Steinrawr Startet 17.Desember.2020 Del på Facebook Startet 17.Desember.2020 Hei dere. Jeg vurderer å leie ut båten min, men jeg er lit usikker på hva som vil være mest lønnsomt, og ikke minst sikkert, for meg. Omfanget er ikke enormt, men regner med å få leid ut 4-6 uker i året, og kommer til å leie den ut både som "rom" og feriebåt. Er det noen som har erfaring med dette? Slik jeg ser det bør jeg nok opprette et aksjeselskap, selge båten til selskapet og leie den ut gjennom det. Men, jeg ser for meg at dette byr på en del ekstra utgifter mtp. å ta ut utbytte, fordelsbeskatning, vesentlig høyere havenleie og forsikring. I tillegg vil jeg ha behov for hjelp med regnskap osv. Hva ville eventuelt du gjort? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 har du lest emne til LAKA her på forumet ? Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Se der ja. Jeg søkte en del uten å finne noe, men brukte tydligvis ikke riktig søkeord. Skal definitivt lese det emnet! Tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Har ikke erfaring med dette selv, men har en del erfaring med regnskap og selskaper. Dersom du selger båten til eget AS, og du selv skal benytte den, må du enten leie den av selskapet til markedspris, eller fordelsbeskattes for perioden du bruker båten, tilsvarende verdien av om du hadde leid den ut. For at selskapet skal finansiere kjøpet av båten, må det enten ta opp lån (dyrere for et AS), eller du som aksjonær må skyte inn aksjekapital nok til at selskapet kan kjøpe båten. Båten vil deretter avskrives årlig med en viss sats. Så kommer en del valg man må ta vedrørende vedlikehold og slikt. Har du nok omsetning, så kan jo AS'et få tilbake mva på alt av kostnader og investeringer til båten. Dette vil også være fradragsberettigede kostnader dersom de er små nok til å ikke balanseføres. Men hva gjør du når du polerer båten en helg om våren? Leier du inn deg selv, setter du det bort til profesjonelle, eller ansetter du deg selv i selskapet og tar ut lønn for arbeidet? Som aksjonær har du riktignok anledning til å legge inn en del innsats uten at dette skal betales i lønn eller føres som fordringer på deg som aksjonær. Det er ingen tvil om at å gjøre dette gjennom et AS vil koste en del tid og litt penger, framfor å leie den ut privat. Jeg mener at man skal ha forholdsvis mye utleie (og gjerne flere båter) for at det skal kunne forsvares å organisere dette i et AS. Med de riktige grepa kan man sikkert få noen skattemessige fordeler av å gjøre det gjennom et AS, men med kun én båt og noen uker utleie hvert år, tror jeg det er bedre å gjøre det privat. Litt skattemessig info her: https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/fritidsbater/ Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
pacuare Svart 18.Desember.2020 Del på Facebook Svart 18.Desember.2020 Hvis du spør en revisor om dette får du beskjed om å droppe tanken. Både skatt og moms er favoritter for bokettersyn. Var på ett kurs med kpmg, og der var rådet krystallklart. Aldri båt inn i næring. Jeg kan se unntak, for eksempel hvis du driver campingplass og leier ut 10 småbåter. Alt for mange har misbrukt denne ordningen. Høyesterett dom 14 september 2020, ang as. Finnes også flere dommer på dette. Kortversjon er at skattemyndighetene ikke tror dette er næring. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.Desember.2020 Del på Facebook Svart 18.Desember.2020 Hadde en kunde da jeg dreiv med regnskap som hadde båt i næring. Han var tømrer og hadde mange oppdrag i skjærgården, med oppriktig behov for båt på oppdrag og forholdt seg veldig strengt til bruken av denne. Det var likevel en ny runde med revisor og Skatteetaten hvert eneste år for å bevise dette. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.