Jump to content

Forskjell i komfort under seilas med ulike båtmerker


Kjetil A. D.

Recommended Posts

Etter noen få år med motorbåt, har den nå blitt solgt til fordel for seilbåt. Nå er ikke seilbåten innkjøpt, og antall båter på finn.no gir mye tid for spekulasjoner og vurderinger rundt hvilken båt man skal velge. 

Noen prioriteringer har vi satt opp, og disse har gjort at vi faller ned på noen alternativer. Det er likevel noen erfaringer fra disse alternativene som ikke er like lett å lese seg til, så jeg prøver meg med ett spørsmål her; 

 

Ett av kriteriene for ny båt er at den her "komfortabel" også under seilas (for seil eller motor). Med komfortabel mener vi at man kan gå i litt (mot)sjø uten at man skal være redd for at innredningen blitt slått til fillebiter, og den oppleves som stabil og forutsigbar. 

 

Båter som er mest aktuelle for oss ut fra ALLE kriteriene vi har så langt er; Hanse 345 eller 385, Jeanneau SO 349-379, eller Bavaria C 34-38. I andre enden, og ikke så aktuelt er type HR 37 eller Najad. 

 

  • Gitt de mest aktuelle båtene er det sannsynlig at vi vil oppleve store forskjeller i opplevd komfort under seilas?
  • Er forskjellen (god eller dårlig) til mer "klassiske" svenske båter noe å ta med seg?

 

Kan kort nevne de faktorene som også har vært med for oss;

 

  • Alder på båt  - nyere enn 2012
  • 34-40 fot. Ideelt 38 fot.
  • Kjent merke ift mulig bytte og forutsigbarhet ved salg
  • 3 kabiner - 6 faste sengeplasser
  • Kan føres single handed om nødvendig
  • Oppgraderte seil og elektronikk om mulig
  • Baderampe og generelt enkel adkomst 
  • Helst ikke minste motoralternativ og inkl baugtruster
  • Prisklasse opptil 1,6 MNOK (tips om aktuelle kandidater mottas gjerne)

 

Link to post

Jeg tror ikke det er den helt store forskjellen på de båtene du lister opp. Helt generelt sett tror jeg du vil oppleve at seilbåter, sammenlignet med motorbåter oppfører seg stabilt i sjøen, men naturligvis med begrenset fartspotensiale. 

Når det gjelder nytt vs klassisk design ift sjø-egenskaper, tror jeg at den største forskjellen vil være skrogutforming. Dvs.,  klassisk V-formet skrog mot moderne skrog som oftest er mere flatbunnede. Sistnevnte gir bedre plass, bedre fart i de fleste forhold, men kan stampe mer i motsjø, hvor det V-formede skroget i teorien «skjærer» bølgene bedre. (HR og Najad er jo faktisk mer i den kategorien)

Selv tilhører jeg mere den klassiske siden og har en båt med tydelig V-skrog som jeg stortrives med, men alle er forskjellige og ut fra de kriterier du lister opp, så tror jeg du er inne på rett vei med de båtene du nevner.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Jeg har ikke seilt noen av båtene, så kan ikke si noe om forskjeller. Men båtene du har listet er ganske like. Tror forskjellen på størrelse er større enn mellom merker. 6 fot større båt gir en helt annen komfort. Bølgene blir veldig mye mindre. 

 

Snakker du lik pris så er det gammel svensk eller ny industribåt. Noen sier svensk er best (najad / HR). Jeg er i motsatt kategori. Tror ikke de to gruppene noen gang vil bli enige. En ny HR kunne jeg fint levd med, men den er veldig dyr. Til samme pris på båt vil jeg alltid velge en industribåt på havet. Får nyere og større båt, som for meg betyr mer. Så lenge en får opp seil skal det mye til før en seilbåt ikke er komfortabel nok i kystseilas. 

 

Lykke til med valget. 

Link to post

Hva med å følge den gyldne middelvei? 

 

Se på båter som Elan, Delphia og X-Yachts. Holder som oftest litt høyere kvalitet og er litt mer eksklusive enn "samlebåndsbåtene". 

 

Jeg disser ikke samlebåndsbåtene, en litt oppgradert Bavaria 40 Vision hadde sikkert passet fint til deg. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
  • 34-40 fot. Ideelt 38 fot.
  • 3 kabiner - 6 faste sengeplasser

Dette tyder vel på at du bør se på båter fra 36+

Fra 36, (Bavaria) og oppover er tre lugarer, ett toalett alternativ.

Fra 39, tre lugarer to toalett med langsgående bysse. (L bysse gir fratrekk av ekstra toalett)

 

Du sier ingenting om din egen høyde, innvendig høyde bruker også å øke når båtstørrelsen øker.

Link to post
trixie2 skrev 39 minutter siden:

Dette tyder vel på at du bør se på båter fra 36+

Fra 36, (Bavaria) og oppover er tre lugarer, ett toalett alternativ.

Fra 39, tre lugarer to toalett med langsgående bysse. (L bysse gir fratrekk av ekstra toalett)

 

Du sier ingenting om din egen høyde, innvendig høyde bruker også å øke når båtstørrelsen øker

 

Det er nok riktig at 36+ er det vi ser mest på. Grunnen til at vi har med 34, er at det finnes noen i denne størrelsen som selv om de går på kompromiss med noe kan være en grei start. Hver gang vi bytter båt så har vi tenkt at vi nå har den perfekte båt. Likevel kommer fort erfaringer og ønsker om små eller store endringer. Siden det er første seilbåt, tenker jeg at vi sikkert går gradene også her. 

 

Vi er ikke av de største i verden ;) Mine 173 cm er fortsatt det høyeste i familien. Like fult er nok romfølelsen viktig for oss, og en av grunnene til at de mer klassiske svenske båtene faller litt ut for fruen. 

Link to post

Med deres budsjett kan dere kunne finne dere en god båt :)

 

I krapp motsjø kan kanoformede seilbåter slå skikkelig, men ellers er de ofte gode båter.

 

Vi har en B42c og for å dele litt erfaringer: 

Bølgehøyde og periode avgjør når det blir problematisk med sjø forfra. Vi har kun vært ordentlig plaget av det en gang, men det var på skarp kryss og med +14 m/s midt i Skageraak (ikke det smarteste vi har gjort....). Da fikk vi bunnslag, og det var direkte ubehagelig.

 

Ellers har vi, B42 fra 2007, ikke vært plaget. Under seil pløyer vi egentlig greit gjennom relativt store bølger uten å merke for mye. Bruker man dieselen i kjelleren merker man noe mer til det. Om du er kjent i Oslofjorden: Vi går ikke så ofte for motor når det er vind nok til å late som vi kan seile, men vi har aldri uansett vind merket noe problem innenfor Oscarsborg. En gang mellom Oscarsborg og Jeløy, men da var vinden sterk og sto rett i mot.

 

Men båtstørrelse er ofte viktigst, jo større båt, jo mer behagelig blir det. Så dersom komfort er viktigst bør dere ha så stor båt budsjett og båtplass tillater. Dersom 40 fot er maks tenker jeg at Bavaria 40 Vision må være et godt alternativ for dere om dere får den innenfor budsjett med det utstyret dere ønsker :)

 

PS: Har vokst opp i motorbåt og nå selv kjøpt seilbåt. Merker at jeg tenker annerledes nå. I båt, spesielt hurtiggående båt, er ofte turen det å komme frem, og reisen mer transport. I seilbåt er det å være på sjøen minst like bra som å komme frem. Vi planlegger som oftest slik at vi slipper å jobbe opp mot vinden

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Havelle skrev 2 minutter siden:

Men båtstørrelse er ofte viktigst, jo større båt, jo mer behagelig blir det. Så dersom komfort er viktigst bør dere ha så stor båt budsjett og båtplass tillater. Dersom 40 fot er maks tenker jeg at Bavaria 40 Vision må være et godt alternativ for dere om dere får den innenfor budsjett med det utstyret dere ønsker :)

 

Jeg ser at denne tråden må holdes unna min bedre halvdel ;) Hun argumentere stadig for større båt, og jeg prøver å holde litt igjen :) Har du noen erfaringer å dele ift det å håndtere en båt i 40 størrelsen alene, eller med lite mannskap? Er redd det blir mindre seiling om ting føles stort og vanskelig.

Link to post
Kjetil A. D. skrev Just now:

 

Jeg ser at denne tråden må holdes unna min bedre halvdel ;) Hun argumentere stadig for større båt, og jeg prøver å holde litt igjen :) Har du noen erfaringer å dele ift det å håndtere en båt i 40 størrelsen alene, eller med lite mannskap? Er redd det blir mindre seiling om ting føles stort og vanskelig.

Nå har jeg mye erfaring i båt (men lite med mekking av båt, dessverre...), men vi hadde null problemer med dette. Gikk fra foreldrenes 25 fot til 42 fot. 


Seilbåt er generelt sett enklere en motorbåt, spesielt de finnekjølede båtene. (Forutsetter baugpropell). Siden båten "holder" vannet på en helt annen måte enn en motorbåt kan du også gi deg selv bedre tid inn og ut av havner. Forstår at dere er en båtvant familie, da tror jeg dere ikke vil ha noe problem med å håndtere en 40-foter. 
Men er du alene ombord er jo det å gå inn i havner komplisert når båten blir større - er du to er det null problem.

 

Når det gjelder seilingsdelen tenker jeg nesten at større er enklere - hvis målet er å seile trygt, men ikke regattafort. Ufordelen med en stor båt er jo at hun ikke reagerer like raskt på endringer du gjør i seilene, så det er kanskje vanskelig å bli god til å seile regattaraskt.

Fordelen er at båten tilgir mer og oppfører seg mer rolig i vannet slik at det føles tryggere. 

Vær konservativ med hvor mye seil du setter, og du kan fint håndtere båten alene - forutsatt at du har en god og pålitelig autopilot (Bavariaene kommer, har jeg hørt, ofte med litt for svake autopiloter. Vi ante ingenting om dette, men hadde flaks under kjøp og det viste seg at vi har fått en sterk type)
Vi var litt i samme situasjon som dere, men valgte stor båt på grunn av komfort under seilas og mye plass som nok vil trenges etter hvert. Aldri angret.
Du og din bedre halvdel klarer fint dette :)

Link to post

Du må gjerne sammenligne å «kjøre» seilbåt i havn, med å kjøre truck.

Du svinger om masten og det som er foran blir «gaflene» på trucken.

Svingen er også god.

Dette må tas hensyn til men gir også mange fordeler hvis du sammenligner med andre båttyper.

 

Hvis lange havstrekk og bokvalitet vekter opp, gå opp i størrelse.

Hvis målet er å komme seg «utpå», kanskje noe mindre.

 

Vi var i samme dilemmaet , men med litt annen vinkling.

Ønsket 40+ båt, men båtplassen tillot ikke mere enn 38.

Det ordnet seg og det endte med en 40 foter. (Og vi er to voksne personer)

Link to post

Du burde kanskje informere en smule om hvilke farvann du skal frekventere. Et eller annet sted mellom Longyearbyen og Gibraltar. Om du skal bruke båten til godværsturer innenfor Drøbak, E6'an ned til Smögen i juli, kun i dagslys, etc. Generelt er det bedre innvendig plass i en motorbåt i forhold til en seilbåt. Altså, for å oppnå samme romfølelsen, må lengden økes. På generelt grunnlag lar vel de fleste seilere under 50 fot seg seile av en person. Hvis fart er av høyeste prioritet, velg båt med lite våt flate. Altså flatbunnet med ekstrem finnekjøl. Da må du akseptere plasking og slåing. Denne uønskede egenskapen minker med lengden på båten. Skal du seile i litt blåsete vær, vil en båt med 'stor romfølelse' være et negativt moment. Jeg har selv opplevd svalestup fra sofagruppe og ned i le, og problemer med å kave meg opp igjen. Rett og slett fordi innredningen jeg måtte holde meg i ga etter. Alle båter er et sett kompromisser.

 

Hulda-båten er bygget etter prinsippet om maks sikkerhet. Da forsvant stor cockpit til fordel for maks innvendig rettende volum. Glassveranda med panoramautsikt forsvant. Vekten økte. Romfølelsen ble begrenset. Båten kan gå på grunn så det smeller, seile på tømmerstokker, etc. med mulighet til å overleve uten skader. Skroget slår ikke i sjøene uansett vær og fart. 

 

Seilte for noen år siden i løy vind fra Kungshamn til Skagen i stort sett løy vind. Vi seilte sammen med en noen år gammel Beneteau ca. 35 fot. De kom frem en times tid før oss. Selv om Hulda er vesentlig større. Til og med salongen i Beneteau'en var større enn vår. Mer romfølelse. Mulighet for 2 meter fritt fall fra sofaen til pentryet.

 

Slike funderingen burde man kanskje foreta. Hva, hvor, når, bruksmønster-vurdering. 

Link to post
Hulda skrev 4 minutter siden:

Du burde kanskje informere en smule om hvilke farvann du skal frekventere. Et eller annet sted mellom Longyearbyen og Gibraltar. Om du skal bruke båten til godværsturer innenfor Drøbak, E6'an ned til Smögen i juli, kun i dagslys, etc.

 

Det er ett godt poeng... Vi er ikke noe langtur seilere per i dag, og selv om drømmen er å kunne seile til hjemtraktene på Helgelandskysten, så er hjemmehavn Holmestrand og området blir innover Oslofjorden eller sørover langs kysten. 

 

Selv tenker jeg komfort begrepet er kanskje litt individuelt, og vi er nok i den enden av skalaen der det skal lite til før ting blir litt ubehagelig ;) Det vi ønsker oss er egentlig en båt der ikke de minste små bølger eller litt vind gjør så store utslag. Med motorbåtene vi har hatt, som i seg selv har vært greit i stand til å håndtere mer vær enn oss, så har ikke komfort vært det ordet du tenker på når det blir litt mer vær. Vi er nok også der at båtturer er for kos, dvs vi har i liten grad behov for å utfordre oss med ekstremt vær om ikke det er nødvendig. 

Link to post
lnjk skrev for 2 timer siden:

Prøv båten du bestemmer deg for i slikt vær du mener den greit bør kunne gå i.

Flatbunnet nymoderne seilbåt er kanskje ikke optimalt mtp slag.

Folk sier det, men hvor ofte opplever man egentlig det hvis man ikke skal krysse atlanteren på kortest mulig tid eller seile regatta?

 

Uansett hvor lang og dyp kjølen din er så blir det ofte til at man ønsker å finne et fint værvindu. Lite aktuelt å krysse hardt i mye vind når famlien er på ferietur på sør/østlandet. I området TS oppgir å skulle bruke båten mest har han også stort sett muligheter for å gå innaskjærs hvis det skulle bli for ille, og på familieturer tipper jeg det vil være standard: Man går ut i rom sjø om man har mulighet for å kose seg mens man slører avgårde, og er det drittvær og man må gå fyrer de fleste fort opp dieselgampen.

 

Min påstand er at bølgene må være nærmere to meter før det blir ubahgelig med slag i en flatbunnet nymoderne seilbåt rundt 40 fot. Er man på familietur drar man ikke ut på havet for å jobbe mot vinden da. Man fisker strandkrabber og åpner en Cola eller øl. Må man bevege seg kan man, på østlandet, stort sett tusle innaskjærs. 

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Kjetil A. D. skrev for 3 timer siden:

 

Det er ett godt poeng... Vi er ikke noe langtur seilere per i dag, og selv om drømmen er å kunne seile til hjemtraktene på Helgelandskysten, så er hjemmehavn Holmestrand og området blir innover Oslofjorden eller sørover langs kysten. 

 

 

Jeg har hatt en stk hurtigseiler i min 60 års karriere. Den gikk fort, men det skulle ikke rare sjøen til, uten ubehag for en familie på fem, før det slo så hardt at vi trodde vi hadde truffet et eller annet. Og da snakker vi ikke om mer enn en snau meter høy sjø. Såpass at dørkene forut hoppet opp og la seg på siden av båten. Dette var en Conqubin 37. Det var kun sjøen som slo. Ellers, på bryggen der jeg ligger, er det flere med Bavaria 39 og 42, Hanse og Beneteau, innen samme størrelse, som alle er såre fornøyd med båtene sine. Disse båtene er vel så der 10 år gamle. Med samme eier hele veien. En nabo med Bavaria 42 planlegger å bytte sprayhood og cockpittelt. I samme slengen ønsker han å skifte bøylene fra aluminium til rustfritt. En lokal kalesjemaker her i Strömstad ga tilbud på SEK 62 000. Også en kostnad å ta i betraktning ved kjøp av båt. Et par av dem har gått på grunn, Beneteau og Hanse. Ikke rare berøringen, iflg. dem selv, men reparasjonene ble astronomisk. En ting til å ta med i betraktningen ved vurdering av bruksområde. Ingen av de båtene jeg nevner vil ha problemer med å seile fra Drøbak til Tromsø, eller lenger. Og alle kan seiles av en person.

Link to post

Har en del større båt og ikke noe problem å seile alene. Unntak er å jibbe med spribom i mye vind. Tar mer tid alene. Men da er det ikke kystseilas lenger. 

 

når en fortøyer i fralandsvind eller i uthavner det er fordel med to personer. 

 

Helt håpløst å diskutere moderne eller gammelt båtdesign. Noen foretrekker 80 talls skrog. Skal du ha ny båt blir det ekstremt dyrt å kjøpe noe som ikke er flatbunnet. Jeg trives best i moderne skrog. Dette må du erfare selv. Du blir ikke klokere av å leste på et forum. 

Link to post

Er stort sett helt enig i det du skriver @pacuare. Det må være opp til den enkelte hva man vil ha. Bortsett fra at jeg mener man kan hente mye av synsing, erfaring og spørsmålstillinger man i utgangspunktet ikke har tenkt på blir trukket frem. Så blir det opp til den enkelte å skille ut hva som er brukbar info. Det kan bli dyrkjøpt erfaring å kjøpen en båt man egentlig vil ha og ikke passer forventninger eller formål. Det blir som når du surfer over verdenshavene i en flyvepapp, knaller jeg med glede og spenning gjennom to cm is. Blir ikke samme båten som kan gjøre begge delene.

Link to post
pacuare skrev for 14 timer siden:

Du blir ikke klokere av å leste på et forum.

 

Kan være enig i dette, men i dagens situasjon er ikke alltid det like lett å få til en praktisk test, så da må man ty til litt internett erfaring ;) Mange gode svar her, og de fleste har samme "konklusjon". Det gjør at man er litt tryggere om ikke annet!

 

 

Link to post

Egentlig tror jeg valget her er forholdsvis enkelt. 

 

For meg er båtlivet en særlig situation/tillstand der jeg er oppslukt av vær og vind og natur, og kan gå i dagevis uten å dusje eller for den saks skyld engang se meg i et speil. Jeg liker at båten presterer under vanskelige forhold og at jeg selv har kompetanse til å seile og fikse det meste ombord på egen hånd. I 2019 seilte vi fra kbh til svartisen (nordligste stopp på turen) med kone og datter som var 0,5 år da vi reiste, og 1år da vi kom hjem i en 32-foter uten «lugarer», dusj, eller andre bekvemmeligheter. Det ble en helt topp opplevelse!

 

Ikke alle har det sånn, og det forstår jeg også godt. Vi er en broket skare vi som er ute og nyter kysten, og det skal vi være. Alle er forskjellige.

 

Noen ønsker å ha de samme bekvemmelighetene i båten som de har i hjemmet, og jeg fornemmer på trådstarter at dette er nærmere sannheten? Da mener jeg valget blir enkelt i og med at moderne design gir mer rom, og derfor plass til større lugarer, dusj, kanskje til og med vaskemaskin osv...  

Alle båtene listet opp er mere enn kapable til å seile opp og ned mellom østlandet og Helgelandskysten. Det handler om å kjenne sin båt, og legge ut når man er innenfor sin egen komfortsone. Det er jo egentlig bare å la være å legge ut rundt lista når men vet tar det er 1.5m høy «stampesjø» i vente, så er man kvitt det problemet. Og skulle man allikevel havne i den situasjonen, så er det ingen match for noen av de nevnte båtene .

Mao, finn noe du liker. Båtene holder som regel lenger enn mannskapet:giggle:

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Kjetil A. D. skrev On 7.1.2021 at 9.58:

Jeg ser at denne tråden må holdes unna min bedre halvdel ;) Hun argumentere stadig for større båt, og jeg prøver å holde litt igjen :)

 

Gratulerer! De fleste har det nok omvendt..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Jeg byttet forrige sommer ut en eldre 34 fot båt med en litt mindre eldre men moderne flatbunnet 36 fot Jeanneau. Jeg registrerer at det banker noe voldsomt når jeg går for motor i motsjø og noe bølger. Ungene tåler alt inni båten bare jeg setter på tegnefilm, men må innrømme at det smalt mer enn jeg likte i den flate bunnen. Slikt vær merket jeg den gamle båten, men ikke på den måten. 

 

Allikevel; jeg har fått ståhøyde, 1 meter bredere båt, to kabiner med dør, "bad" med dusj inne, og slipper å flytte beina når andre skal forbi i salongen. På familietur er komfort når man ligger stille viktig for oss, da båten fungerer som hytte da for fem personer. I tillegg blir det adskillig mindre seiling i røft vær enn det jeg ville gjort alene eller med en kompis. 

 

Min tanke som gjelder fint for meg er å ha en båt jeg har råd til og som gir meg mye komfort, og så tilpasser jeg seilingen etter det. Med ansvar for 3-4 andre drar jeg ikke ut i åpen sjø når meldinga sier tosifret ms i mot, da det fort blir mer vind også. Har venner med lite komfort og stor seilglede. Ikke alle de får med familien så mye med på tur, og da er jo litt av poenget borte. 

 

Kanskje spørsmålet ditt også må vendes inn mot deg selv: Er du en som klarer å tilpasse deg og dine forventninger til den båten du ender opp med, eller må alt være perfekt på det som blir første seilbåt? Tipper du uansett kommer til å kose deg i lavere tempo. Lykke til!

Link to post
seilfred skrev 1 time siden:

 

Gratulerer! De fleste har det nok omvendt.

 

Det har kanskje med at mesteparten av båtpengene kommer fra min konto ;) Neida det er jo normalt ett gode, men er vel slik at jeg tildels er vant til å bruke båten alene, og det vil jeg gjerne kunne fortsette med. 

Link to post
willmasta skrev 1 time siden:

Ikke alle de får med familien så mye med på tur, og da er jo litt av poenget borte. 

 

Er ett veldig viktig poeng! Jeg kan trives alene på båt, men aller best har jeg det med familien ombord og alle trives :) Båt for mange inkludert oss er mer enn bare fremkomstmiddel, og det er vel noe av grunnen til at designet er som det er på nyere båter. Ut fra hva som skrives her virker de fleste moderne båter (les volumbåtene) sånn sett å tilby ganske like sjøegenskaper.

Link to post

Båtstørrelse og -vekt vil gi større utslag på "komfort i sjø" enn ulike båtmerker. 

 

Den største ulempen med større båt er at kostnadene øker - ikke først og fremst innkjøp men drift og vedlikehold. Båtplass, vinteropplag,  havneavgifter, seil,  tauverk, utstyr - alt koster mer. Og arbeidsmengden ved vedlikehold øker.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...