Jump to content

Filtrere AIS-data fra kystverket

Ytterstad

Recommended Posts

Har en RPi4 med OpenCPN om bord i båten jeg jobber som viser AIS-mål som blir distribuert av kystverket over internet.  Dette fungerer jo egentlig greit, men det er jo alt for mye data.

Noen som har noen tips på hvordan man kan filtrere dataen slik at jeg kun får NMEA-data fra et spesifikt område?  f.eks filtrere bort alle data som ikke er innafor et gitt område, eller enda bedre, å filtrere bort data som er lengre bort enn 100nm fra min egen posisjon. 

Spennende - det der må jeg se mer på - både OpenCPN og dataene fra Kystverket. Har sett litt på disse dataene tidligere. Det ser ut til å være mulighet for noe filtrering i API'et, men kanskje ikke de filtrene du trenger. Har jobbet mye med filtrering og beriking av datastrømmer - det er egentlig det jeg driver med til daglig. Typisk noe som programmeres dette ja. Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid?

Finn Master skrev 15 minutter siden:

Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid?

Ville tro det vil være best at behandlingen av dataen skjer ekstern, for så å videresende til meg om bord?  Både ytelsen til paien og internettilkoblingen (4G/VSAT) er jo ikke mer enn det må være. 

Dette kan jo være en god unnskyldning for å kjøpe en RPi for å ha hjemme.  :crazy:

SamH skrev 58 minutter siden:

Det er bare å begynne å skrive en plugin.
Her f.eks er en bit av Oslofjorden: 
https://www.barentswatch.no/bwapi/v2/geodata/ais/openpositions?Xmin=10.5&Xmax=10.7&Ymin=59.3&Ymax=60

Verdt å få med seg er at Kystverkets openpi ikke sender data for lystbåt under 45meter, eller fiskefartøy under 15.
En AIS-mottaker gjør det. I sanntid ..

Å skrive en plugin er dessverre over mitt nivå. 

Jeg kjenner til begrensningene til tjenesten, men til mitt formål funker det mer enn godt nok. :thumbsup: 

Finn Master skrev for 9 timer siden:

Spennende - det der må jeg se mer på - både OpenCPN og dataene fra Kystverket. Har sett litt på disse dataene tidligere. Det ser ut til å være mulighet for noe filtrering i API'et, men kanskje ikke de filtrene du trenger. Har jobbet mye med filtrering og beriking av datastrømmer - det er egentlig det jeg driver med til daglig. Typisk noe som programmeres dette ja. Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid?

Jeg gjorde et enkelt forsøk på en fersk installasjon av OpenPlotter:

Bilde 1:  AIS-mål fra kartverket vises i kart. 

2021-01-05-050945_1360x768_scrot.png.f3114608bac27bf166a68b50d073f255.png

Bilde 2: AIS-mål fra kartverket lastes ned i bakgrunnen men vises ikke i kartet. 2021-01-05-051027_1360x768_scrot.png.87452011198ea98f6daae02f52f84438.png

Bilde 3: Nedlasting av AIS-mål fra kartverket er deaktivert. 2021-01-05-051139_1360x768_scrot.png.c8c1163e2db5606a5bf2a0fbb811a8da.png

Konklusjon er at nødvendig båndbredde var  mindre enn 5 kb/s og dermed neglisjerbart. For meg kan de se ut til at brukt CPU er i presentasjonen/animasjon av AIS-mål i kartet.

Under normal bruk er jo kartet zoomet mye lengre inn og færre AIS-mål vises i kartet. Jeg tror jeg har laget meg en problemstilling som ikke var et problem i utgangspunktet.  :lol:

Redigert av Ytterstad (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...