Jump to content

Hente friskluft til innenbordsmotor, forlenge innsugsslange, effekt?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Effekt i en (diesel)motor avhenger primært av to ting: mengden luft og mengden diesel, og blandingsforholdet mellom disse. Kald luft tar mindre plass enn varm luft, så kald luft er bra for både ytelse og motortemperatur. 
Jeg tipper det er mellom 50 og 70 varmegrader i motorrommet mitt etter en times marsjfart. Det ligger lufteslanger fra skutesiden og inn, likevel står luftfilteret fritt plassert og rett ved siden av turbo som genererer mye varme. 
Vil det ha noe for seg å flytte luftfilter inn i en lukket kasse ved skutesiden med direkte lufttilførsel utenfra? Da må jeg ha en solid slange fra inntak og ut til denne kassa. 
Før i tida pusla jeg litt med tuning av motorsykler, og her ble motorkarakteristikken  endra en del dersom man hadde lenger innsugstrakter, men dette var motorer uten turbo. Vil jeg tape noe på lenger slange mellom innsug til turbo og luftinntak? 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Det er vel bare og åpne motorrumsluka under marsjfart(husk hørselvern). Får du bedre fart er det noe å hente. Mest sannynlig er det ikke noe og hente. For 20-25 år siden var det  endel artikler om dette og folk som monterte innsugsvifter(var det på en båt jeg jobbet på en sommer). Vetus hentet også luft direkte utenfra på noen motorer,  men da må man ha egen vifte for å sirkulere lufta i motorrommet. Resultatet på den båten jeg jobbet på var at det ble motorlukt i styrhuset og båten gikk like sakte.

Link to post

Godt poeng med at man reduserer gjennomlufting av motorrommet, det er jo ikke ønskelig. 
Har ikke målt temperaturen under fart, men en 500kg jernklump som holder 70 grader eller deromkring vil jo varme godt. Må kanskje montere et termometer der nede ?

Har aftercooler, og det hjelper jo godt på, men her vi bor kommer ofte vanntemperaturen opp i over 25 grader om sommeren, så det er begrensa effekt midtsommers. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Jeg har en Deutz motor 7.2 liter med godt isolert tørr eksosmanifold og turbo på en Scand Baltic. Jeg overvåker temperaturen i motorrommet men har ikke hatt over 63 grader og det kun etter en tur og motoren er slått av. Pleie og ligger rundt 50 grader i marsjfart. Jeg leste et sted at temperaturen i motorrommet bør ikke være mer en 20 grader over «ambient» lufttemperatur ute. Har også tenkt mye om jeg kunne fører luft fra ute og direkte til luftfilter men da tror jeg motorroms temperatur kommer til å øke betraktelig.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Kanalkapteinen skrev On 19.12.2020 at 11.28:

Vil det ha noe for seg å flytte luftfilter inn i en lukket kasse ved skutesiden med direkte lufttilførsel utenfra?

Vil svare ubetinget ja på det spørsmålet men det er ikke bare bare og hvor mye effekt det i praksis vil gi vet jeg ikke. Bare det å bygge en slik kasse/boks er jo en jobb i seg selv da den må være stor nok til å få luft rundt hele filteret og den bør være isolert så den ikke tar opp for mye varme fra motorrommet. Selve filteret bør være et rundt lamellfilter (av typen du sikkert brukte på MCene dine, fks fra KN). Så har du selve åndingen fra motoren men jeg vet ikke hvordan den er på din motor men om den er tilkoblet før turbo så må det løses. Selve inntaket og slangen fra utsiden og inn til kassen må ha et tverrsnitt som kunne fløde luft nok til maksimalt hva turboens pumpeeffekt er. Om du ringer Norsk turboservice og spør Svein eller en av gutta der så bør de vite hvor mye teoretisk luft din turbo kan pumpe. (det finnes mange compressor maps på nett om du vet hvilken turbo du har men spør NTS, de vet). Det er sikkert noen her inne som jobber med ventilasjon som kan beregne diameter på inntaksslangen så lenge de får innput på lengde, radier i evt bøyer og hvor mye luft motoren må ha. Husk også å ta med filteret sin motstand. Om du får til dette så mener jeg klart du vil få en viss effektøkning, særlig om du har så mye som 70 grd i motorrommet, men et slikt kaldluftanlegg vil nok ikke påføre deg nakkesleng ved pådrag men motoren vil nok bli glad i deg. Kunne skrevet mer om dette men det er bare så til hva de gjør i racing, både på vann og på land.

Link to post
PiperBill skrev On 19.12.2020 at 21.37:

Har også tenkt mye om jeg kunne fører luft fra ute og direkte til luftfilter men da tror jeg motorroms temperatur kommer til å øke betraktelig.

 

Det har du helt rett i. Det er viktigere å holde god gjennomstrømning av luft i motorrommet og dermed holde temperaturen nede og lukt borte enn å presse ut de siste 1,5hk av motoren. De fleste av oss bruker ikke på langt nær alle hestene vi har uansett.

 

Jeg har 70 hk i min snekke, og brukes så og si aldri mer enn 35 av dem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@Kanalkapteinen Monter et termometer og mål hva temperaturen i motorrommet faktisk er under drift før du legger mer i dette prosjektet. 

 

Jeg har termometer i motorrommet og måler aldri mer enn 10 grader over utetemperatur under drift (Viksund 340 med VP D6-370). Motoren drar inn så mye luft at det er en enorm utskiftning av luft i motorrommet.

 

Etter stans derimot, da stiger temperaturen pga strålevarmen fra motoren, men da har det ingen betydning. Har dog aldri registrert temperatur i nærheten av 50 grader. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@xr4ti Vi tenker veldig likt. Jeg ville i så fall lagt en slange fra turbo og ut til en luftfilterboks som er montert mot skutesida under dørken med lufttilførsel rett fra inntaket/ventilen i skutesida, og hatt et KN-type konfilter der. Veivhusventilasjonen kunne vært kobla på slangen eller gått til luftfilterboksen etter en catchtank. Dimensjon på slangen måtte vært tilsvarende stussen på turboen, og jeg tror eg konfilter ville gitt plenty med luft i et slikt system. Den store ulempen er jo at man får mindre ventilasjon i motorrommet, særlig ved sakte fart. 

 

@indexJeg jakter egentlig ikke hestekrefter, men best mulige forhold for motoren :) Vil bare ikke tape effekt. Skulle man fått økt effekten med kaldere luft inn, måtte jo også dieselmengden justeres slik at man får utnyttet de ekstra literne med luft. 

 

@BriggInteressant! Jeg har som sagt ikke målt temperaturen, og kan hende jeg feilvurderer denne fullstendig. Før jeg satte i gang noe som helst ville jeg absolutt tatt noen temperaturmålinger ja! Luftgjennomstrømningen som motoren står for er jo ganske enorm. 

I mitt tilfelle noe slikt som 3,6 x (3600/2) x 1,4 x 60 =  544.000 liter per time under marsjfart (veldig grovt anslag).   

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

 

Kanalkapteinen skrev 9 minutter siden:

@BriggInteressant! Jeg har som sagt ikke målt temperaturen, og kan hende jeg feilvurderer denne fullstendig. Før jeg satte i gang noe som helst ville jeg absolutt tatt noen temperaturmålinger ja! Luftgjennomstrømningen som motoren står for er jo ganske enorm. 

I mitt tilfelle noe slikt som 3,6 x (3600/2) x 1,4 x 60 =  544.000 liter per time under marsjfart (veldig grovt anslag).   

 

 

 

Garantert at Brigg har rett her ..

Utskiftingen av luft er så stor under drift, at temp i motorrommet ikke er mye høyere en ute..

Mål først, så tror jeg du legger dette på is..

Link to post
Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden:

@xr4ti 

@indexJeg jakter egentlig ikke hestekrefter, men best mulige forhold for motoren :) Vil bare ikke tape effekt. Skulle man fått økt effekten med kaldere luft inn, måtte jo også dieselmengden justeres slik at man får utnyttet de ekstra literne med luft. 

 

Det stemmer vel ikke helt. Dieselmengden er iht regulator, mens motoren drar den luftmengden den trenger. Men uansett, du vil få et veldig varmt motorrom om du gjør slik du foreslår. Mange har lurt på dette før, men kommet til at standardinstallasjonen er det beste.  Jeg har montert et ute/inne termometer i motorrommet, og har rundt 30 grader under drift og 50 etter at motoren er stoppet. Helt OK synes jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Den store ulempen er jo at man får mindre ventilasjon i motorrommet, særlig ved sakte fart. 

Nettopp og det er derfor dette i praksis ikke blir gjort hos produsentene. Selv om motoren ville omfavnet deg med et cold air -system så må du trolig kompensere luftutskiftingen i motorrommet med store vifter med stort strømtrekk som igjen har sine ulemper og kraftig dynamo krever en del effekt den også. 

Dette problemet har man sjelden på MC og i noe mindre grad i en standard bil men du allverden for en forskjell noen få grader på innsugsluften gjør med effekten gjør på en racingmotor ved større effektuttak. Man kan jo se også på hvordan man kan øke kjøleeffekten på inter/after-cooler samt om det er mulig å redusere strålevarmen fra motorens varmside for å kunne redusere temperaturen på innsugsluften på motoren kaldside som igjen reduserer trykkfallet på turbotrykket etter cooler/e. Men dette er en standard dieselmotor, ikke en bensindreven høyeffektmotor så som nevnt over her ikke så mye å hente effektmessig om motoren skal forbli standard.

Å starte med å å finne noen faktiske verdier er lurt slik som @Brigg  og @index skriver. Ved å bruke et måleverktøy, fks noe fra evilbay Temperature Gauge Sensor Air Charge Water Dual Digital Display Red +Blue | eBay så kan du måle lufttemperatur ute og inne i motorkassen, fks rett ved turboens luftinntak. Med to slike dippedutter så kan du i tillegg måle temperaturen ut fra turbo og på luften på motorens kaldside. Da kan man beregne trykktapet da det er dette trykktapet som er viktig, trykktapet må ned for å øke luftmengden til forbrenningen. Slikt er interessant men krever mye tid og jobb derfor blir det sjeldent utført på standard fritidsbåter, biler og MC. Men skulle du få litt fritid så kan du jo leke litt med ditt kaldluftsystem :thumbsup: 

Husk, det enkle er som regel det enkleste :wink:

 

 

Link to post

Jeg har et helt standard ute/inne termometer med føler i motorrommet. Sånn som de selger til en hundrelapp nesten overalt. Da har jeg full kontroll på temp i motorommet om sommeren, og evt frostfare om vinteren. Greit å kunne følge med litt. Men som antydet av flere her: Ikke prøv å løse et problem som egentlig ikke finnes, da skaper du bare nye problemer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På min gamle 85-modell Baltic var det en KAMD43P motor på 230hk. Målte i motorrom at den steg til over 60grader. Det var etter 5års bruk....Satte så i en vifte på innsug med en bryter på men merket ingen forskjell. Bare styret med å slå vifta av og på. Fant ut at etter 1200timer på motor i denne båten med denne motorromstemperaturen gikk jo motor like fint. Så demonterte vifta....

 

Fordelen var at vv-bereder stod i samme motorrom så den holdt lenge på varmen!?

Link to post

Som sagt over er det greit å få kontroll på faktiske forhold først. Dersom du skal senke temperaturen må du fjerne varm luft fra motorrommet på en eller annen måte. Hvor mye kommer an på KW varme avgivelse fra motor og hvilken temp du ønsker.  Da trenger du luftinntak i båten som klarer det volumet motoren vill ha og det du vil evakuere ut for å holde temperaturen nede. Da unngår du de problemene som er nevnt over som kommer om du lar motoren suge fra et annet sted.


 Jeg mener det er et problem spesielt med motorer med kompressor og motorrom med høye temperaturer. En kompressor av roots typen som sitter på VP skal helst ikke ha lufttemperatur på mere enn 40 grader inn dersom den jobber mot 1 bar mottrykk(Max).  Da kan den havarer pga termisk overlast da de interne klaringen blir for små og mekanisk kontakt oppstår.

Har du ideelle forhold i motorrommet kan kompressoren jobbe kontinuerlig over lengre tid uten problemer. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...