Goddis77 Startet 20.Desember.2020 Del på Facebook Startet 20.Desember.2020 Siden propellen er tatt av båten og befinner seg hjemme i boden, så kunne det vært kjekt å rengjøre denne mens en venter på andre ting. Har en Rupes maskin tilgjengelig for poliering, vinkelsliper, pussemaskin etc, men vet ikke hvor hard behandling dere bruker for å rengjøre propellen jeg? Hva tåler dette her? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Desember.2020 Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 (redigert) Lyseblå flappdisc fra Biltema på vinkelsliper...da skinner den... Jeg gjør det hver vår... Det er en slags tovet glassfiber, og den sliper ikke... Redigert 20.Desember.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Denne her? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Desember.2020 Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Ja, riktig.. Og når den begynner å minke etter en stund kommer du lettere til inne ved boset Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Supert! Takker Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Desember.2020 Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Bare pass på å ta hensyn til hvilken vei flapdisken sviver slik at den slipende delen på disken alltid sliper vekk fra propellkanten. Holder du maskinen slik at den sliper mot den skarpe propellkanten vil disken kunne hugge ganske heftig, både slik at vinkelsliperen rykker til og slik at propellen fyker avgårde om du ikke har spent den skikkelig fast. Kompletterer du med å bruke den hvite poleringsdisken og den blå slipepastaen får du høyglans som resultat. Polerte min propell i sommer, den ble så blank at det nesten var litt ille å sjøsette skuta når det smykket hang på😄 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Hadde det ikke vært mulig å bruke en slipedisk på Rupes maskinen i stedet da hvor jeg har litt mer kontroll på hastighet og slikt. Vinkelsliperen er et verktøy jeg har respekt for med tanke på hastighet og styrke. Har nesten kutta fingeren en gang når jeg var litt uforsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 20.Desember.2020 Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Trist å legge så mye jobb på noe som skal gjemmes bort. Jeg slutta med dette for noen år siden. Pusser lett med fint smergelpapir med hånd og thats it. Fjerner tur og rustflekker. Og til våren er det påen igjen. God jul. Bilde tatt idag på årets mørkeste søndag. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Desember.2020 Del på Facebook Svart 20.Desember.2020 Goddis77 skrev for 3 timer siden: Hadde det ikke vært mulig å bruke en slipedisk på Rupes maskinen i stedet da hvor jeg har litt mer kontroll på hastighet og slikt. Jo, det går bare en god del senere enn med vinkelsliper. Vinkelsliper, gjerne av den mindre typen (600-800W), er relativt trygg å bruke så lenge man tar forhåndsregler. Vernebriller er en selvfølge, hørselvern og langermet kneppet skjorte er også en fordel. Gjør du deg vant med rotasjonsretningen kan du bruke den til din fordel, da tar det ikke mange minuttene før du har blank propell igjen. Så lenge rotasjonsretningen tas hensyn til hadde jeg heller brukt vinkelsliper med polerskive framfor poleringsmaskin, da på grunn av effektiviteten og tilgangen til poleringsdisker ala typen Ida Marie III nevner og den finvarianten jeg linket til. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Bruk saltsyre/kalkfjerner, så bruker du poleringen til biltema på flapdisk, så avslutter du med autosol. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
mmosberg Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Har selv høyglanspolert propellen og coated den med kjeramisk coating for å se om det har bra effekt mot groe. Høyglanspolering. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Jannmar Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 (redigert) primusmotor skrev for 4 timer siden: Bruk saltsyre/kalkfjerner, så bruker du poleringen til biltema på flapdisk, så avslutter du med autosol. + solbriller. Redigert 21.Desember.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 mmosberg skrev 59 minutter siden: Har selv høyglanspolert propellen og coated den med kjeramisk coating for å se om det har bra effekt mot groe. Høyglanspolering. Du må gjerne avgi rapport om keramisk coating, alltid interessant med nye tilganger. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
mmosberg Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Ja det skal gjøre. Er mildest talt spent på effekten av dette Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Ida Marie III Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 primusmotor skrev for 12 timer siden: Bruk saltsyre/kalkfjerner, så bruker du poleringen til biltema på flapdisk, så avslutter du med autosol. Ser ikke helt poenget med syrebehandlingen...er bare unødvendig risiko å jobbe med slike kjemikalier.. Flapdisken fra Biltema tar alt...det er helt skinnende blankt etterpå... Jeg tror jeg har vært innom det meste når det gjelder videre beskyttelse mot groing på propellene etter polering... Så langt ikke noe som funker...bunnstoff på propeller ser jeg som uaktuell løsning...da er jo hele poleringen bortkastet.. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 21.Desember.2020 Del på Facebook Svart 21.Desember.2020 Etter jeg polerte min så blank, så er den litt nuppete og matt året etter. men etter litt saltsyre(deepclean fra maritimstart) så er den nesten helt skinnende igjen, trenger pare lett polering etterpå. Så den syren gjør jobben. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Goddis77 Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Hva bruker dere til å komme til på midten av propellen? Har brukt flapdiskene fra biltema som fungerer veldig bra på bladene, men verre å komme til på senter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Goddis77 skrev 41 minutter siden: Hva bruker dere til å komme til på midten av propellen? Poleringsstifter til Dremel og poleringspasta, kommer til over alt😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Dumt spørsmål, polerings pastaen. Tar en å gjør denne på puten en polerer med, eller på selve objektet? Prøvde i dag ute i kuldegrader, og fikk det ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 @Goddis77 Hvis det er denne poleringspastaen du tenker på, tas denne på puta du polerer med. Bruker du vinkelsliper må du jo selvfølgelig være litt forsiktig når du gjør dette, men du spinner opp vinkelsliperen og holder enden av poleringspastakubben borti den spinnende poleringsputa/flapdisken. Du merker at det forsvinner poleringspasta fra kubben, da har du fått på pasta på disken. Det samme hvis du bruker poleringsstiftene til Dremel, da kjører du bare stiftene litt nedi poleringspastakubben med godt med turtall på maskinen. Pastaen myknes ved friksjon/varme, så å prøve påføre pastaen kald på pute eller det man skal polere vil ikke fungere så godt. Så lenge du får pasta på disken/stiften har ikke kuldegrader så veldig mye å si, friksjonen varmer såpass at både pastaen og propellen blir rimelig varm etter hvert😊 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Får finne meg et varmere område eller vente noen mnd'er Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Det er kanskje lurt😉 Men som sagt; får du pasta på polerpaden vil friksjonsvarmen når du polerer varme opp propellen så den blir grei å jobbe med (nei, ikke ideell temperatur, men det går). Ble rent inspirert av alt pratet om polering her, men så lenge båten ligger i sjøen ble det heller andre ting som fikk seg en polering😄 Redigert 3.Januar.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Hakkannen skrev On 3.1.2021 at 13.07: @Goddis77 Hvis det er denne poleringspastaen du tenker på, tas denne på puta du polerer med. Bruker du vinkelsliper må du jo selvfølgelig være litt forsiktig når du gjør dette, men du spinner opp vinkelsliperen og holder enden av poleringspastakubben borti den spinnende poleringsputa/flapdisken. Du merker at det forsvinner poleringspasta fra kubben, da har du fått på pasta på disken. Det samme hvis du bruker poleringsstiftene til Dremel, da kjører du bare stiftene litt nedi poleringspastakubben med godt med turtall på maskinen. Pastaen myknes ved friksjon/varme, så å prøve påføre pastaen kald på pute eller det man skal polere vil ikke fungere så godt. Så lenge du får pasta på disken/stiften har ikke kuldegrader så veldig mye å si, friksjonen varmer såpass at både pastaen og propellen blir rimelig varm etter hvert😊 Prøvde igjen nå inne i boden med varme i boden. Ble ikke noe bedre resultat av dette. Kan ikke se at jeg får polert den noe egentlig med den blå pastaen og vinkelsliper. Er det mer for det kosmetiske dette her, eller vil det utgjøre forskjell på vannet og? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Goddis77 skrev 44 minutter siden: Prøvde igjen nå inne i boden med varme i boden. Ble ikke noe bedre resultat av dette. Kan ikke se at jeg får polert den noe egentlig med den blå pastaen og vinkelsliper. Er det mer for det kosmetiske dette her, eller vil det utgjøre forskjell på vannet og? Regner med det er halvplaneren du har , som vises på avataren din... Om så er, holder polering/rengjøring med lyseblå flappdisc på vinkelsliper i massevis... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Ida Marie III skrev 2 minutter siden: Regner med det er halvplaneren du har , som vises på avataren din... Om så er, holder polering/rengjøring med lyseblå flappdisc på vinkelsliper i massevis... Da blir det sånn. Ser mye bedre ut enn utgangspunktet uansett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.