MrGregert Startet 8.Desember.2020 Del på Facebook Startet 8.Desember.2020 Heisann, På sensommeren gikk vi til innkjøp av vår første båt; en Fjord 880 1984-modell. Inkludert på kjøpet fulgte det en gammel traver i form av nevnte motor, som jeg ble fortalt yter ca. 150 hk. Litt av utfordringen min er at båten ble kjøpt via en båtformidler som hadde svært lite peiling på båten, slik at jeg gjerne vil finne ut av så mye som mulig før båten sjøsettes. Først og fremst tenkte jeg på dette med vedlikehold. Har lest denne tråden allerede, og forstår at varmeveksleren iallfall bør renses. Vil dette gjelde intercooler også som er nevnt i samme tråd? Når jeg hentet båten i Drammen og tok sjøveien hjem til Arendal, så kom jeg ikke høyere opp enn ca. 13,5 knop i følge GPS. Virker dette riktig? Da lå temperaturen på ca. 85 grader. Så for å spille videre på dette med farten. Jeg leste også denne tråden for å se om det er mulig å øke effekten. Det var nevnt bytte av intercooler, installasjon av duoprop og at man også kunne vurdere å bytte drev. Båten har trimflaps, men tror ikke disse fungerte. Vet ikke hvor mye "modifisering" jeg vil sette i gang med på en motor som allerede er en del år, men hvis det er mulig å gjøre den litt friskere på en god måte, hadde jo dette vært gøy. Sikkert mange av disse trådene med spørsmål fra nybegynnere lik meg selv, men setter pris på om noen har noen tips/råd å komme med :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Fjord 880 ble ofte levert med aksel og tungbygde motorer på ca 200hk. Gikk da ca 20 kn. Fjord 880 er jo en stor, tung og bred båt så motoren du har er langt fra tilstrekkelig for noe særlig fart. Er det planende CC utgave du har med drev vil jeg anta du må opp i ca 250-300hk for å få båten greit ut av vannet. Hadde ikke kostet noe på den gamle motoren, den er fullstendig utdatert og deletilgangen er minkende. Sitér dette innlegget Link to post
MrGregert Svart 11.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2020 Takk for svar. Da forstår jeg at det ikke er vits å knote med noe på denne her, sett bort ifra vedlikehold. Når det gjelder vedlikehold, utover olje, oljefilter, sjøvannsfilter etc., så er det da varmeveksler og intercooler jeg bør kontrollere på denne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Desember.2020 Del på Facebook Svart 11.Desember.2020 Jeg ville ha satset på godt vedlikehold for å sørge for lang levetid. Olje, filtre, impeller etc. Sørge for skikkelig smøring og skikkelig kjøling. Da kan den vare mange år til. Trimming av en gammel motor har jeg lite tro på. Når tempen holdt seg på 85 grader på hjemturen tyder det på at kjøling er helt OK, egentlig. Men det skader jo ikke å sjekke. Sjekk også eksosbend, at det ikke er sundtrustet eller begynner å bli tett. En ventiljustering er heller ikke feil når du ikke vet når det ble gjort sist. Samt se over alle slanger for sprekker/skader. Mens båten er på land ville jeg ha sjekket gjennomføringer og ventiler under vannlinjen. Og anoder, selvsagt. Da er det bare å se frem mot en flott 2021 sesong på sjøen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 11.Desember.2020 Del på Facebook Svart 11.Desember.2020 Hvor høyt turtall klarer du og få på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.