Jump to content

Farlige Ender


anton

Recommended Posts

Var nedom båthuset en tur i går ettermiddag og traff en kar der som hadde observert tre døde fugler i vannet. Mattilsynet kom noe senere og fikk tak i en av dem. Mer om dette her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

hvor de ligger og driter dagen lang fra tidlig høst og gjennom hele vinteren

Det gjør jo båtfolket også, fra tidlig om våren til sent om høsten :headbang:

Noen av dem er smittet av virus type HTLV Aids også. Skulle kanskje vridd hodet rundt på dem eller brent dem levende, slik man gjør med fuglene.

 

Mange har altfor liten respekt for dyrelivet som er en stor berikelse for meneskene.

Link to post
Share on other sites

Mange har altfor liten respekt for dyrelivet som er en stor berikelse for meneskene.

 

Og kanskje er også det en av grunnene til at vi opplever slike sykdomer som fugleinfluensa og kugalskap.

 

Kan virkelig ikke skjønne et ender og andre dyr skal være en plage når man er på og ved sjøen. Da synes jeg heller man får finne seg noe annet å gjøre. Gleder meg hver gang jeg ser en snadrende and ved båten. Må dog innrømme at måkene en sjelden gang kan bli litt i overkant, men det er en del av sjølivet!

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Sebaldus. Syns forsåvidt det hører med å klage litt over de j..la måkene, men tenk hvordan det hadde vært uten?!? Nei, uansett om man er i skogen, på sjøen eller fjellet så er dyrelivet noe av det som bidrar til flotte naturopplevelser!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det gjør jo båtfolket også, fra tidlig om våren til sent om høsten

Noen av dem er smittet av virus type HTLV Aids også. Skulle kanskje vridd hodet rundt på dem eller brent dem levende, slik man gjør med fuglene.

 

Mange har altfor liten respekt for dyrelivet som er en stor berikelse for meneskene.

 

Dette var malplassert, men det er jo mandag idag!

:wink:

 

Det var da fært til reaksjon!!!!

 

Ingen har vel sagt at disse fjærkrea burde vært utryddet, vel!

Man kan vel irritere seg over en del av det som følger med disse fuglene, ikke alt er like hyggelig!

Måkedritt har vært et hett tema her på båtplassen, uten at respekten for naturen og miljøet har blitt mindre for noen av den grunn!

At folk etterhvert begynner å bli engstelig er vel kanskje ikke så rart i disse tider?

 

-----

Link to post
Share on other sites

:discuss:

Også jeg synes ender er søte og koselige så lenge de svømmer rundt båten eller koser seg i fjæra. men altså ikke når de kommer opp på båtpirene i hopetall for å drite.

Det er nesten umulig å komme seg ombord i båten uten å trå skoene full av denne fugledriten.

Men finner jeg en kar med børse og skyter et par, så blir det nok månelyst.

Før i tiden holdt både ender og måser seg i sitt naturlige element, men nå skal de absolutt kline seg innpå oss mennesker.

Hva er det som skjer?

Link to post
Share on other sites

:discuss:

Før i tiden holdt både ender og måser seg i sitt naturlige element, men nå skal de absolutt kline seg innpå oss mennesker.

Hva er det som skjer?

Har også lurt litt på det samme. De siste 40 år (!) har det aldri vært så mye måke og and i nærområdet rundt havna. Økt tilgang på mat (les: avfall/søppel) kan være en nærliggende årsak mht til måker, men de store mengdene med ender finner jeg ingen god forklaring på. Desssuten overvintrer de her nå, det gjorde de ikke før. Noen ornitologer på forumet som kan forklare?
Link to post
Share on other sites

Liker ikke ender jeg heller!!!!!

Det gjør jeg, rogeri!

 

Jeg liker dem faktisk så godt at vi skal ha 2 av dem til familiemiddag på søndag - førstkommende. Sprøstekt utenpå og saftig inni. Du må prøve det en gang. Nam-nam.......

 

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det gjør jeg, rogeri!

 

Jeg liker dem faktisk så godt at vi skal ha 2 av dem til familiemiddag på søndag - førstkommende. Sprøstekt utenpå og saftig inni. Du må prøve det en gang. Nam-nam.......;o)

 

Ja, ja Walther!

 

Noen skal jo alltid utfordre skjebnen!!!

Trodde du bare spiste fisk?

Kanskje du driver med basehopp også? :lol:

 

Tror du at du klarer å fortære anden UTEN å ha dette viruset i "bakhodet" da?

 

Vær nu forsiktig ihvertfall!

Vil jo nødig miste noen av de få her som virkelig vet hva båtliv er!!!

 

 

 

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Kan virkelig ikke skjønne et ender og andre dyr skal være en plage når man er på og ved sjøen. Da synes jeg heller man får finne seg noe annet å gjøre. Gleder meg hver gang jeg ser en snadrende and ved båten. Må dog innrømme at måkene en sjelden gang kan bli litt i overkant, men det er en del av sjølivet!

Tiltredes Sebaldus! Kanskje med unntak av den ørlite kritiske holdningen til måker. Jeg synes de også er trivelige, selv om vi har de i store mengder.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Og kanskje er også det en av grunnene til at vi opplever slike sykdomer som fugleinfluensa og kugalskap.

....

Flere teorier antyder at mange av disse sykdommene er forårsaket av intensiv drift med tette besetninger, dårlig hygiene, og foring med døde dyr.

 

For oss har dette vært en tragedie. Vi hadde i underkant av 100 dyr da vi fikk beskjed om nye regler fra Mattilsynet på Fredag ettermiddag. Høner, Vaktler, Gjess og Ender. Har nå stått og slått ihjel og slaktet i 3 dager til ende for å klare å stable alle dyra under tak og følge forskriftene. Avlsdyr, kjæledyr og dyr som bare er noen uker gamle har gått med. En forferdelig trist jobb, for ikke å snakke om en økonomisk katastrofe. :sad:

 

Er også aktiv jeger i skjærgården, og har vært på jakt stort sett annenhver dag siden 1.okt. Med tanke på mulig smitte så frister ikke det så veldig lenger heller nå..

 

Er glad for å hatt mulighet til å ha frittgående dyr ihvertfall en stund. Kanskje vi får oppleve det senere, hvis viruset forsvinner.

 

Ett bilde av noen av dyra vi hadde i sommer:

Bilde

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klikk - er det slik at oppdrettere i Norge nå er pålagte å slakte ned? Jeg oppfattet det dithen at foreløpig er det kun forbud mot å ha frittgående fjærkre utendørs. Er det eget valg å slakte ned? På grunn av mangel på innendørs arealer, eller noe slik? Men trist er det når det endte slik.

 

Selv driver vi med fjærkre bare til kosebruk. Frittgående høner. Men som følger båtsesongen. Så f.o.m. et par uker siden er de ikke frittgående lengre - da må de pent finne seg i å være i opplag innendørs til våren ankommer. Skiftet forøvrig ut mye av besetningen for noen uker siden da de ikke la noe særlig med egg lengre. Har nå 1 kamphane og 7 høner. Overhørt en dag hanen kom ut i innhengningen sammen med hønene: Hvor vil dere ha det hen i dag da, damer? Hvorpå svaret lød: Baak - baak...

Link to post
Share on other sites

Enig,men er det ikke litt hysteri da ? 3 døde ender og krigsoverskrifter :crazy:

For folk som ikke omgås med dyr vil det ikke ha noen betydning om viruset kommer til Norge eller ikke. Det smitter svært sjeldent, og da kun i forbindelse med slakting o.l. Dersom viruset muterer og begynner å smitte mellom mennesker er det en litt annen situasjon, men da er det folk man bør passe seg for, ikke fuglene..
Link to post
Share on other sites

Jeg har en undulat som i disse tider "gjør mindre å mindre av seg",virker så den ikke skravler så mye nå om dagen. Har også lagt merke til at den spisser ørene når det blir snakk om fuglevirus og influensa.

Synes rett og slett at den er blitt blekere om nebbet!

 

Kan det være at den er preget av "mannefallet av sine artsfrender" og at den nå forstår at den på en måte lever på overtid?

 

Burde jeg kverke'n???

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

Klikk - er det slik at oppdrettere i Norge nå er pålagte å slakte ned? Jeg oppfattet det dithen at foreløpig er det kun forbud mot å ha frittgående fjærkre utendørs. Er det eget valg å slakte ned? På grunn av mangel på innendørs arealer, eller noe slik? Men trist er det når det endte slik.

 

Selv driver vi med fjærkre bare til kosebruk. Frittgående høner. Men som følger båtsesongen. Så f.o.m. et par uker siden er de ikke frittgående lengre - da må de pent finne seg i å være i opplag innendørs til våren ankommer. Skiftet forøvrig ut mye av besetningen for noen uker siden da de ikke la noe særlig med egg lengre. Har nå 1 kamphane og 7 høner. Overhørt en dag hanen kom ut i innhengningen sammen med hønene: Hvor vil dere ha det hen i dag da, damer? Hvorpå svaret lød: Baak - baak...

Hei!

Forbudet går ut på at man må ha alt fjærfe innendørs. Endene bor utendørs året rundt, og vi har ingen plass til dem inne. Jeg har nå fått tillatelse av Mattilsynet til å ha resten av endene ute i voliere med tettmasket netting og tak over vann og mat. Men for å få plass måtte vi slakte de fleste. Ender må ha mye plass. Vi hadde også endel ender som er av type som er "avhengig" av andedam, hadde ikke hjerte til å bure disse inne slik at de ikke fikk tilgang til dammen lenger.

 

Hønene mine lyder mer slik: baaak-baak-bak foraaaaan-forraan-foran :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...