Komodo Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 paxo skrev On 4.1.2021 at 6.04: Er vel ikke lov å selge etter (håpløse) EU regler. Ja, hvis man ikke gjør som NilsPils foreslår: NilsPils skrev On 4.1.2021 at 10.05: Men nå er denne båten kanskje ikke definert som "ferdigbygget", så kanskje det er en mulighet for en annen å oveta som båtbygger ... Ellers så er det vel umulig å kontrollere om den nye kjøperen har startet byggeprosessen selv eller overtatt midt i? Er det forøvrig noen som har eksempler på at folk har blitt dømt for å selge eller kjøpe en båt, eller et hvilket som helst annet produkt for den del, som ikke har vært CE-merket? Ser for meg at dette er en litt sovende paragraf. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Synes ikke tilpasningen av spant mot hud (bilde i annonse) så særlig tillitvekkende ut. Forbehold om at bildet lyver. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Lazyjack skrev 1 time siden: Synes ikke tilpasningen av spant mot hud (bilde i annonse) så særlig tillitvekkende ut. Forbehold om at bildet lyver. Enig i vurderingen. Heller ikke installasjonen av baugpropellen vil jeg gi høyeste score. Jeg er ikke kjøper av prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 ikke ett ord i annonsen om problemene med lekkasjer, da ringer det noen bjeller hos meg. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Knude Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Min forståelse av reglene om fritak av ce merking og byggedokumentasjon på selvbygger båt er at når fartøyet er tatt i bruk så skal bygger bruke den i minst 5 år før den kan omsettes. I dette tilfellet er det langt igjen dit. Sjøfartsdirektoratet driver ikke med oppsøkende kontroll annet enn mot produsenter og de har heller ikke noe kontroll på hvem som startet byggingen av et skrog. Problemet kommer om noe hender å det blir forsikrings sak. Da er det ikke så smart å ha lurt noen i forbindelse med salg. Et eksempel på at sjøfartsdirektoratet håndhever regelverket om ce merking: Nye Rana boat kom i den klemma da de manglet både teknisk dokumentasjon og godkjennelse på noen av modellene. Greia med alle disse reglene er: Ce merking av fritidsbåt er for å forsikre kunden av ny båt at båten er trygg å bruke å ha de egenskaper som er nødvendig. Dette prosjektet burde kunne selges videre til en eller annen optimist som ferdigstillet og bruker den uten at det blir feil i forhold til regel om fritak. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Knude skrev 14 minutter siden: Min forståelse av reglene om fritak av ce merking og byggedokumentasjon på selvbygger båt er at når fartøyet er tatt i bruk så skal bygger bruke den i minst 5 år før den kan omsettes. I dette tilfellet er det langt igjen dit. Sjøfartsdirektoratet driver ikke med oppsøkende kontroll annet enn mot produsenter og de har heller ikke noe kontroll på hvem som startet byggingen av et skrog. Enig Knude skrev 14 minutter siden: Problemet kommer om noe hender å det blir forsikrings sak. Da er det ikke så smart å ha lurt noen i forbindelse med salg. Og det har vel muligens selger tenkt på også. Selv om prosjektet ikke virker strøkent (ref. innlegg lenger opp), så må jo prisen han har satt være veldig lav i forhold til hva det har kostet ham å komme dit? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 7.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 Komodo skrev 53 minutter siden: Selv om prosjektet ikke virker strøkent (ref. innlegg lenger opp), så må jo prisen han har satt være veldig lav i forhold til hva det har kostet ham å komme dit? Det vil jeg også tro. Problemet er at det er nå utgiftene virkelig kommer. Hvem vil bruke en million eller mer på å utruste et skrog som allerede har utfordringer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar Romarheim Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Hei igjen folks, onkel vil gjøre et forsøk på å tette lekkasjen (kanskje det blir Shetland tur på meg likevel). Han hadde troen på Farm 80. Han vil ta noen flere bilder og sende meg. Jeg fikk imidlertid litt mer info fra han om lekkasjen: Baugpropell tunnell er laget av et plastrør. Det er en liten lekkasje i overgangen mellom plastrør og skroget, men den store lekkasjen har oppstått pga at noen av skrog plankene har gått opp i limingen i området som tilstøter tunnellen. Han antar at dette har oppstått som følge av vibrasjoner når han borret hull i skroget til baug propellen. Dvs dette vil ikke trutne sammen over tid. Med denne nye informasjonen, har folket fremdeles troen på en løsning med kombinasjonen Farm 80 og blylapp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Skal det være en permanent sak, ville jeg vel heller brukt plater av glødd kobber. Og i stedet for Farm, ville jeg brukt et eller annet som inneholder tjære. Som f.eks. Asfaltin Fiberkitt. Mindre groe, bedre holdbarhet, mindre råte. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Hulda skrev 5 minutter siden: Skal det være en permanent sak, ville jeg vel heller brukt plater av glødd kobber. Og i stedet for Farm, ville jeg brukt et eller annet som inneholder tjære. Som f.eks. Asfaltin Fiberkitt. Mindre groe, bedre holdbarhet, mindre råte. Men hvis lekkasjen har oppstått av vibrasjoner ved borring trengs det vel antageligvis ytterligere forsterkninger for å sikkert kunne kjøre denne? Mye krefter når en 50-foter kjører baugpropell.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Havelle skrev for 1 time siden: Men hvis lekkasjen har oppstått av vibrasjoner ved borring trengs det vel antageligvis ytterligere forsterkninger for å sikkert kunne kjøre denne? Mye krefter når en 50-foter kjører baugpropell.. Personlig ville jeg kanskje laget konstruksjonen annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar Romarheim Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Jeg er ingen ekspert, men ser for meg at man vil kunne ha tilgang til å forsterke konstruksjonen rundt tunnellen, men at vi tar hånd om lekkasjen først. Ser at "Asfaltin Fiberkitt" nevnes, men jeg finner begrenset med treff på google. Er dette et produkt som er tilgjengelig for kjøp? (Min første antagelse basert på en link lengre oppe var at Asfaltin fiberkitt = Fram 80.) Finnes det en anbefalt fremgangsmåte/prosedyre mhp metode ved bruk av bly eller kobber plater i kombinasjon med Fram 80 eller Asfaltin Fiberkitt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 I og med at båten er bygget med epoxy, mener jeg at den også bør repareres med epoxy. Samt forsterkes på innsiden i overgang mellom rør og skrog. Gjerne med epoxy og duk også her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det var vel Isola som hadde dette produktet. Nå finner jeg Isola Asfaltlim. Blanding av fiber og asfalt (oljeprodukt). Klines dette på og så bankes det en kobberplate utenpå, så blir det tett. Brukte slikt på lekke trebåter (skøyter). Sitér dette innlegget Link to post
Vidar Romarheim Svart 21.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Det er supert folks, jeg takker og bukker for hjelpen og gode forslag. Jeg skal holde dere i loopen mhp fremdrift og resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.