Jump to content

Sandøy 31 sjark, hvordan få av stevnlager

geggen20

Recommended Posts

Hei eg fant ut att det var mye slark i aksel lager,  da er det denne teflon lignende saken som er nedslitt.    Noen som vet hvor eg kan få tak i ny evt ?

Og for å få av den bakre del av aksel, er det bare å løsne dei 2 boltene da og rigle den av med brekkjern? så kommer den bakre stussen av kansje?

Eller er denne en solid hylse igjennom hele båten .       

Prøvde litt med brekkjern men den sitter bom fast :(    regner med ny foring skal presses inn ifra baksiden

Håper noen kan hjelpe meg,   det er en sandøy 31 sjark

IMG_8830.jpg

IMG_8829.jpg

IMG_8825.jpg

IMG_8823.jpg

Her kan du se litt mer hvordan et komplett propellsystem ser ut: https://sleipner.no/kategori/1704/propellutstyr/

Hvorfor vil du ha av hele stevnebeslaget? Det er vell kun cutlesslageret du skal bytte: https://sleipner.no/kategori/1781/vannsmurte-lager/

Om du har begynt å løsne stevnebeslaget er det mulig du nå vil få lekkasje mellom beslaget og skroget, så pass på det.

Ellers er det mye bra lesestoff i denne tråden: 

Redigert av jørn (see edit history)
geggen20 skrev for 2 timer siden:

Eller er denne en solid hylse igjennom hele båten . 

Vanligvis er det det et gjennomgående rør som også er feste for pakkboksen på innsiden. Og da skal man helsi ikke røre det.

Lagerhylsa presser du inn fra utsiden. Ta nøyaktig mål av innvendig dimeter og utvendig diameter på aksel for å få riktig dimensjon.

Sljekk også akselen for slittasje,

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har mistanke om lekasje imellom stevbeslaget og hylsa den er gjenget i,  det kom ut noe morkna pakningsgreier i sta inni akselhylsa. 

Hva bruker man for å tette gjengene imellom stevnbelag og hylserør evt?  

Kunna tenkt meg å fått av dette i samme slengen og pakket gjengene på nytt slik att man er sikker på alt er tett :)

Hylserøret er nok ganske sikkert også festet med et beslag for støtte lengre inn i båten mot motor. For å få av stevnbeslag, må du løsne festet til hylserøret lengre inn i båten og ta ut beslag og hylse i ett. Når dette er ute, kan du skille beslag og hylserør (skrudd) og pakke det opp med ny hamp eller gjengetetning.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

geggen20 skrev On 28.12.2020 at 21.21:

Har mistanke om lekasje imellom stevbeslaget og hylsa den er gjenget i,  det kom ut noe morkna pakningsgreier i sta inni akselhylsa. 

Hva bruker man for å tette gjengene imellom stevnbelag og hylserør evt?  

Hvis du leser tråden til @VegJoh som @jørn linket til lengre opp får du svar på alt du har spurt om i denne tråden. 

• 1 måned senere...
geggen20 skrev for 2 timer siden:

Noen som kan hjelpe med med vilke typer gjenger ditta her er :)

Umulig å si kun ut fra bildet, men jeg tipper M60x1,5. Du må måle gjengestigningen om det er mm eller tommer. Det gjør du lettest med et gjengelære på de utvendige gjengene på hylsa.

Men jeg må si som @index, hvorfor i all verden har du kuttet i filler stevnbeslaget? Metoden for å demontere dette er å løsne hylserøret inne i båten, og trekke det ut sammen med stevnbeslaget. For hylserøret er vel ikke støpt fast? 

Tenkte om det er mulig å få tak i ett justerbart stevnlager med løs flens tilpasse den evt til hylserøret muligens. Da slipper man å trekke hylserøret ut, for det ser ut som den sitte bom fast.   Muligens støpt fast ja.

https://www.marineshop.no/tor-marine/133401/tor-marine-stevnlager-justerbar-45mm-akseldiameter-45mm?gclid=Cj0KCQiA962BBhCzARIsAIpWEL2mebp_BHGi_qi0Nf96opW0ERnvwDgIRdO9Mt6-HpB0JXp2OPjr_n0aApccEALw_wcB

geggen20 skrev On 16.2.2021 at 11.05:

Her burde du tatt de to muttere som holdt fast stevnlageret.skru begge fast mot hverandre på en av boltene ad gangen, og så skru boltene/franske treskruer ut. Deretter kunne du skrudd av stevnbeslaget, uten å ødelegge det. Men du kan nok kjøpe nytt hos sleipner. Olaf Kristian eller Steinar, som har bygget båten kunne sikkert ha veiledet deg om du hadde tatt kontakt med Sandøy båtbyggeri.

Aileen ll

geggen20 skrev On 21.2.2021 at 16.01:

922660AB-A2EB-4D20-B3EB-3F6CDB354243.jpeg

De bildene sa meg egentlig ikke all verden. Hva er det vi ser? Er det innsiden av et skott, eller er dette på innsiden av helen? Jeg ser i alle fall at det er en plate eller en brakett som er festet med skruer. Er dette skruer gjennom et skott? Eller er det skruene som stikker ut på utsiden av helen? Uansett, dette må av, og hyslerøret må trekkes ut. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...