Jump to content

Bravo 1/2/3, løsning for vannlekkasje ved styregaffel-aksel.


imow

Recommended Posts

Er det noen som har testet denne eller har erfaring med dette.


 

Har oppdaget at jeg har en begynnende lekkasje på styrepinnen på mitt bravo 2 og skal jeg sette den in på verksted så ryker ferien til sommeren for verkstedene opererer med heroin priser.

Så tenkte kanskje at dette kunne hjelpe. Har tidligere hatt Volvo drev og det er mye enklere . første og siste gang med Mercruicer drev , og timeantallet er 280 timer 2007 modell .

Link to post

Jeg har pratet med en av disse gutta. Han ville ikke fortelle stort annet enn at dette var visstnok bra greier.

På min Bravo 3 setter jeg nå inn smørenipler slik at akslingen kan smøres. Problemet med at pakningen ryker er at det blir tørt.

Det finnes et par løsninger for å reparere dette. Den ene er et lokk som skrues bak på transom etter at du har kuttet ut et hull for å reparere.

Det selges på boatparts. Så finnes Marcruiser metoden ved å borre et hull på hver side av akslingen for å skru av mutteren.

Begge to er at typen møkkajobb....

Link to post

Takk for svar. har sett en del filmer på youtube Er ikke noe kjent med disse drevene men tenkte kanskje det gjekk an og skru løst bolten fra innsiden uten og ta av transom, er ganske åpent mellom motor og transom når jeg tar av luftfilter. Har ikke noe lyst til og ta hull for og åpne på den måten. Tenkte og ringe disse som selger denne patenten på finn, kanskje verdt og prøve det Vet heller ikke hvor eller hvordan jeg skal sette in smørenipler.

Link to post

Det er den største svakheten på Mercruiser drev du beskriver her, har du plass i motorrom kan du skyve motor 20-30cm frem og ta av transom og bytte til rustfri bolt, den finner du også på finn.no. 

Man kan også bytte bolt fra utsiden, skjære hull og bytte, ikke den største jobben, men litt knot.

Uansett, billigere å bytte bolt enn å kjøpe en Volvo D4, så mye bedre er ikke Volvo.. Jeg har også hatt begge deler ;)

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Det er litt arbeid å demontere gimbal ringen men er du vant med å mekke litt bil så klarer man dette og I mitt tilfelle var det bolten i bunn som ikke ville ut frivillig kuttet halvparten med vinkelkutter å resten med hånd skjerfil. Dette er på alpha one å den er vanskeligere ettersom du ikke kan lage det store hullet i front som du kan på Bravo men du kan Borre hull i siden 20210103_174540.jpg.67457aae308e1d2984f4cf7dffb8deb4.jpg

Redigert av Helge77 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Har fått pris på verksted , ca 14 000 vist dem tar ut motor og deler utenom ,  kan også gjøre det på mercruicer sin egen metode med og bore to hull i transom  for og komme til. Disse plugges med plastplugger etterpå , er litt skeptisk til plastpluggene ? Pris da er ca 10 000 og delen kommer i tillegg ca 5000 for akseltappen eller hva dem kaller den. får den for 300 på ebay, sikkert laget i Kina den som mercruicer selger som original også. Men på grunn av garanti på jobben velger jeg og betale nesten 5000 ekstra 🤣🍻

Redigert av imow (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...