5nacks Startet 29.Desember.2020 Del på Facebook Startet 29.Desember.2020 Hei, Har noen liter med et produkt som heter metalbright HD. Link til produktside . Generelt sett: kan svart stål påføres metalbright HD (uten å skylle av med vann), for deretter behandle med epoxygruning? Har en kjøl som trenger litt kjærlighet, samt noen brunflekkete kanaler på skoda'n. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Desember.2020 Del på Facebook Svart 29.Desember.2020 Nei, epoxyen vil ikke feste seg om stålet er fuktig eller forurenset. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 1 hour ago, bellen said: Nei, epoxyen vil ikke feste seg om stålet er fuktig eller forurenset. Hva burde jeg behandle stålet med for at epoksyen skal feste seg? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 (redigert) nå hadde jeg lite å gjøre på, samt at dette virka interessant. Leste derfor i linken. det står jo greit der. "gir en grunning som maling vil feste på" Benefits Cleans and passivates ferrous metal surfaces, inhibits further corrosion, and gives a base which paint will adhere Redigert 30.Desember.2020 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 2 hours ago, dude said: nå hadde jeg lite å gjøre på, samt at dette virka interessant. Leste derfor i linken. det står jo greit der. "gir en grunning som maling vil feste på" Benefits Cleans and passivates ferrous metal surfaces, inhibits further corrosion, and gives a base which paint will adhere Takk for svar! Ja, leste det jeg også. Men ble i tvil når det står maling. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 (redigert) Har ikke greie på dette men i følge google er det viktig å bli kvitt all rester av syre før du påfører epoxy. Skyll med store mengder ferskvann. Ville laget meg en test på noe skrapjern og sett hva som skjer. Jeg har også en kjøl som trenger litt kjærlighet, så det er interessant hva du finner ut. Redigert 30.Desember.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Hei Ville brukt denne https://jhj.no/maling/industrimaling/neutrarust-719 i steden for Unitor sin Metal Brite HD . Dette er basert på erfaring ved vedlikehold på skip den tiden jeg seilte ute. Generelt sett er den beste løsningen å slipe rusten vekk med feks en vinkel sliper med stålbørste på før en legger på primer og maling Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Du kan fint bruke Metalbrite til forarbeid, men du må rengjøre stålet etterpå for all syre før du påfører epoxy. Du kan fint skylle med vann så lenge vannet får tørke bort fra stålet med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Jeg har brukt Envirocoat 2000 sin ActiveRustPrimer662SG. Det er en rustkonverter, Metall primer og heftestrøk i ett, brukes på skip og er godkjent av Lloyds for bruk i ballast tanker.. Fjern fett, skitt og løs rust, mal på 2-3 strøk og påfør ønsket topp strøk. Den virker vesentlig bedre enn Neutrarust. Den selges hos Motorsenteret i Knarvik og Betomur i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Jeg seilte spekkhugger for noen år siden, og de har ofte noe rust på jernkjølen. På spekkhugger-forumet ble dette diskutert mye, og konsensus der var at den eneste skikkelige måten å få bukt med rusten på var sandblåsing. Jeg slipte selv endel vekk, og benyttet div. rusthemmende produkter, men resultatet var som regel at rusten kom tilbake etter noen år. Dette kan man jo holde på med, og på den måten holde rusten i sjakk, men helt vekk tror jeg ikke den blir. Selv levde jeg helt greit med at det var litt overflaterust her og der ved opptagning, og tenkte med meg selv at det tar nok rimelig lang tid før så mye er rustet vekk at det virkelig blir et problem.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
njal Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Med mindre du vil fjerne all rust, ville jeg nok brukt Owatrol C.I.P Hvertfall på bilen. Holder sikkert bra på kjølen og om du har sinkanode :) På kjølen vår fjernet vi rust med en slik en fra biltema: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/sirkularborste-2000019457 Malte med epoksyprimer rett på stålet Har holdt ganske bra. Det beste ville vært å sandblåse, men dette har holdt bra. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
aileenll Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 (redigert) Skrapte og pusset ned kjølen for 10 år siden. Malte over med 7 lag epoxyprimer. Det kommer stadig flekker med rust i løpet av sesongen. Har ikke brydd meg om det. Kommer stadig små flekker, men hva så?et par tonn med jern ruster ikke vekk, på en to tre! Det er evt bare et syltynt lag med jern som oksyderer. Oksydlaget kan vel i stor grad isolere mot ytterligere oksydasjon.Jeg pusser vekk oksyden, som ligger utenpå bunnstoff, påfører så nytt stoff. Overflaten forblir uendret og påvirker ikke båtfart før på slutten av sesongen, når det har lagt seg litt ny oksyd. ta det med ro. Støpejern ruster ikke vekk i en fart. Redigert 30.Desember.2020 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Nå må msn gjerne ikke være enig: Disse stoffene som forvandler rust til et-eller-annet-vidunderlig er helt fantastisk. Helt til at fuktighet krabber innunder. Da setter rusten igang i ekspressfart. Lloyds eller ikke. Neste: Støpejern ruster like fort som vanlig jern. Det ser bare ikke slik ut. Neste: Gammel rust beskytter mot ny rust. Korrekt. Neste: 2-komp epoxy fra kvalitetsleverandør er bra. Korrekt. Neste: Forbehandling av jern i synkende rekkefølge: Sandblåsing til SA 2.5, nålepikking, stiv stålbørste på vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Hulda skrev for 15 timer siden: Neste: 2-komp epoxy fra kvalitetsleverandør er bra. Korrekt. Neste: Forbehandling av jern i synkende rekkefølge: Sandblåsing til SA 2.5, nålepikking, stiv stålbørste på vinkelsliper. Enig.... men, stiv stålbørste på vinkelsliper polerer etter min mening. Gråv slipeskive på vinkelsliper er bedre, vær lett på labben. Neste : Alt annet er som å "Pisse i boksa varmt med en gang." Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Det kommer an på underlaget @Roger jo. Skal du slipe rust med sandpapir på en støpejernkjøl, kan du holde på et par generasjoner. Stølbørsten river lettere rusten ut av gropene i støpejernet. På slette overflater blir scenarioet et annet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Hulda skrev 38 minutter siden: Det kommer an på underlaget @Roger jo. Skal du slipe rust med sandpapir på en støpejernkjøl, kan du holde på et par generasjoner. Stølbørsten river lettere rusten ut av gropene i støpejernet. På slette overflater blir scenarioet et annet. Enig i det, regnet med @Hulda, at vi snakket om å bruke Vinkelsliper og slipeskive. Stålbørsten polerer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.