Jump to content

AGM batteri, er det fordel eller ulempe med 3 stk 100Ah contra 1 stk 300Ah ?

Worry II

Recommended Posts

Seilars skrev for 4 timer siden:

Ja, equalization betyr utjevning, og det skal man i endel tilfeller gjøre ihht. teknisk manual som jeg linket til ovenfor. Dvs IKKE slik som man gjør på våte blybatterier der spenningen økes til ett høyere nivå enn normalt, men ved å tømme banken 100%, og lade med normal spenning til banken er 100% full igjen. 

Veldig interessant dette her Seilars! Vet jo du har beskrevet dette i flere tråder tidligere, men jeg skjønner jo at du stadig treffer nye lesere. Alle leser jo ikke alle tråder... Husker jeg feil, eller var det du som fortalte at du var uheldig og tok livet av opp til flere kjempedyre Haze GEL-banker før du fant ut at en slik utjevningsprosess vekket kapasiteten til live igjen? Som jeg skrev i en av de Haze-trådene installerte jeg en GEL bank for noen år siden, og i sommer synes jeg å merke at kapasiteten var vesentlig redusert. Har ikke gått tom for strøm, men jeg synes spenningen falt uforholdsmessig mye i forhold til hvor mange Ah som ble brukt. Det tyder jo på at banken ikke lenger har den kapasitet som da den var ny. 

Om det er slik at man ligger på float lading kontinuerlig og aldri tapper ned batteriene er jeg enig med Seilars om at man bør lade ut batteriene med jevne mellomrom, da dette vil medføre økt sulfatering, men som skrevet i første innlegg, bare ned til en predefinerte cellespenning i forhold til den aktuelle belastning, Dette gjør vi med UPS,er nettopp fordi disse kan stå standby i årevis.

Men for den vanlige motorbåtbruker der man har blandet utlading og dynamo lading er ikke dette nødvendig.  

Min oppfatning av equalizing er bare en høyere spenning en float. Enten som en konstant eller pulserende spenning,

De fleste moderne batteriladere har dette i sitt siste ladetrinn før de går over til float

Redigert av JRK (see edit history)
Komodo skrev for 4 timer siden:

Husker jeg feil, eller var det du som fortalte at du var uheldig og tok livet av opp til flere kjempedyre Haze GEL-banker før du fant ut at en slik utjevningsprosess vekket kapasiteten til live igjen?

Nei, du husker riktig. Men for å gjøre en veldig lang historie veldig mye kortere, så løste jeg problemene ved å redusere max ladespenning til 14,2V for å komme lavere enn gassespenningen, samt at jeg nå kjører etpar årlige utjevningsladinger som beskrevet i Ritar manualen.

Jeg benyttet eliminasjonsmetoden i feilsøkingen og byttet ut Haze med Ritar, og  Mastervolt med Victron. Det var ingenting av dette som hjalp før jeg reduserte ladespenningen fra 14,4V til 14,2V.  Float spenningen har ikke vært en årsak, batteriene fikk redusert kapasitet selv om den lå på 13,25V så lenge absorpsjon lå på 14,4V.  Jeg klarte også etterhvert å få tilbake mesteparten av kapasiteten på batteriene igjen dersom jeg tok affære innen kort tid etter at jeg oppdaget problemene. 

Det som tilsynelatende skjer er at VRLA som står på lading uten for mye bruk gradvis mister evnen til å levere strøm uten å droppe i spenning.  Lades batteriene med spenning lavere enn gassespenningen, så har man mindre problemer med dette. Utføres også  equalize lading slik ritar beskriver, så retter man opp i disse feilene før de blir for store.  Hadde jeg en bank som leverte dårlig på en normal C20 test, så fant jeg for flere år siden ut at man kunne energitømme den  i ett forsøk på å gjenvinne kapasiteten. Det gjorde jeg den gang ved å lade ut banken helt ned til 4 volt. Metoden fungerte bra om batteriene ikke hadde vært dårlige for lenge. Men denne metoden har jeg siden endret til å heller utføre en roligere test ned til 10,8V, feks en C40 utlading. Det handler rett og slett om å redusere effekt uttaket til ett nivå der kjemien klarer å levere.  Da kan man også holde seg innenfor spesifikasjonene til produsentene. (selv om jeg fant ut av dette ved å gå utenfor). 

Har man en VRLA bank som er altfor ny til å prestere dårlig, og den likevel leverer dårlig, så bør man rett og slett sette på en inverter med ei lyspære eller noe slikt, og lade ut banken over feks. 40 timer.  Deretter lades banken opp igjen, og om neste tilsvarende test gir merkbart bedre kapasitet, så kan man konkludere med at dette var løsningen, og ikke ett problem. Men altfor mange er skeptiske til å lade ut dyre VRLA batterier 100%, og tror nærmest at de knekkes på en eneste total utlading.

Den batteri banken jeg har ombord nå som har fått best oppfølging består av to stk. Ritar DC 12-180 AGM batterier. Den har fått to årlige kapasitetstester og max 14,2V absorpsjon/bulk.  Ved forrige utjevningslading leverte den 399Ah/ C21. Da var banken 3 sesonger gammel. Det bør være ett klart bevis på at det ikke er skadelig å tappe 100% så lenge man starter en god lader igjen i løpet av etpar timer. Min lader gir 0,2C. 

Alt handler om tolkning av brukermanualer og råd. . Man kjører ikke bilrace selv om man har porsche, og deep cycle batteriene har ikke syklisk drift året rundt om de står 330 dager tilkoblet lading, og brukes i 35 dager utaskjærs.  Ved å konkludere med at bruken min er mer float enn cycle, og tilpasse ladespenninger og utjevnings behov i forhold til det, så har jeg endelig klart å bli venn med batteriene ombord. 

Det var kortversjonen Komodo.  I den lange versjonen ble det lagt ned utrolig mye energi, og det var derfor kjekt å finne løsningen. 

Man skal heller ikke gjøre dette mer komplisert enn det faktisk er.

Selv har jeg 4 stk Ritar 120Ah kjøpt hos Seatronic i 2013. 3 er originalt koblet til forbruk, hvor også vinsj og thrustere er tilkoblet. Det 4. er brukt som startbatteri for motoren. Selv har jeg laget en bryter slik at alle 4 står i paralell hele tiden, med unntak av i ferien da jeg vil sikre at jeg har startstrøm om vi skulle ligge for lenge i uthavn. Batterieen lades med batteriladere i havn (mens jeg er i båten), men har solceller, som topper batteriene gjennom uken.. På helgeturer er jeg aldri under 50%, men i feriukene kan jeg gå lenger ned.

Forbruksbanken har jeg ikke sett noen antydning til reduskjon i kapasiteten på. Startbatteriet merker jeg forskjell på, da spenninge synker mer på dette en de andre utover vinteren.

• 3 uker senere...

Da kom kampanjen jeg har ventet på ! 1999,- pr stk av disse hos min foretrukne lenerandør av maritimt utstyr:

https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-100ah

Da var det bare å kaste seg i bilen, med 0 i promille og i fartsgrensa hele veien. Både fram og tilbake !

Jeg er komfortabel med å betale 8000,- for 4 av disse. Bytter da startbatteri i samme slengen. Vil ha de like, fra samme parti.

3 x disse med 2 x 54 watt rugged Sunwave på dekk, bør kunne holde liv i hjemmekontoret når sola skinner.

Har jo en Mase 2,6is ved siden av batteripakka, om det skulle knipe.

Så får det bli litium i neste omgang, forhåpentligvis om mange år. 

Takk til forhandler, som alltid for topp service !

Worry II skrev for 22 timer siden:

Da kom kampanjen jeg har ventet på ! 1999,- pr stk av disse hos min foretrukne lenerandør av maritimt utstyr:

https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-100ah

Da var det bare å kaste seg i bilen, med 0 i promille og i fartsgrensa hele veien. Både fram og tilbake !

Jeg er komfortabel med å betale 8000,- for 4 av disse. Bytter da startbatteri i samme slengen. Vil ha de like, fra samme parti.

3 x disse med 2 x 54 watt rugged Sunwave på dekk, bør kunne holde liv i hjemmekontoret når sola skinner.

Har jo en Mase 2,6is ved siden av batteripakka, om det skulle knipe.

Så får det bli litium i neste omgang, forhåpentligvis om mange år. 

Takk til forhandler, som alltid for topp service !

Takker aller ydmykst.

Alltid hyggelig med deg innom Worry

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...