Cskansen Sørense Startet 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2020 Hei Jeg er en snart 16 år gammel gutt som leter etter en første båt som jeg kan ha i Vansjø i Moss. Lurer på om noen her har erfaring og/eller tips! Jeg tenker jeg vil ha noe med grei plass og fart, gjerne også med overbygg og/eller kalesje. Helst ikke større enn 15-16 fot Hilsen en ivrig 16-åring Sitér dette innlegget Link to post
Martinslayer123 Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 (redigert) Hei kasper! hvis du sjekker en av innleggene mine så kan du finne noen gode tips om erfaring og båter! -Mvh martin Redigert 14.Desember.2020 av Martinslayer123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mrmartin123 Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 en niselv 24 er en flott båt Sitér dette innlegget Link to post
Martinslayer123 Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Hei! Du kan også sjekke ut Askeladden 4400 den har en god del plass med grei fart. du kan også sette på kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Fart er vel ikke det viktigste i Vansjø etter som 90% av innsjøen er 5knop..? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Cskansen Sørense Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Joda men vil jo ha en båt som går i rundt 20 så jeg kan kjøre litt fort der man har mulighet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 har forstått det som at det er stedvis veldig grunt der slik at det fort blir dyrt å kjøre mye fortere enn 5 knop..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cskansen Sørense Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Jeg vil bare få forslag på båter som kan være fine for en ungdom som vil kose seg på vannet Når det gjelder farta, kjenner jeg flere med båt i vansjø, og ifølge dem gjelder det bare å være godt orientert. jeg har vært mye på vannet der selv, men ikke i egen båt, enda Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Hvor mye er du vilig i å legge i en båt da? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 With vital står du registrert med....håper du ikke tøyser med gutta på forumet nå???? Vi er enkle sjeler som bruker mye tid på å gi gode råd vettu. Så tror du må beskrive nærmere, særlig hvor mye penger du vil bruke. Uansett så er det jo bare å tråle Finn.no. Du får ha lykke til og husk båtførerprøven.... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Svært mange 16 åringer fra vannsjø på forumet nå. Men før vi kan gi deg et godt tips må du liste alle krav. Spesielt budsjett! Jeg vil nok anbefale en dromedille av et slag (ja de kan være større enn with 320). De skal gå godt med liten motor. Dette er nok på bekostning av sjøegenskaper, men vannsjø er ikke Stadt heller. Da har du en økonomisk båt i 5 knop sonen, men samtidig kan du plane lett på de mer fartskrevende strekkene. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Wartsila Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Skjeldent de oppstår noe merkbar sjø i Vansjø, da skal det blåse orkan Kjenner flere som har hatt båt der, så min anbefaling er å ikke legge noe penger i dyr påhenger, helst noe gammelt og billig som man kan få tak i nytt undervannshus til en billig penge. For skal du kjøre fort i Vansjø, så vil du etterhvert garantert treffe et skjær.. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Cskansen Sørense Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Cskansen Sørense Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Beklager hvis dette blir sett på som "trolling". Jeg setter pris på alle tips, og ønsker ikke at dette skal fremstå som bare tull. Jeg tenker jeg kan bruke maks rundt 30 000 kr på båt, til de som lurte Igjen, takk for alle tips og forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Skibsplast 450/460vs og skibsplast 490vs/ut, with 1500/1600, wesling 16, f.eks... Dette er gamle båter, så sjekk nøye i dørk og hekk for vanninntrengning i innstøypt treverk, og at det ikke er gamle skader som er dårlig reparert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 hva tenker du av budsjett , og hva ser du for deg som hovedbruksområde - feks cruise rundt med venner? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marida Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Wesling 16 må være den ultimate båt. Jeg vokste opp med en slik fra ca 14år Sitér dette innlegget Link to post
Cskansen Sørense Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 ser for meg at jeg vil holde meg omkring 30 000 nå i første omgang, siden det tross alt er min første båt hovedbruksområde blir nok, som du sier, å "cruise" med venner, men også muligens til å bruke turer med familie eller liknende Sitér dette innlegget Link to post
Cskansen Sørense Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Takk for tips Marida! Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 (redigert) Har du båtførerprøven, eller planer om å ta den? Hvis ikke, så må du holde deg til maks 25 hk. Med 30 000 i budsjett får du en fin båtpakke. Kan jo kanskje være greit å regne med en henger inkludert i båtpakka? Da slipper du en del ekstra kostnader ifm. sjøsetting og opplag. Jeg vil, som flere her på forumet allerede har nevnt, anbefale en eldre båt. Da kan du heller bruke pengene på en nyere påhengsmotor. I tillegg til Askeladden 4400 og With Vital, vil jeg anbefale Askeladden 3400, Nor-Dan 16, Skipsplast 14 og 15, Hansvik 16,5 Family, og Rana 15. Sjekk av dørk og akterspeil er som nevnt er viktig å huske på. Samt skader o.l. Det kan vært lurt å kjøpe båt og motor separat med mindre du kommer over en god pakke. Husk at du kan oppgradere størrelse etterhvert. Bedre med en pålitelig motor du vet starter hver gang, enn en raskere og upålitelig. Kjøper du motor separat, husk å kjøpe riktig lengde til den båten du velger. Er en del Yamaha 9,9 sport på bruktmarkedet. Disse kan oppgraderes til 20hk (forgasserbytte) hos forhandler for ca. 3500-, Redigert 16.Desember.2020 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cskansen Sørense Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Takk for gode råd Kjøttmeis! Dette skal jeg ta med videre i jakten på båt Planlegger å ta båtførerbevis i løpat av vinteren, til info Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Dette ordner seg helt sikkert. Jeg vil bare berømme deg for den flotte skriftlige fremføringsevnen du viser her...når du tross alt bare er 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Cskansen Sørense Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) Takk skal du ha Redigert 17.Desember.2020 av Cskansen Sørense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.