Jump to content

Mistet propell

Dekksgutt

Recommended Posts

Vi har kansje mistet vår propell, har i allefall ingen kraft verken forover eller aktover. Aksling og gir ok, ingen støy eller krusninger når den står i gir. Noen som greier å dekode hva som står på bildet av vår propell. Er av typen Sole. Båt Tresfjord 26 / Motor Craftsman 42 hk , maks prm. 3000 Gode råd til ny mottas med takknemlighet. 

92DF6E68-265D-4879-A598-C00A1F18F1E2.png

8C9BEC2A-32C8-4EDE-B6C9-540A9997E49F.png

Dekksgutt skrev for 5 timer siden:

Vi har kansje mistet vår propell

Det første jeg ville gjort er å sjekke om du har mistet propellen...... Kan du ikke skimte propellen fra brygga? 

Hørte/merket du noe før framdriften uteble? Tvilsomt at propellen detter av uten videre ved stilleligge. 

Dekksgutt skrev for 5 timer siden:

Aksling og gir ok

Holdt opp mot det andre du skriver må jeg spørre hva du mener med "ok". Roterer akselen når du setter den i gir? Kan være så enkelt som en røket girwire. 

Dekksgutt skrev for 6 timer siden:

dekode

Ser ut som at det  siste tallet viser til konen på akselen (1:12)

Andre tallet får jeg ikke til å ligne på noe som gir mening

Dekksgutt skrev for 6 timer siden:

Vi har kansje mistet vår propell

Regner med at du har sjekket at akselen roterer.

Kan det være mulig at mutteren har falt av og at propellen har løsnet, men ikke falt helt av da roret står i veien . .?

Eller kan akselen ha røket ved propellnavet . .?

Jeg ville i alle tilfelle sjekket nærmere før jeg kjøper ny propell.

Grønnskollingen skrev 8 minutter siden:

Ser ut som at det  siste tallet viser til konen på akselen (1:12)

Jeg leser det som om det like godt kan være 1:10.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev On 30.12.2020 at 1.14:

Kan det være mulig at mutteren har falt av og at propellen har løsnet, men ikke falt helt av da roret står i veien . .?

Traff jeg blink . . ? :wink:

Det er vel ingen tvil om at båten bør på land, eller i det minste løftes, for å få fikset dette. . .?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Traff jeg blink . . ? :wink:

:yesnod: Var bingo det der ja :thumbsup:

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Det er vel ingen tvil om at båten bør på land, eller i det minste løftes, for å få fikset dette. . .?

Helt klart. Mest sannsynlig har gjengene på enden blitt litt stuket mens akselen har gått rundt med propellen hengende der, og i tillegg ville jeg hatt av propellen og inspisert konusen innvendig. Den har nok mest sannsynlig fått seg noen grader. Setter man den bare på blir det mest sannsynlig kast. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

:yesnod: Var bingo det der ja :thumbsup:

Helt klart. Mest sannsynlig har gjengene på enden blitt litt stuket mens akselen har gått rundt med propellen hengende der, og i tillegg ville jeg hatt av propellen og inspisert konusen innvendig. Den har nok mest sannsynlig fått seg noen grader. Setter man den bare på blir det mest sannsynlig kast. 

Blir nok slipp og kontroll , men først må vi sikre at propellen ikke faller av. 16 meter dypt under båten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...