Lazyjack Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Tenk på at en båt som frister med mye volum og luft under dekk kan være svært krevende å bevege seg i ved krenging. Fornuftig plasserte håndrekke, søyler os v som tåler å belastes med hele kroppstyngden er et must. Vi har også blitt veldig glad i to tverrstilte toaletter i vår Bavaria 39 CR. Å gjøre sitt ærend under sterk krenging kan være svært krevende men med to toaletter vendt hver sin vei er det betydelig enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 seilfred skrev for 4 timer siden: Egentlig tror jeg valget her er forholdsvis enkelt. Indy skrev 51 minutter siden: Båtstørrelse og -vekt vil gi større utslag på "komfort i sjø" enn ulike båtmerker. Den største ulempen med større båt er at kostnadene øker - ikke først og fremst innkjøp men drift og vedlikehold. Båtplass, vinteropplag, havneavgifter, seil, tauverk, utstyr - alt koster mer. Og arbeidsmengden ved vedlikehold øker. Legger du sammen de to innleggene over (tok ikke med hele @seilfreds innlegg, det var langt), så tror jeg du er så nær et "riktig" svar du kan komme :) Lazyjack skrev 10 minutter siden: Tenk på at en båt som frister med mye volum og luft under dekk kan være svært krevende å bevege seg i ved krenging. Fornuftig plasserte håndrekke, søyler os v som tåler å belastes med hele kroppstyngden er et must. Vi har også blitt veldig glad i to tverrstilte toaletter i vår Bavaria 39 CR. Å gjøre sitt ærend under sterk krenging kan være svært krevende men med to toaletter vendt hver sin vei er det betydelig enklere. Ja, da kan man alltid rope mot elgen ut mot dusjsluket (det skjedde med en vi hadde med i sommer. Små pølsebiter ut over det hele...) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 (redigert) Havelle skrev 1 time siden: Ja, da kan man alltid rope mot elgen ut mot dusjsluket (det skjedde med en vi hadde med i sommer. Små pølsebiter ut over det hele...) ??? Redigert 8.Januar.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Lazyjack skrev 1 time siden: Tenk på at en båt som frister med mye volum og luft under dekk kan være svært krevende å bevege seg i ved krenging. Har mye plass under dekk og tar ikke alltid hensyn til værmeldinger. Har medført noen døgn på havet på kryss i 15 m/s og oppover. Har ikke savnet en smal trang langkjølet båt. Men har redusert seilarealet til komfortnivå. Og seiler 10 til 15 grader lavere enn maks for å få bedre gange i sjøen. Har da fremdeles mye bedre fart og litt bedre komfort enn 80 talls båter. Med med for mye seil og maks høyde er det ikke så komfortabelt ombord. På kystseilas ser jeg ikke problemet med komfort med mindre en velger å kjøre motor eller ikke reduserer seil. Tenk på antall timer ombord og hvor mange timer en faktisk seiler kryss i mye vind. De fleste seilbåtene er mer hytte enn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Lazyjack skrev 40 minutter siden: ??? Sorry, kunne ikke dy meg ;) pacuare skrev 8 minutter siden: Har mye plass under dekk og tar ikke alltid hensyn til værmeldinger. Har medført noen døgn på havet på kryss i 15 m/s og oppover. Har ikke savnet en smal trang langkjølet båt. Men har redusert seilarealet til komfortnivå. Og seiler 10 til 15 grader lavere enn maks for å få bedre gange i sjøen. Har da fremdeles mye bedre fart og litt bedre komfort enn 80 talls båter. Med med for mye seil og maks høyde er det ikke så komfortabelt ombord. På kystseilas ser jeg ikke problemet med komfort med mindre en velger å kjøre motor eller ikke reduserer seil. Tenk på antall timer ombord og hvor mange timer en faktisk seiler kryss i mye vind. De fleste seilbåtene er mer hytte enn båt. Det er også vår oppfattelse. Godt mulig man lettere kan kile seg fast for å få lagd litt mat i en eldre HR, men vi trives med å kunne passere hverandre mens maten lages. Patric Laines videoer viser livet ombord i en bred og moderne Bavaria 40 fra 2008. Ser ut til at han klarer seg fint. https://www.youtube.com/channel/UCEZSvXwSH6flqA0q_EEDDBQ Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil-Fenix Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 (redigert) Èn stor forskjell på båtene som trådstarter nevner; Hanse har selvslående fokk. Jeg har Hanse 320, med selvslående fokk og Code0. Etter 10 år med fenix, var mitt eneste krav til neste båt at den også skulle ha selvslåer. Mange argumenterer i det vide og breie mot selvslåer - akkurat som felleski, som du kanskje ikke vinner 5-mila med, men du verden så praktiske de er!! Med selvslåer kan du krysse båten aleine gjennom de trangeste sund samtidig som du drikker kaffe. En vanlig dag i Tønsberg-skjærgården går de fleste seilbåter for motor. Jeg tror at til tur-bruk innaskjærs med familie, der halvparten av de ombord synes selve seilinga er like spennende som å kjøre bil gjennom Østerdalen, er terskelen lavere for å sette seil - og ikke minst til mindre irritasjon for den samme mannskaps-halvdelen (VELDIG VIKTIG!) - om du har selvslåer. Ønsker du en knop eller to ekstra på litt lengre leg, ruller du ut Code0/gennaker etc om båten har det. Du kan også seile med genoa på båt klargjort for selvslåer. Min båt min hadde vært mye brukt i regatte, og har genoa m/skinner, og spinnaker, men det har ikke jeg brukt. (Jeg skreiv dette i en liknende diskusjon "Vi seilere på Facebook" i høst.) Så, når trådstarter spør: - Gitt de mest aktuelle båtene er det sannsynlig at vi vil oppleve store forskjeller i opplevd komfort under seilas? da er svaret "Ja". Redigert 8.Januar.2021 av Kjetil-Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Godt poeng, men med trådstarters budsjett er det mer enn sannsynlig at han enten kan installere dette, eller finner en båt med både selvslående fokk og Genoa. Den nevnte Patrick Laine har installert dette på sin B40 og anbefaler det :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Vi hadde selvslående på vår forrige skjærgårdskrysser, med mulighet til å skifte over til genoa på samme forstag. Hulda ble bygget med rullegenoa på peket, kryssfokk på eget stag (som kan hektes til side) og genaker. De tre forseilene kan kjøres samtidig eller i en hver kombinasjon. Slik sett kan vi krysse uten å røre et skjøte. Vi har også seilt en del kun med genoa og kryssfokk. Båten balanserer fint med det også. Kryssfokken, som stormseil, kan hektes utenom skinnen og seiles med to skjøter. Det siste er vel ikke for vanlige folk. La inn den muligheten på grunn av at vi nappet av skinna på forrige båten. Hulda har et gedigent rettende moment, stort press på riggen. Men grunnkombinasjonen kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 11.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Kjetil-Fenix skrev On 8.1.2021 at 20.36: Èn stor forskjell på båtene som trådstarter nevner; Hanse har selvslående fokk. Hanse er en av favorittene våre ut fra det vi har sett på. Selvslående virker også veldig forlokkende. Høyden man får er jeg ikke veldig engstelig for, men hører ganske blandede opplevelser av bruk når man seiler i medvind? Hva er dine erfaringer med det @Kjetil-Fenix? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Selvslående funker egentlig kun skikkelig på skarp kryss. For alt annet er det bedre uten. Hvis du virkelig vil ha forskjell i komfort bør du heller vurdere katamaran. Forskjellen mellom ulike masseproduksjonsbåter er og blir liten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alidal Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Kjetil A. D. skrev for 2 timer siden: Hanse er en av favorittene våre ut fra det vi har sett på. Selvslående virker også veldig forlokkende. Høyden man får er jeg ikke veldig engstelig for, men hører ganske blandede opplevelser av bruk når man seiler i medvind? Hva er dine erfaringer med det @Kjetil-Fenix? Har Hanse 400 og selvslående fungerer ikke noe særlig når vinden kommer aktenfor tvers... Hjelper noe å bruke spribom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 alidal skrev 12 minutter siden: Har Hanse 400 og selvslående fungerer ikke noe særlig når vinden kommer aktenfor tvers... Hjelper noe å bruke spribom. Selv da er ikke selvslåer særlig effektiv. I medvind byttet vi over til genoa. Eller lot selvslåeren bare henge der og dingle mens storseilet tok seg av hele fremdriften. På Hulda blir ikke selvslåer heist på slike kurser. Hulda er så genialt konstruert at man kan lage mat uten å bli slengt veggimellom, samtidig som det er passasje. Tror de fleste 80-tallsbåter er konstruert slik. De var ikke fullstendig amøber i skallen de som lagde båter den gangen heller. Vanligvis kan man velge det været man ønsker å være utpå i. Vi gjør det. Det er ikke veldig mange gangene i løpet av de siste 40 årene vi har blitt overrasket av drittvær. Og de meget få gangene så har skjedd, står ikke nykokte poteter øverst på menyen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 (redigert) Kjetil A. D. skrev On 6.1.2021 at 15.16: Båter som er mest aktuelle for oss ut fra ALLE kriteriene vi har så langt er; Hanse 345 eller 385, Jeanneau SO 349-379, eller Bavaria C 34-38. I andre enden, og ikke så aktuelt er type HR 37 eller Najad. Gitt de mest aktuelle båtene er det sannsynlig at vi vil oppleve store forskjeller i opplevd komfort under seilas? Er forskjellen (god eller dårlig) til mer "klassiske" svenske båter noe å ta med seg? Hei, svar til spm 1: nei, det er mer avhengig av valg dere tar underveis mht værmeldingen, kursvalg og seilføring. Samme tur kan bli helvete eller helt OK med identiske båter og forskjellige skippere. Seil den båten du har..., og rev i tide. Stamping i motsjø blir værre jo dårligere tid du har / jo hardere du kjører, men en seilbåt > 35 fot vil oppleves vesentlig roligere og tryggere enn en snekke (jeg vet ikke størrelsen på båten du solgte). Når ønsket er båt nyere enn 2012, og under 1,6 mill så gir skrogformen seg selv. Og sommerseiling på Svenskekysten klarer alle, særlig når skipperen setter komfort som 1. pri. Det har hendt vi må hjem fra Koster når det blåser litt for mye, men da har vi forberedt oss godt med mat, klær, toalettbesøk og hatt en samtale med unga, og så er vi rundt hjørnet i løpet av tre timer. svar til spm 2: Finner ikke Swan, Najad, HR etter 2012 i den prisklassen, så det spørsmålet bortfaller. Og til campingferie i Skagerrak trengs det ikke, da prioriterer jeg badeplattform og lys salong... Redigert 11.Januar.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Kjetil A. D. skrev for 5 timer siden: Hanse er en av favorittene våre ut fra det vi har sett på. Selvslående virker også veldig forlokkende. Høyden man får er jeg ikke veldig engstelig for, men hører ganske blandede opplevelser av bruk når man seiler i medvind? Hva er dine erfaringer med det @Kjetil-Fenix? Vi vurderte kjøp av en Hanse for en del år siden, og vår tiltenkte løsning var da å ha en genaker på rull til medvindsseilas. Kanskje noen har det og kan si noe om hvordan det fungerer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Indy Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Hva er komfort? For noen er komfort at båten beveger seg minst mulig i bølger, da er tung og stor båt svaret. For noen er komfort at båten ikke krenger mye på kryss. Da blir det stiv båt med begrenset seilføring. Eller katamaran hvis man ikke liker at det krenger i det hele tatt. For noen er komfort at man slipper å styre så mye med seil og tau. Da er det selvslåer og rullestor og kanskje helst ikke noe medvindsseil. Og stor motor. For meg personlig er det ukomfortabelt å gå for motor, og jeg er heldig som deler denne oppfatningen med min bedre halvdel. Så en komfortabel båt for oss er en vi kan seile så mye som mulig. At båten da tar OK høyde slik at vi kommer framover blir viktigere enn å slippe å bytte skjøte ved slag. Kanskje enda viktigere at båten går OK i lite vind, dvs. at den er relativt lettdrevet (og dermed ikke alt for tung) og at seilutrustningen også dekker lettvind i alle vinkler. At seilingen da koster litt mer arbeid gjør ingenting. For oss. Andre har helt andre oppfatninger og preferanser, og skal kanskje ha med passasjerer og medseilere som det også skal tas hensyn til. Da blir det helt andre parametre som blir viktige i båtvalget. Fabrikkbygde båter har ikke alt for store individuelle forskjeller i utforming av skrog, kjøl etc., men de har til dels store forskjeller i hvor innrettet de er mot seiling. Du får turbåter uten spinnakerfall f.eks., da er du ganske begrenset hvis du vil seile i lite vind. Mange turbåter i dag har ikke løygang for storseilskjøte, da er du veldig begrenset i storseiltrim. Samme med justerbart akterstag. "Oppgraderte seil" har liten betydning hvis du ikke har mulighet for å trimme dem til ulike forhold. Mitt råd er: finn ut hvor mye seilingen egentlig betyr, og jo mer viktig det er, jo større innflytelse på båtvalget bør det gi. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Helt enig med analysene til Code0 og Indy. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil-Fenix Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Kjetil A. D. skrev for 14 timer siden: Hanse er en av favorittene våre ut fra det vi har sett på. Selvslående virker også veldig forlokkende. Høyden man får er jeg ikke veldig engstelig for, men hører ganske blandede opplevelser av bruk når man seiler i medvind? Hva er dine erfaringer med det @Kjetil-Fenix? Ja, som andre allerede har svart, er nok ikke selvslåer det beste i medvind. Godt illustrert med bilde og undertekst her: https://www.seilmagasinet.no/hanse-test-test-fra-arkivet/den-sprekeste-i-klassen/704302 I denne testen finner de forøvrig at ved 4m/s tar Hanse bedre høyde og fart enn Bavaria. Samme testen kan også leses gratis her: https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/SeilasHR31MkII.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Da har det siden sist blitt båt på oss Det ble en båt som vi kanskje ikke hadde tenkt så mye på, men som virket veldig "fornuftig" for oss når man først fikk sett på den. Båten er en Jeanneau Sun Odyssey 42 DS, 2010 modell. Da har vi i alle fall tikket av lengst mulig skroglengde ift hva vi så for oss. Så får vi se hvordan den oppfører seg i litt sjø. Vi forventer ingen regattavinner, men en rolig og trygg turseiler for førstegangs seilere. Ble ikke selvslående på denne, men tenker det gir også noen muligheter. Rullestorseil debatten tror jeg ikke vi skal starte igjen , men vi ser positivt på det til vårt bruk. Tysker skjøte og 2 ekstra vinsjer ved rorplass burde gi gode muligheter for å seile med lite mannskap. En elektrisk vinsj er det også om man trenger litt drahjelp. Takker for gode innspill, og håper å komme tilbake med en hentetråd Katalogbilde... Redigert 3.Februar.2021 av Kjetil A. D. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Flott båt og gode løsninger etter mitt hode! Grattis :) Edit: Husk at hentetråder må ha mange bilder ! Redigert 3.Februar.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 gratulerer :-). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Båtnaboen har en 45-foter av samme merke. Han er meget godt fornøyd med båten. Han gikk forresten 'litt på grunn' utenfor havnen vår for et par år siden. Etter 3/4 år på verft, var båten like bra igjen. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Morsom tråd, og jeg får litt skrivekløe. Min nåværende båt er en Motiva 43. Ikke helt ulik Hulda i konseptet, skulle jeg mene. Tung og trygg. Jeg kan ligge på en kryss, gå ned å sette på kaffe, eller annet, gå opp og ta roret, og alt er under kontroll. Ikke de store sportslige utfordringer, men trygg og tilgivende for en søvnig rorgjenger. Har seilt en Archambaut 34 over Biscaya, og det var en annen historie. Nesten umulig å sove. Det ristet og slo, og slapp man rattet i hundredeler av ett sekund, måtte man nesten tilbake til Brest, for å prøve igjen. Klart det er morsommere med en lett, vingekjølet båt i kystnær seilas. Over store hav vil en HR på 48 fot, gjerne fra 80 tallet, være mitt valg. Når det gjelder båtstørrelse, skal man legge sammen alderen til alle ombord, inkl eventuell hund. Tallet deler man på 3,14, og får båtstørrelsen i fot. Stemte for meg i mange år, til jeg fikk en kjæreste eldre enn meg. Men det er i orden nå. Nå bør jeg snart skaffe meg en yngre partner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Ha, ha :-) Hulda veier omtrent like mye som Motiva'en, men er utpreget kortkjølet. Blytung, men skvetten. Helt avhengig av autopilot, eller at rattet blir surret. Glemmer man det under et hurtig do-besøk, er det 'tilbake til Brest' og fullt kaos. Kunne tenkt meg noe som kanskje var litt treigere, bommet vel noe på designen :-) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 BØstrøm skrev 1 time siden: Når det gjelder båtstørrelse, skal man legge sammen alderen til alle ombord, inkl eventuell hund. Tallet deler man på 3,14, og får båtstørrelsen i fot. Stemte for meg i mange år, til jeg fikk en kjæreste eldre enn meg. Men det er i orden nå. Nå bør jeg snart skaffe meg en yngre partner. Hehe... den var ny, @BØstrøm. At gode gamle "pi" også kan brukes til utregning av "trivsel og alburom" for båt var en nyttig matematisk kunnskap. Så langt i livet har "22/7" kun vært en irrasjonell greie til sirkler og ellipser. Tidligere har tilnærmingen til båtstørrelse matematisk sett kun vært proporsjonal med dagsformen til rederinnen, så denne kunnskapen utvidet horisonten sånn sett. Måtte prøve og formelen din stemte forbløffende bra innenfor en feilmargin på et par fot i min favør . Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 TideRace skrev 46 minutter siden: Måtte prøve og formelen din stemte forbløffende bra innenfor en feilmargin på et par fot i min favør . Joa, stemmer ikke alltid på en prikk. Men da skal man huske at det ikke alltid er pi det er noe galt med. Ikke det at jeg vet hvor gammel du er, eller hvor stor båt du har. I gamle dager, var formelen gjerne slik at man tok egen alder, delte på to, og la til tallet 7. idag er det hvor langt ned man kan gå i alder, før det er barnerov, alternativt størrelsen på lettbåten. Som du ser, mer erfaringstall, enn sannheter hugget i sten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.