Vidar Romarheim Startet 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2020 Hei, Onkelen min har nettopp sjøsatt en 50 fots seilbåt han har laget selv (!), og har problemer med lekkasje i baupropell hullet. Det er lite aktuelt å sette den på land igjen da den ligger i grisgrendte strøk, men planen er nå at vi tar den opp i fjøra på flo sjø, og påføre et magisk stoff når det er fjøre sjø. Dvs det vil være fuktig i reparasjonsområdet og vi har begrenset tørketid (til det flør igjen). Noen som har forslag mhp magisk stoff vi kan påføre? Tec7? Flex Seal? Mvh, Vidar Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Har ikke peiling på slikt i det hele tatt, men denne godsaken her kan påføres under vann. Funker vel over vann også da. https://www.maritim.no/simson-konstruksjonslim-290ml-sort Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 (redigert) Ikke ideelt i det hele tatt å beregne en reparasjon av en lekkasje på tiden det tar før floa kommer tilbake igjen. For fullverdig reparasjon bør nok dessverre båten opp. Men hvis det først skal gjøres slik du beskriver likevel ville jeg ha brukt fiberarmert asfaltkitt eller lignende som forholder seg seigt og elastisk over tid. Vil dermed tåle både trutning og vibrasjoner. Spørsmålet her blir mest om vedheften til fuktig trevirke blir god nok. Hvis mulig, avhengig av hvor det lekker, kan en blylapp oppå asfaltkittet holde kittet på plass til det har festet seg skikkelig. Ikke uvanlig å tette langsgående sprekker i trebåter med asfaltkitt med blylapp utpå. Rikelig med kitt legges i sprekken og så klistres blylappen utpå kittet. Forvarming av kittet i vannbad gjør kittet mer rennende og er gjerne en fordel for å få det skikkelig inn i sprekkene. Festes så med kobbertacks mens man masserer blylappen inn i kittet slik at all eventuell luft mellom bly og kitt forsvinner. Du skriver at båten er selvbygget. Hvordan er baugtrustertunnelen festet til skroget? Mellom to bord? Hvis så er tilfelle kan det oppstå lekkasje mellom bordene når disse trutner og trustertunnelen står i mot. Ideelt sett bør båten som nevnt opp slik at dere har god tid på å få gjort reparasjonen skikkelig, men håper dere får den tett nok slik dere tenker gjøre det nå. Redigert 23.Desember.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Et bilde av installasjon hadde vel gjort seg. Vile ikkje brukt verken tec7 eller sika da dette kan sprenge open når resten av båten trutner. Og oppne sprekken lengre. Farm 50-80 eller 100 er vel bedre. Er lekkasjen mindre Og mangel på trutnig er og margarin fine Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Har dere tenkt på mauring? https://no.wikipedia.org/wiki/Mauring Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Prøv mauring,bruk pusse støv/fin sagflis har brukt dette med svert bra resultat Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Mauring har nix for seg. Man må vel regne med at lekkasjen er en 'konstruksjonsfeil'. Da er tjæreprodukter (Asfaltin Fiberkitt), blyplater og kobbernudder løsningen. Har blitt brukt med suksess på trebåter et par- tre hundre år. Ref. @Hakkannen over. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Bruk polyurethane lim. https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/lim-fug-sparkel/casco-polyurethane/?variantCode=6952&gclid=Cj0KCQiAlZH_BRCgARIsAAZHSBlNtDvbNOvkHFaj4Q4luIAa-0zNR7dlL30vlslH6J60-HeXfaOVnFAaAuv7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Men vil noe av dette holde når man begynner å bruke baugpropellen? Mye krefter i en propell dimensjonert for en båt på 50 fot... Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Det må dere prøve ut selv. Det er ingen her som har sett båten en gang så det er umulig å svare på. ? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Hulda skrev On 24.12.2020 at 14.08: Mauring har nix for seg. Man må vel regne med at lekkasjen er en 'konstruksjonsfeil'. Da er tjæreprodukter (Asfaltin Fiberkitt), blyplater og kobbernudder løsningen. Har blitt brukt med suksess på trebåter et par- tre hundre år. Ref. @Hakkannen over. Trådstarter ønsker ikke å ta båten på land og da er vel ditt forslag ganske uaktuelt. Vi hadd ei gammel skøyte en gang som vi tettet ganske store lekkasjer ved hjelp av mauring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Mauring er en teknikk som har blitt brukt i lang tid. Den gangen frakteskuter gikk langs kystene her i nord. De sprang lekk tidt og ofte. Da rodde man til land med lettbåten, lastet noen pøser med maurtuer. Derav navnet. Så ble en stav festet til pøsen og maurtua kylt ned under båten. Den gangen jeg gikk i lære, brukte vi sagmugg. Å maure en båt gikk for å være 'siste reis'. Mauringen kunne sprenge ut bordgangene. Spesielt på klinkbygde skrog. For denne baugpropellen er mauring lite egnet. Lekkasjen er trolig en installasjonsblemme :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Buster L Mercury skrev 1 time siden: Det må dere prøve ut selv. Det er ingen her som har sett båten en gang så det er umulig å svare på. ? Vår båt er av glassfiber og potte tett. Tenkte mer å stille spørsmål på vegne av TS. Men, nå nærmer det seg "pics or it didn't happen" :p Det er veldig mange dyktige folk på dette forumet @Vidar Romarheim, men det er mye lettere for dem å hjelpe deg om du deler bilder og mest mulig info ;) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Hvordan går det Vidar? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar Romarheim Svart 1.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Godt Nytt Båt År folks! Beklager sent svar, jeg prøvde å svare tidligere, men har nok utelatt å trykke på den siste knappen.. Takk for gode forslag og debatt over. Jeg bor et stykke unna båten, så jeg får ikke tatt noen bilder i skrivende stund, men jeg skal få flere detaljer fra skipperen rundt lekkasjen, og se om han har noen bilder han kan sende meg. Han har prøvd mauring, men usikker på metode og hvor fint material som ble brukt (jeg skaffer detaljer). Mauringen førte til en forbedring. Tror han også har prøvd å påføre Tec 7 på fjøre sjø, men det førte ikke frem heller. Jeg skal diskutere forslagene over med han, inkludert Jotun Farm 80 metoden. Mulig at vi kan få tørket overflaten noe med en hårføner eller lignende før påføring. Hvor kjøper man blylapp som foreslått over? Han vurderer å sette skuta på finn.no dessverre, min første oppgave blir å unngå at det skjer. Legger ved et bilde av skuta i sin helhet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Buster L Mercury skrev On 24.12.2020 at 14.32: Bruk polyurethane lim. ikke så lurt, treverket må få bevege seg. Og polyuretanlim er stivt. . Jeg ville brukt Farm, og evt forsterket på innsiden om skroget har blitt svekket av trustermonteringen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Epilogue? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=203261686 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
paxo Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Er vel ikke lov å selge etter (håpløse) EU regler. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 paxo skrev for 3 timer siden: Er vel ikke lov å selge etter (håpløse) EU regler. Er ikke selvbygde båter unntatt? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 @Båtadvokaten har svar på det meste http://www.baatjuss.no/blog1.php/2010/10/20/selvbygg-risikabelt-prosjekt Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
paxo Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 (redigert) Kan ikke selge selvbygd båt før etter fem år og du må ha bygd skroget fra bunnen av selv, eller fått CE merking, slik jeg har forstått det fra tidligere innlegg på Båtplassen. En halvbygd båt kan altså ikke selges, eller? Redigert 4.Januar.2021 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 paxo skrev for 3 timer siden: Er vel ikke lov å selge etter (håpløse) EU regler. Er lov både å selge og kjøpe. Men ikke lov å ta i bruk av kjøper før etter et 5 år i bruk av selger . . . .! . . . forutsatt at den ikke blir CE-godkjent av produsent (selger). CE godkjenning av et slikt selvbygg, spesielt i ettertid, tror jeg blir vanskelig, om ikke umulig i praksis. Spesielt hvis den skal klassifiseres som havgående . . . Men nå er denne båten kanskje ikke definert som "ferdigbygget", så kanskje det er en mulighet for en annen å oveta som båtbygger og gjøre den ferdig til eget bruk i minst 5 år . . ? Det ville være å omgå reglene om selvbygget skrog . . men prisen er jo ikke særlig høy . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 (redigert) Dobbeltpost Redigert 4.Januar.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vidar Romarheim Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Han la den ut for salg dessverre ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.