larole Startet 23.Desember.2020 Del på Facebook Startet 23.Desember.2020 Jeg er ikke så flink på disse tingene. Lader en dynamo bedre jo høyere turtall motoren har, eller er det like effektivt å ligge på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 De aller fleste dynamoer må nokk ha noe mer en tomgang for å lade skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Nå er ikke Hulda elektriker. Prinsippet er at et magnetfelt kutter gjennom en elektrisk leder og sparker i gang elektroner. Dess oftere kuttingen skjer, dess fler elektroner kommer ut på tur pr tidsenhet. Ergo vil en dynamo produsere mer strøm (A) dess hurtigere den roterer. Motstanden i systemet gjør at spenningen stiger tilsvarende. Derfor gjelder P=R*I*I og U=R*I. Førstnevnte formel uttrykker at dette er energi. Følgelig går også dynamoen varm under last. Nå sklir jeg ut igjen. Kort svar: Nei, dynamoen lader ikke like mye på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Enig i det, alle mine motorer må ha litt turtall for å lade maks. På VP MD2030 med original dynamo, må jeg opp på ca 1500 rpm før den lader maks. Tror den er på 60A, og med sultne batterier har jeg sett 58A. Hvorfor er ikke dynamoen drevet slik at den lader maks på tomgang, ville ikke motoren klart å trekke den? Dynamoen burde tåle turtallet, er jo ikke rare turtallet på en sånn motor... 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Bare som et eksempel på svarene fra Bårdp og Hulda, så viser battmeteret i min båt at ankervinsjen trekker ca 25A fra batteriet når jeg heiser opp ankeret og motoren går på tomgang. Ved å øke turtallet til 1500 lader dynamoen så mye at istedenfor å tappe batteriet så lades det med 5-10 A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 (redigert) Som et eksempel, viser diagrammet for en 55A Hitachi dynamo tydelig at det må et visst turtall til for at en kommer opp i spenning nok slik at det blir noe særlig lading. Og obs, turtallet her gjelder for dynamoen, ikke motoren eller propellen. Redigert 23.Desember.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 En av fördelarna när man övergav likströmsgeneratorer för växelströmsgeneratorer är att de senare rent mekaniskt kan byggas så att de tåler högre varvtal. Härigenom kan man i remtransmissionen optimera utväxlingen så att man får hög laddning redan vid måttliga motorvarvtal och sedan hela vägen upp till motorns max varvtal. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Kommer vel litt an på hvilke reimhjul du har valgt også,dvs hastigheten på hjul/reim på tomgang, Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Jeg har byttet ut,og da fått mer hastighet på reimhjul og lader mer på tomgang en først montert,dette er en mercruiser 3,7L 170hk som er bygget om til dynamo lading Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 monicaliereng@ho skrev 5 minutter siden: 170hk som er bygget om til dynamo lading Hvilken ladning hadde den før ombyggingen? Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Mener du fra orginal til dynamo, eller når jeg gjorde om reimskivene? Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Orginale ladespole system ladet nesten ingenting. Kjent fenomen på eldre mercruiser motorer som bla 160-170hk osv Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 Etter dynamo konvertering ladet den 14,2 på relativt høyt turtall, og knappe 12v på tomgang, bytta absolutt reimskiver 13,4 på tomgang+. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Desember.2020 Del på Facebook Svart 23.Desember.2020 (redigert) jeg får 30-40A på 14.2-14,3v ut av per motor på tomgang som er 500rpm. Bruker da 0,9-1,2 liter i timen per maskin ser ut som jeg oppnår max av det jeg har sett registrert på 1250-1500 rpm, sett opp mot 80A per maskin da, dataene tilsier de skal yte enda mer, men har ikke nok strømbrukere / stor nok batteribank ;) e-tec g2 300hk motorer. Redigert 23.Desember.2020 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 20 hours ago, monicaliereng@ho said: Kommer vel litt an på hvilke reimhjul du har valgt også,dvs hastigheten på hjul/reim på tomgang, Spot on Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 larole skrev On 23.12.2020 at 9.49: Lader en dynamo bedre jo høyere turtall motoren har, eller er det like effektivt å ligge på tomgang? Det enkle svaret er at dynamoen lader dårlig på tomgang. Men dette har jo med utveksling å gjøre, så teoretisk sett kan man jo bygge om slik at dynamoen får en utveksling som gjør at dynamoen lader fullt på tomgang. I eksempelet som @Lars H. la inn skal dynamoen ha et turtall på ca. 4500 rpm for å gi full lading, så da er det jo bare å montere reimhjul med en diameter som gir dynamoen dette turtallet når motoren går på tomgang. Men i veldig mange tilfeller vil det gi noen praktiske utfordringer. Siden det drivende reimhjulet på veiva har en viss diameter, er det mange ganger umulig å montere ei reimskive på dynamoen som har liten nok diameter for å oppnå dette utvekslingsforholdet. Med Poly-V reim (multireim) kan man ha ganske liten diameter på reimhjulet, men med konvensjonell V-reim (kilereim) må man opp i en viss diameter på reimhjulet fordi det er begrenset hvor liten bøyeradius reima tåler, samt at den har en tendens til å slure dersom diameteren på hjulet blir for liten. Neste løsning blir da å øke diameteren på den drivende reimskiva, altså på veiva. Det er jo ofte mulig, men kan innebære at man må få spesialmaskinert komponenter som ikke er i salg som hyllevare. En løsning kan da være å få dreid seg ei større reimskive som blir montert utenpå den originale reimskiva. Da er det også mulig å konvertere fra V-reim til poly-V reim. En utfordring med det er at dynamoen ikke lenger passer i festene fordi alt har fått en offset lengre fram, så da må fester bygges om også (dersom det er mulig). Så det er ikke alltid så lett å gjøre slike endringer som i teorien er enkelt. Selv har jeg også byttet reimskive på dynamoen for å få opp ladingen på lavt turtall. Vi har en 80A Hitachi dynamo. Det er en dynamo med god kvalitet, men den originale reimskiva der er elendig. Den består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre, og de har en dårlig profil i forhold til kilereima. Jeg dreide meg ei reimskive som har litt mindre diameter og korrekt profil i sporet. Dette fikk litt mer fart på dynamoen, og etter det har reimslitasje og sluring vært et ikke-tema. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 Om en endrer på reimskiver for å få opp farten på dynamoen, må en huske på at det også øker turtallet på full fart. Det er grenser hvor høyt turtall lagre og selve oppbyggingen av dynamoen er beregnet på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
monicaliereng@ho Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 Det er sant det Lars,går du for en utveksling med full lading på tomgang så har du faktisk passert grenseland for lengst,her prater vi hastigheter på 4-5000 rpm motor og dynamo har det ikke særlig godt I lengden med tanke på friksjon /oppbygning /varmegang osv,snakker om ganske redusert leve tid Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 Min lader 150+ på tomgang(700'ish). For kjøling og godfølelsen har jeg en tendens til å dra på litt når jeg fyller batteriene, men jeg har faktisk ikke sett at regulatoren har bremsa pga temperatur(90C) sånn til normalt enda. Tenker vel at det handler om å velge rett dynamo til det en tenker å bruke den til. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 Fra husken: Vi lader ca 30 ah på tomgang ca 875 rpm. Ved 1800 rpm lader vi godt over 120 ah. Dette er en vp med 3000 rpm på wot. Ladespenningen er uansett 14,8. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 @larole du bør opp i 1500 omdreininger/ min for å få grei ladning. Fordi motorfabrikantene antar du kommer til å ligge på/over 2000 / min i vanlig drift. Hvis du bare kjører på tomgang så kan du gire om dynamoen så den snurrer greit på tomgangshastighet. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Volvo penta d1-30 lader 35 amp på tomgang og 115 amp på max. Absolutt brukbart og iom. at jeg stort sett motorseiler har tilgang til strøm i hjemmehavn. Litt mer værre for de som faktisk bruker båten som seilbåt. Volvo har etter mitt syn vært noen av de flinkere til å levere et fungerende ladessystem som standard iom. at de har (om det er satt opp riktig fra montør) egen sense ledning som føler spenning på batterier og det har de levert i alle fall siden 80 tallet(hadde det på min 85 modell tamd30a. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.