imow Startet 25.Desember.2020 Del på Facebook Startet 25.Desember.2020 Er det noen som har testet denne eller har erfaring med dette. Har oppdaget at jeg har en begynnende lekkasje på styrepinnen på mitt bravo 2 og skal jeg sette den in på verksted så ryker ferien til sommeren for verkstedene opererer med heroin priser. Så tenkte kanskje at dette kunne hjelpe. Har tidligere hatt Volvo drev og det er mye enklere . første og siste gang med Mercruicer drev , og timeantallet er 280 timer 2007 modell . Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Jeg har pratet med en av disse gutta. Han ville ikke fortelle stort annet enn at dette var visstnok bra greier. På min Bravo 3 setter jeg nå inn smørenipler slik at akslingen kan smøres. Problemet med at pakningen ryker er at det blir tørt. Det finnes et par løsninger for å reparere dette. Den ene er et lokk som skrues bak på transom etter at du har kuttet ut et hull for å reparere. Det selges på boatparts. Så finnes Marcruiser metoden ved å borre et hull på hver side av akslingen for å skru av mutteren. Begge to er at typen møkkajobb.... Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 25.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Takk for svar. har sett en del filmer på youtube Er ikke noe kjent med disse drevene men tenkte kanskje det gjekk an og skru løst bolten fra innsiden uten og ta av transom, er ganske åpent mellom motor og transom når jeg tar av luftfilter. Har ikke noe lyst til og ta hull for og åpne på den måten. Tenkte og ringe disse som selger denne patenten på finn, kanskje verdt og prøve det Vet heller ikke hvor eller hvordan jeg skal sette in smørenipler. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Samme sak her: Lekkasje demonterte transom, og da var det et belegg på den rustfrie styrebolten, samt pakningen. Det var mye annen korrosjon på transom så jeg kjøpte ny. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 25.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Forstår at Mercruicer drevene er noe forbannet dritt. mitt er gått 280 timer og nå er det bare og begynne og koste på. Huff at jeg kunne være så dum og gå fra Volvo til dette. Men det var jo båten jeg falt for. vurderer og selge motor og drev og kjøpe meg en Volvo D4. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 (redigert) Det er den største svakheten på Mercruiser drev du beskriver her, har du plass i motorrom kan du skyve motor 20-30cm frem og ta av transom og bytte til rustfri bolt, den finner du også på finn.no. Man kan også bytte bolt fra utsiden, skjære hull og bytte, ikke den største jobben, men litt knot. Uansett, billigere å bytte bolt enn å kjøpe en Volvo D4, så mye bedre er ikke Volvo.. Jeg har også hatt begge deler ;) Redigert 26.Desember.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 26.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 (redigert) Må man av med transom. går det ikke og løsne bolten fra innsiden ? finner bolten på ebay til 500 m frakt fra USA, ser også den selges på finn til rundt 2000 Redigert 26.Desember.2020 av imow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 (redigert) Det er ikke enkelt. Jeg slet med å få ut bolten tilogmed når transom var demontert fra båten grunnet rust på mutter og bolt som klemmer styrestaget fast i styrebolten. Redigert 26.Desember.2020 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Du må ikke ut med transom. her er en mulighet. https://youtu.be/q-R-cMkWYok Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Det er litt arbeid å demontere gimbal ringen men er du vant med å mekke litt bil så klarer man dette og I mitt tilfelle var det bolten i bunn som ikke ville ut frivillig kuttet halvparten med vinkelkutter å resten med hånd skjerfil. Dette er på alpha one å den er vanskeligere ettersom du ikke kan lage det store hullet i front som du kan på Bravo men du kan Borre hull i siden Redigert 3.Januar.2021 av Helge77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Tror jeg setter inn en smørenippel der også 🙄 Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Har fått pris på verksted , ca 14 000 vist dem tar ut motor og deler utenom , kan også gjøre det på mercruicer sin egen metode med og bore to hull i transom for og komme til. Disse plugges med plastplugger etterpå , er litt skeptisk til plastpluggene ? Pris da er ca 10 000 og delen kommer i tillegg ca 5000 for akseltappen eller hva dem kaller den. får den for 300 på ebay, sikkert laget i Kina den som mercruicer selger som original også. Men på grunn av garanti på jobben velger jeg og betale nesten 5000 ekstra 🤣🍻 Redigert 17.Januar.2021 av imow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 17.Januar.2021 Del på Facebook Svart 17.Januar.2021 (redigert) Plastpluggene funker fint. Redigert 17.Januar.2021 av Swingswong Bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Går for plast jeg også og setter inn smørenipler , en svakhet på bravo drevene dette mye styr for og skifte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Har du tenkt på en ekstra pakning mellom selve transomplaten og delen som svinger? jeg har lurt litt på det for å begrense dritt og groe som kan komme inn til den lille pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Eksempel på greasenippelmontering. https://www.offshoreonly.com/forums/general-q/94861-grease-fittings-your-bravo-1-housing.html Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Hei, ja har tenkt på en ekstra pakning mellom selve transomplaten og delen som svinger for det er vel noe sånt dem selger de som har den patenten som selges på finn kan jeg tenke meg. Men hva den pakningen skal bestå av ? noe silikontype kanskje som tåler litt gnaging- Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Januar.2021 Del på Facebook Svart 20.Januar.2021 Jeg lurer også på hva som kan være et godt materiale for denne applikasjonen. Mulig det finnes flere på formet som har ide om valg av pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Januar.2021 Del på Facebook Svart 23.Januar.2021 Da var smørenippler på plass i transom 😀 Spørsmålet nå er om det bør være smørenippel eller en kobling til en slange som går inn slik at man kan smøre opp innenfra. Er det noen som har erfaring om det holder å smøre før man legger ut båten eller om de bør smøres i løpet av sesongen? Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Bruker ikke nipler. kommer til og smører innenfra. Da er også styrbolten skiftet. Var også lekkasje på belgen ikke hull.i belgen men dårlig arbeide av de som skiftet belgen i Ålesund. Måtte også skifte lagret på grunn av slurvarbeide ble 17 lapper for jobben. Kan ikke stole på noen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.