Jump to content

Lader en dynamo like bra på tomgang?


larole

Recommended Posts

Nå er ikke Hulda elektriker. Prinsippet er at et magnetfelt kutter gjennom en elektrisk leder og sparker i gang elektroner. Dess oftere kuttingen skjer, dess fler elektroner kommer ut på tur pr tidsenhet. Ergo vil en dynamo produsere mer strøm (A) dess hurtigere den roterer. Motstanden i systemet gjør at spenningen stiger tilsvarende. Derfor gjelder P=R*I*I og U=R*I. Førstnevnte formel uttrykker at dette er energi. Følgelig går også dynamoen varm under last. 

 

Nå sklir jeg ut igjen. Kort svar: Nei, dynamoen lader ikke like mye på tomgang.

Link to post

Enig i det, alle mine motorer må ha litt turtall for å lade maks. På VP MD2030 med original dynamo, må jeg opp på ca 1500 rpm før den lader maks. Tror den er på 60A, og med sultne batterier har jeg sett 58A. 

Hvorfor er ikke dynamoen drevet slik at den lader maks på tomgang, ville ikke motoren klart å trekke den?

Dynamoen burde tåle turtallet, er jo ikke rare turtallet på en sånn motor... 🤔

Link to post

Som et eksempel, viser diagrammet for en 55A Hitachi dynamo tydelig at det må et visst turtall til for at en kommer opp i spenning nok slik at det blir noe særlig lading. Og obs, turtallet her gjelder for dynamoen, ikke motoren eller propellen.

 

dynamo_output1.jpg.e8b84e12b771410ecdeafbdd713290db.jpg

 

dynamo_output2.jpg.c699dfba1b492b72c7028eef0005ea87.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En av fördelarna när man övergav likströmsgeneratorer för växelströmsgeneratorer är att de senare rent mekaniskt kan byggas så att de tåler högre varvtal.

Härigenom kan man i remtransmissionen optimera utväxlingen så att man får hög laddning redan vid måttliga motorvarvtal och sedan hela vägen upp till motorns max varvtal.

 

:santcheers:

Link to post

jeg får 30-40A  på 14.2-14,3v ut av per motor på tomgang som er 500rpm. Bruker da 0,9-1,2 liter i timen  per maskin 

 

ser ut som jeg oppnår max av det jeg har sett registrert på 1250-1500 rpm, sett opp mot 80A per maskin da, dataene tilsier de skal yte enda mer, men har ikke nok strømbrukere / stor nok batteribank ;) 

 

e-tec g2 300hk motorer. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
larole skrev On 23.12.2020 at 9.49:

Lader en dynamo bedre jo høyere turtall motoren har, eller er det like effektivt å ligge på tomgang?

 

Det enkle svaret er at dynamoen lader dårlig på tomgang. Men dette har jo med utveksling å gjøre, så teoretisk sett kan man jo bygge om slik at dynamoen får en utveksling som gjør at dynamoen lader fullt på tomgang. I eksempelet som @Lars H. la inn skal dynamoen ha et turtall på ca. 4500 rpm for å gi full lading, så da er det jo bare å montere reimhjul med en diameter som gir dynamoen dette turtallet når motoren går på tomgang. Men i veldig mange tilfeller vil det gi noen praktiske utfordringer. Siden det drivende reimhjulet på veiva har en viss diameter, er det mange ganger umulig å montere ei reimskive på dynamoen som har liten nok diameter for å oppnå dette utvekslingsforholdet. Med Poly-V reim (multireim) kan man ha ganske liten diameter på reimhjulet, men med konvensjonell V-reim (kilereim) må man opp i en viss diameter på reimhjulet fordi det er begrenset hvor liten bøyeradius reima tåler, samt at den har en tendens til å slure dersom diameteren på hjulet blir for liten. Neste løsning blir da å øke diameteren på den drivende reimskiva, altså på veiva. Det er jo ofte mulig, men kan innebære at man må få spesialmaskinert komponenter som ikke er i salg som hyllevare. En løsning kan da være å få dreid seg ei større reimskive som blir montert utenpå den originale reimskiva. Da er det også mulig å konvertere fra V-reim til poly-V reim. En utfordring med det er at dynamoen ikke lenger passer i festene fordi alt har fått en offset lengre fram, så da må fester bygges om også (dersom det er mulig). Så det er ikke alltid så lett å gjøre slike endringer som i teorien er enkelt.

 

Selv har jeg også byttet reimskive på dynamoen for å få opp ladingen på lavt turtall. Vi har en 80A Hitachi dynamo. Det er en dynamo med god kvalitet, men den originale reimskiva der er elendig. Den består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre, og de har en dårlig profil i forhold til kilereima. Jeg dreide meg ei reimskive som har litt mindre diameter og korrekt profil i sporet. Dette fikk litt mer fart på dynamoen, og etter det har reimslitasje og sluring vært et ikke-tema. 

 

Link to post

Om en endrer på reimskiver for å få opp farten på dynamoen, må en huske på at det også øker turtallet på full fart. Det er grenser hvor høyt turtall lagre og selve oppbyggingen av dynamoen er beregnet på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Volvo penta d1-30 lader 35 amp på tomgang og 115 amp på max. Absolutt brukbart og iom. at jeg stort sett motorseiler har tilgang til  strøm i hjemmehavn.  Litt mer værre for de som faktisk bruker båten som seilbåt. Volvo har etter mitt syn vært noen av de flinkere til å levere et fungerende ladessystem som standard iom. at de har (om det er satt opp riktig fra montør) egen sense ledning som føler spenning på batterier og det har de levert i alle fall siden 80 tallet(hadde det på min 85 modell tamd30a. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...