Jump to content

16 åring leter etter første båt

Cskansen Sørense

Recommended Posts

Svært mange 16 åringer fra vannsjø på forumet nå. Men før vi kan gi deg et godt tips må du liste alle krav. Spesielt budsjett! Jeg vil nok anbefale en dromedille av et slag (ja de kan være større enn with 320). De skal gå godt med liten motor. Dette er nok på bekostning av sjøegenskaper, men vannsjø er ikke Stadt heller. Da har du en økonomisk båt i 5 knop sonen, men samtidig kan du plane lett på de mer fartskrevende strekkene.

Jeg er en slags gjest

Skjeldent de oppstår noe merkbar sjø i Vansjø, da skal det blåse orkan :giggle:  Kjenner flere som har hatt båt der, så min anbefaling er å ikke legge noe penger i dyr påhenger, helst noe gammelt og billig som man kan få tak i nytt undervannshus til en billig penge. For skal du kjøre fort i Vansjø, så vil du etterhvert garantert treffe et skjær..

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Har du båtførerprøven, eller planer om å ta den? Hvis ikke, så må du holde deg til maks 25 hk.

Med 30 000 i budsjett får du en fin båtpakke. Kan jo kanskje være greit å regne med en henger inkludert i båtpakka? Da slipper du en del ekstra kostnader ifm. sjøsetting og opplag. 

Jeg vil, som flere her på forumet allerede har nevnt, anbefale en eldre båt. Da kan du heller bruke pengene på en nyere påhengsmotor. 

I tillegg til Askeladden 4400 og With Vital, vil jeg anbefale Askeladden 3400, Nor-Dan 16, Skipsplast 14 og 15, Hansvik 16,5 Family, og Rana 15. Sjekk av dørk og akterspeil er som nevnt er viktig å huske på. Samt skader o.l.

Det kan vært lurt å kjøpe båt og motor separat med mindre du kommer over en god pakke. Husk at du kan oppgradere størrelse etterhvert. Bedre med en pålitelig motor du vet starter hver gang, enn en raskere og upålitelig. Kjøper du motor separat, husk å kjøpe riktig lengde til den båten du velger. 

Er en del Yamaha 9,9 sport på bruktmarkedet. Disse kan oppgraderes til 20hk (forgasserbytte) hos forhandler for ca. 3500-, 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...