Ytterstad Startet 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2021 Har en RPi4 med OpenCPN om bord i båten jeg jobber som viser AIS-mål som blir distribuert av kystverket over internet. Dette fungerer jo egentlig greit, men det er jo alt for mye data. Noen som har noen tips på hvordan man kan filtrere dataen slik at jeg kun får NMEA-data fra et spesifikt område? f.eks filtrere bort alle data som ikke er innafor et gitt område, eller enda bedre, å filtrere bort data som er lengre bort enn 100nm fra min egen posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Høres ut som en programmeringsjobb. Om du ikke får svar her er det grupper for dette på Facebook. Prøv feks her: https://www.facebook.com/groups/489115024595484/?ref=share Sitér dette innlegget Link to post
Finn Master Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Spennende - det der må jeg se mer på - både OpenCPN og dataene fra Kystverket. Har sett litt på disse dataene tidligere. Det ser ut til å være mulighet for noe filtrering i API'et, men kanskje ikke de filtrene du trenger. Har jobbet mye med filtrering og beriking av datastrømmer - det er egentlig det jeg driver med til daglig. Typisk noe som programmeres dette ja. Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Det er bare å begynne å skrive en plugin. Her f.eks er en bit av Oslofjorden: https://www.barentswatch.no/bwapi/v2/geodata/ais/openpositions?Xmin=10.5&Xmax=10.7&Ymin=59.3&Ymax=60 Verdt å få med seg er at Kystverkets openpi ikke sender data for lystbåt under 45meter, eller fiskefartøy under 15. En AIS-mottaker gjør det. I sanntid .. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Finn Master skrev 15 minutter siden: Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid? Ville tro det vil være best at behandlingen av dataen skjer ekstern, for så å videresende til meg om bord? Både ytelsen til paien og internettilkoblingen (4G/VSAT) er jo ikke mer enn det må være. Dette kan jo være en god unnskyldning for å kjøpe en RPi for å ha hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 SamH skrev 58 minutter siden: Det er bare å begynne å skrive en plugin. Her f.eks er en bit av Oslofjorden: https://www.barentswatch.no/bwapi/v2/geodata/ais/openpositions?Xmin=10.5&Xmax=10.7&Ymin=59.3&Ymax=60 Verdt å få med seg er at Kystverkets openpi ikke sender data for lystbåt under 45meter, eller fiskefartøy under 15. En AIS-mottaker gjør det. I sanntid .. Å skrive en plugin er dessverre over mitt nivå. Jeg kjenner til begrensningene til tjenesten, men til mitt formål funker det mer enn godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Hvis du har nett ombord kan du bruke norgeskart.no til å sortere og vise ais. Viktig som Sam sier at kystverket pga personvern bare viser båter over en viss størrelse samt sjøspeidere. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ytterstad Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 (redigert) Finn Master skrev for 9 timer siden: Spennende - det der må jeg se mer på - både OpenCPN og dataene fra Kystverket. Har sett litt på disse dataene tidligere. Det ser ut til å være mulighet for noe filtrering i API'et, men kanskje ikke de filtrene du trenger. Har jobbet mye med filtrering og beriking av datastrømmer - det er egentlig det jeg driver med til daglig. Typisk noe som programmeres dette ja. Er det på RPi4 ombord du ser for deg å gjøre behandlingen av dataene, eller i en tjeneste f. eks. i cloud slik at du mottar kun akkurat det du trenger/er ute etter til enhver tid? Jeg gjorde et enkelt forsøk på en fersk installasjon av OpenPlotter: Bilde 1: AIS-mål fra kartverket vises i kart. Bilde 2: AIS-mål fra kartverket lastes ned i bakgrunnen men vises ikke i kartet. Bilde 3: Nedlasting av AIS-mål fra kartverket er deaktivert. Konklusjon er at nødvendig båndbredde var mindre enn 5 kb/s og dermed neglisjerbart. For meg kan de se ut til at brukt CPU er i presentasjonen/animasjon av AIS-mål i kartet. Under normal bruk er jo kartet zoomet mye lengre inn og færre AIS-mål vises i kartet. Jeg tror jeg har laget meg en problemstilling som ikke var et problem i utgangspunktet. Redigert 5.Januar.2021 av Ytterstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Tror kartverket regner opptil 15 sek forsinkelse før data er ute hos bruker. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjøfnugg Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Jeg er helt fersk på Pi, akkurat fått i gang 3 med kart og gps. Litt kjekt å kunne se noen båter rundt! Kan kan noen foklare enkelt hvordan en kan legge datastrømmen fra Kystverket inn i OpenCpn? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Options->Connections->Add Connection Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Fantastisk, takk for superraskt svar. Fungerte gull på første forsøk! Ser at lysten til å kjøpe en daisyHat øker :) Redigert 6.Januar.2021 av Sjøfnugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.