spesifikasjonen på eksakt den motoren du jobber med. Og husk, en topplokpakning som den du har lagt ut bilde av, er pr. def. defekt om den blir løsnet etter tiltrekking.

 

Her har du en type spec. på en annen motor med M12 topplokkbolter:

Toppens vridning skal måles, til spec.

Toppens retthet skal måles til spec.

Samme gjelder blokken.

Bolthullene skal renses. Topplokkbolter, av den typen som kan gjenbrukes en gang, stålbørst gjenger. Her er det to typer bolter som er skilt med delenummer. Den andre typen bolter skal kun brukes en gang.

Boltgjenger skal coates med RTV sealant (ikke olje/fett), resten av bolten dekkes med motorolje.

Boltene trekkes 'finger tight'.

Boltene trekkes i rekkefølge som spec. til 25 Nm.

Deretter trekkes boltene i rekkefølge til 65 Nm

Deretter trekkes boltene i rekkefølge 90 grader.

 

Det holder ikke at en gammel gubbe mener et eller annet. Og at noen andre har noen andre glupe ideer. Det er kun motorfabrikantens instruks som gjelder. Som regel kan den googles.

 

Brukte kobberfett på gjengene jeg. RTV for å hindre at gørr renner nedi gjengene kanskje?

Kan være den 90graderen jeg mangler ;) Tro om en kompresjonstester ville gitt noe klarhet...

 

Lurer på om jeg gjorde noe veldig dumt når jeg satte på pakninga OPP-NED?:giggle: Dere skjønner det at den passet ikke med "UP" merket opp. Var som om den egentlig tilhørte en motor som var snud 180 grader, men ellers identisk! Tenkte at sidene så like ut, og at presset ble det samme, men kanskje jeg tok feil?

 

 

 

IMG_4244.JPEG.1941af8e37cdf97c3ffeee73760f54a4.JPEG

Ny og gammel pakning. Nye ligger her med "UP" merket ned.

IMG_4245.JPEG.a4c9305806ae1895bb067644321c52ff.JPEG

Finn en feil!

 

IMG_4231.JPEG.d304a299ac4d81832a45da7acf83789e.JPEG

Med "UP" merket opp. Dårlig samsvar.

Link to post
Share on other sites

Den spesifikasjonen jeg beskrev over er for en USA dieselmotor. Den skal- og kan ikke brukes på Mitsubishi. Den nye pakningen ser for meg ikke ut til å passe motoren. Mulig jeg tar feil.

 

Hvis du googler 'torque spec head bolts Mitsubishi', kommer det opp drøssevis med instrukser, bilder, manualer. Bare å plukke ut den motoren du har og så følge oppskriften.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden:

Finn en feil!

Er pakningen speilvent?  ellers så må det være feil pakning.

 

Her er rekkefølgen , ser en sier bruk nye bolter og bruk  manualen som sier trekke til 3 eller 4 ganger med moment,

Den metoden med  moment og 90 grader.  kan knekke bolter på gamle motorer er hans erfaring.

image.png.b21d74977f988b2f5a898b08127b7bb6.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå tar jeg det eeeeen gang til: Følg fabrikantens spesifikasjonen for angjeldende motor. Hvis det står at det skal brukes nye bolter, bruk nye bolter. Hvis det IKKE står at boltene i siste trekking skal trekkes 90 grader, IKKKEEE vær smart å trekk 90 grader. Hvis spec'en sier at bolter kun kan brukes to ganger, og du er usikker, sett inn nye bolter. 

 

I forstillingen på bilen min skal en mutter trekkes 420 Nm. Et par bolter skal trekkes 70 Nm pluss 45 grader, etc. etc. Jeg trekker ikke etter 'noe jeg tror er passe'. Jeg følger spec. Som regel er det i dette tilfellet, som ikke gjelder noen andre tilfeller, også spesifisert nye bolter, nye muttere, og tørre gjenger.  Om en eller annen 'har erfaring' med at fabrikantens spec. er noe tull, følg fabrikantens spec. Tydelig nå?

 

Enda en gang, følg fabrikantens bruksanvisning.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 50 minutter siden:

Om en eller annen 'har erfaring' med at fabrikantens spec. er noe tull, følg fabrikantens spec. Tydelig nå?

Skrev jeg noe galt når jeg skrev at det tydeligvis er en manual uten 90 grader?

""ser en sier bruk nye bolter og bruk  manualen som sier trekke til 3 eller 4 ganger med moment,

Den metoden med  moment og 90 grader.  kan knekke bolter på gamle motorer er hans erfaring.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 40 minutter siden:

Skrev jeg noe galt når jeg skrev at det tydeligvis er en manual uten 90 grader?

""ser en sier bruk nye bolter og bruk  manualen som sier trekke til 3 eller 4 ganger med moment,

Den metoden med  moment og 90 grader.  kan knekke bolter på gamle motorer er hans erfaring.""

Det du finner på av deg selv er:

"Den metoden med  moment og 90 grader.  kan knekke bolter på gamle motorer er hans erfaring."

Det å la en eller annens 'erfaring' overstyre fabrikantens spec. blir feil. En eller annen som sier et eller annet, er feil om utsagnet ikke er i hht. fabrikantens spec.

 

Det er kun fabrikantens spec. som gjelder. Knekker en bolt når man bruker fabrikantens spec., så er det en feil med bolten, det er ikke en feil med spec.'en. Altså, i tvil, bytt bolter. Smør, eller lav være, følg fabrikantens spec. Når topp og blokk skal måles, bruk fabrikantens spec. Dasspapir og andre finurligheter har jeg aldri sett referert til i noen spec. som jeg har vært borti.

 

Nå gidder jeg ikke mer. 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg klart å få tak i fabrikantens bruksanvisning via et en noe luguber side. Men den fungerte, og jeg fikk manualen! :)

Første feilen er at jeg har fått tildragingsmomentet for 4DR5. Mindre motor, mindre effekt og mindre bolter. Er vel fort gjort å se feil.
Bare å si fra om noen trenger manualen! Dekker 4D31, 4D31T, 4D32, 4DR, 4DR5

Capture.JPG.a17ef95da24afb8da698880c471a9829.JPG

 

Men i Kobelco manualen som dekker samme motoren, bare til gravemaskinbruk oppgis det et lavere moment.

 

1386082151_Kobelcotorques.JPG.6305724a4db17294c7fad989bb46dc6d.JPG

 

Nå er jeg imidlertid usikker på om det blir mulig å få tett siden flatene er blitt forurenset med kjølevann og kanskje andre ting.

 

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Er pakningen speilvent?  ellers så må det være feil pakning.

 

Her er rekkefølgen , ser en sier bruk nye bolter og bruk  manualen som sier trekke til 3 eller 4 ganger med moment,

Den metoden med  moment og 90 grader.  kan knekke bolter på gamle motorer er hans erfaring.

image.png.b21d74977f988b2f5a898b08127b7bb6.png

 

Stemmer med manualen denne! Jeg gjorde det litt mer "sirklete", så her er det kanskje også noe å gå på :)
 

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker ikke som at 18,5 kg er nok til å få det tett. Kommer røyk fra oljen(der støtstengene kommer opp) når jeg tørner, og den vil ikke starte.

På verkstedet syntes dem 18-19kg hørtes veldig lite ut på en støpejernstopp med M14 bolter. Når vi googlet litt fant vi oppskriften for 4D31 i Canter lastebil. Der skal det være 19 PLUSS 90 grader. Ikke enkelt å følge fabrikantens spec når det finnes ihvertfall 3 forskjellige av dem! 

 

 

 

 

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 44 minutter siden:

Et batteri som klarer å dra motoren fort nok rundt hadde nok hjulpet på. 

Hehehe, ja det er ikke så mye å skryte av. Nesten nytt(halvannet år gammelt) 100AH startbatteri fra Biltema. Tro om det er kommet Lithium batterier som er å anbefale som startbatteri? Blybatteri hører vel snart hjemme på museum...
MEN det har nå klart å starte gammla tidligere da.

Går heller ikke stort fortere om jeg sjalter inn forbruksbatteriene.

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...