geggen20 Startet 28.Desember.2020 Del på Facebook Startet 28.Desember.2020 Hei eg fant ut att det var mye slark i aksel lager, da er det denne teflon lignende saken som er nedslitt. Noen som vet hvor eg kan få tak i ny evt ? Og for å få av den bakre del av aksel, er det bare å løsne dei 2 boltene da og rigle den av med brekkjern? så kommer den bakre stussen av kansje? Eller er denne en solid hylse igjennom hele båten . Prøvde litt med brekkjern men den sitter bom fast :( regner med ny foring skal presses inn ifra baksiden Håper noen kan hjelpe meg, det er en sandøy 31 sjark Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 denne er skrudd inn på hylserøret stevnlageret har du fjernet bare å finne ut hvem som har levert anlegget så har de vel nytt stevnlager Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Skrudd inn på hylserøret ja, da er den vel vanskelig å få av. Hvis man skal montere ny nylonforing skal man dunke denne inn fra baksiden da ? og låse med z skruer eller noe sånt. Eller skal den nye foringen presses inn fra innsiden muligens? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Nylonforingen settes inn fra utsiden og sikres med en eller to z-skruer. Vær obs på at for noen typer finnes foringen både i mm og tomme størrelse, viktig å få rett.. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 (redigert) Her kan du se litt mer hvordan et komplett propellsystem ser ut: https://sleipner.no/kategori/1704/propellutstyr/ Hvorfor vil du ha av hele stevnebeslaget? Det er vell kun cutlesslageret du skal bytte: https://sleipner.no/kategori/1781/vannsmurte-lager/ Om du har begynt å løsne stevnebeslaget er det mulig du nå vil få lekkasje mellom beslaget og skroget, så pass på det. Ellers er det mye bra lesestoff i denne tråden: Redigert 28.Desember.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 geggen20 skrev for 2 timer siden: Eller er denne en solid hylse igjennom hele båten . Vanligvis er det det et gjennomgående rør som også er feste for pakkboksen på innsiden. Og da skal man helsi ikke røre det. Lagerhylsa presser du inn fra utsiden. Ta nøyaktig mål av innvendig dimeter og utvendig diameter på aksel for å få riktig dimensjon. Sljekk også akselen for slittasje, Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Litt vanskelig å se, men det kan se ut som at kobberhylsen som lageret er vulket på fortsatt sitter igjen i stevnbeslaget. Dette må ut og nytt må bankes inn. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Har nettopp byttet cutlesslageret på min båt. Kjøpte meg en bajonettsag for å få fjernet det gamle lageret lett. Etter 10 min var alt ute hos meg. Rengjorde godt og pusset jevnt, før nytt lager ble satt på plass. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Har mistanke om lekasje imellom stevbeslaget og hylsa den er gjenget i, det kom ut noe morkna pakningsgreier i sta inni akselhylsa. Hva bruker man for å tette gjengene imellom stevnbelag og hylserør evt? Kunna tenkt meg å fått av dette i samme slengen og pakket gjengene på nytt slik att man er sikker på alt er tett :) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Er du sikker på at hylserør og stevnbeslag er avrettet mot aksel. Ut fra slitasjen på hylselageret som du har lagt ut bilder av kan det se ut som ujevn slitasje på cutlesslager? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Hylserøret er nok ganske sikkert også festet med et beslag for støtte lengre inn i båten mot motor. For å få av stevnbeslag, må du løsne festet til hylserøret lengre inn i båten og ta ut beslag og hylse i ett. Når dette er ute, kan du skille beslag og hylserør (skrudd) og pakke det opp med ny hamp eller gjengetetning. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 geggen20 skrev On 28.12.2020 at 21.21: Har mistanke om lekasje imellom stevbeslaget og hylsa den er gjenget i, det kom ut noe morkna pakningsgreier i sta inni akselhylsa. Hva bruker man for å tette gjengene imellom stevnbelag og hylserør evt? Hvis du leser tråden til @VegJoh som @jørn linket til lengre opp får du svar på alt du har spurt om i denne tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
geggen20 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Noen som kan hjelpe med med vilke typer gjenger ditta her er :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Hvorfor har du ødelagt stevnbeslaget? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 geggen20 skrev for 2 timer siden: Noen som kan hjelpe med med vilke typer gjenger ditta her er :) Umulig å si kun ut fra bildet, men jeg tipper M60x1,5. Du må måle gjengestigningen om det er mm eller tommer. Det gjør du lettest med et gjengelære på de utvendige gjengene på hylsa. Men jeg må si som @index, hvorfor i all verden har du kuttet i filler stevnbeslaget? Metoden for å demontere dette er å løsne hylserøret inne i båten, og trekke det ut sammen med stevnbeslaget. For hylserøret er vel ikke støpt fast? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Den var ny Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 stevnlageret var benda og skeivt , så måtte rendreiest hvis ei ny foring skulle inn. Så da måtte det av :) Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Tenkte om det er mulig å få tak i ett justerbart stevnlager med løs flens tilpasse den evt til hylserøret muligens. Da slipper man å trekke hylserøret ut, for det ser ut som den sitte bom fast. Muligens støpt fast ja. https://www.marineshop.no/tor-marine/133401/tor-marine-stevnlager-justerbar-45mm-akseldiameter-45mm?gclid=Cj0KCQiA962BBhCzARIsAIpWEL2mebp_BHGi_qi0Nf96opW0ERnvwDgIRdO9Mt6-HpB0JXp2OPjr_n0aApccEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 geggen20 skrev for 9 timer siden: Muligens støpt fast ja. Har du noen bilder fra innsiden som viser montering av hylserør? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
geggen20 Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2021 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.Februar.2021 Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 geggen20 skrev On 16.2.2021 at 11.05: Her burde du tatt de to muttere som holdt fast stevnlageret.skru begge fast mot hverandre på en av boltene ad gangen, og så skru boltene/franske treskruer ut. Deretter kunne du skrudd av stevnbeslaget, uten å ødelegge det. Men du kan nok kjøpe nytt hos sleipner. Olaf Kristian eller Steinar, som har bygget båten kunne sikkert ha veiledet deg om du hadde tatt kontakt med Sandøy båtbyggeri. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bellen Svart 22.Februar.2021 Del på Facebook Svart 22.Februar.2021 Skal du klare å få tett igjen dette nå, så må du ut med hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 geggen20 skrev On 21.2.2021 at 16.01: De bildene sa meg egentlig ikke all verden. Hva er det vi ser? Er det innsiden av et skott, eller er dette på innsiden av helen? Jeg ser i alle fall at det er en plate eller en brakett som er festet med skruer. Er dette skruer gjennom et skott? Eller er det skruene som stikker ut på utsiden av helen? Uansett, dette må av, og hyslerøret må trekkes ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.