Jump to content

Valg av lensepumpe


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg har to el. lensepumper i motorrommet, en med relativt liten kapasitet og størrelse på 500 gal/time med innebygget flottør til å ta mindre søl/vaskevann og event. smålekkasjer, og en større med kapasitet på 2000 gal/time til å ta de store lekkasjene. Flottøren på sistnevnte pumpe står noe høyere enn den første slik at den først starter når vannet har nådd et visst nivå. I tillegg har jeg koblet en sirene til den store pumpen slik at jeg (og naboene i båthavna) kan høre det hvis den skulle starte. Kjekt å ha! Min manuelle pumpe er en Jabsco dobbeltvirkende pumpe, med det mange andre som koster mindre og er like gode. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Raske von der Meide har de annerkjente RM pumpene. Har selv slik i Trudelutt, og den er virkelig effektiv.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å føre avløpet fra lensepumpen sammen med f.eks. avløpet fra vasken? Da slipper du ekstra skroggjennomføringer. De manuelle pumpene har enveisventil, så du risikerer ikke å få gråvannet fra vasken nedi kjølsvinet.

Hulda har gjort det samme. Jeg bruker gjennomløpet for dekkesdreneringen som utløp for lensepumpen min, uten enveisventil. Det fungerer OK ved at slangen fra lensepumpen tar en svanehals oppunder dekket før den går inn på røret.

 

I tillegg vil jeg anbefale at man setter inn pumpe av god kvalitet med tanke på krypstrømmer og elekrokjemiske overraskelser.

Link to post
Share on other sites

Har bestillt følgende lansepumpe nå:

Bilde

 

Hadde håpet jeg kunne montere denne invendig under salongen med tilgang fra utsiden av salongen. Får svar på dette i løpet av dagen. Gjennomføring og sil/tilbakeslagsventil er også bestillt.

 

Bytter den elektriske pumpen med en noe større i samme slengen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fysj og fysj Hulda.

Hahhh; åneida, så enkelt har vi ikke gjort det. Dette er ikke kjørt ut via cockpit, men fra hoveddekkets dren. Dimesjoneringen er gjort slik at dekksdrenen, eller dekket kan stå under vann uten at det renner noe "bakveien" og inn i båten. Det vil først begynne å lekke inn når/hvis BB dekkshusside ligger i vannspeilet. Men da vil området der pumpen står begynne å heve seg i tyngdefeltet, slik at høyden mellom vannspeil og pumpe blir stadig mindre. Skulle båten trille rundt i havet, ville jeg vel kunne få inn 50 liter i løpet av noen minutter. Nå har jeg vurdert alternativer. Enveisventil gir motstand, jeg har en 50 MM ventil liggende. Større løftehøyde vil også gi problem, lensing via mastetoppen er "over kill". Det er ikke lett dette her.

 

Cockpitdrene på Hulda er to halve innv. dia. 50 MM rør som går rett ut gjennom hekken. Den eneste "bremsen" er hekkplaten som er 6 MM tykk (også her dia. 50 MM). Cockpiten er så liten at trimmen på båten blir ikke katastrofal om cockpit blir fylt av sjø.

 

Jeg tror Hulda ligger over spec. Detta har vi fundert mye på.

Link to post
Share on other sites

Nei, slikt skal ikke være lett.

På min båt hadde en slangefantast koblet lensing i vilden sky.

Det sitter en elektrisk Rule nede i kjølsvinet med kapasitet 1500 l/t. Den er koblet til vannlåsen i vasken. Dette avløpet ender opp langt under vannlinjen i en 20 mm. stuss.

Ok, vann i båten. Elektrisk lensepumpe startes og pumper opp til vannlåsen. Vannet finner at det er lettere å gå opp i vasken, enn å trykke ut vannet som står i slangen til utløpet. Vasken fylles opp og renner over, vannet renner ned i kjølsvinet hvor det pumpes opp til vannlåsen. Vannet finner at........

Joda, det går an å lense på den måten, men det tar tid.

 

Videre var det montert en diger manuell lensepumpe. Denne var koblet inn på selvlenseren ved hjelp av et T-stykke. Vann i båten. Stor kraft ble brukt på den manuelle pumpa. Mesteparten av vannet ble pumpet opp i cockpit, hvor det rant ned i den andre selvlenseren.

 

Forøvrig er det beste lensearrangementet en redd mann med pøs.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nei, slikt skal ikke være lett.

Videre var det montert en diger manuell lensepumpe. Denne var koblet inn på selvlenseren ved hjelp av et T-stykke. Vann i båten. Stor kraft ble brukt på den manuelle pumpa. Mesteparten av vannet ble pumpet opp i cockpit, hvor det rant ned i den andre selvlenseren.

 

Forøvrig er det beste lensearrangementet en redd mann med pøs.

Hulda er bare nødt til å fortelle en liten historie. En kompis selvbygget seg en skøyte i glassfiber nede på et båtbyggeri på sørlandet. Båten kom hjem til Son, og ble satt på land for videre jobbing. Planen var at han og kona skulle ha båten som sitt flytende hjem på Kreta. Kompisen er meget fingernem og gjorde en meget god jobb. Bortsett fra en ting: "Hadde jeg vært deg, ville jeg boltet fast et jern fra waterstaget og helt bak til rorbeslaget med tanke på den turen du skal ta". "Pøhhh, i bånn er er det ørten lag matte og bøtter med polyester. Sikkert 15 centimeter tykk, ikkeno banker igjennom her!!" "Ikke banke Kåre, men skjære". "Tullpreik!" Etter at båten kom på vannet var han og kona nedover svenskekysten. Gikk på grunn nede ved Fiskebäkskil. "Hulda, vi hadde en blomsterpotte stående på salongbordet, den flyttet seg ikke. Vi merket nesten ikkke at vi var borti skjæret. Vannet bare bøtta inn. Jeg pumpet så jeg holdt på å stupe på vei inn mot slippen. Vi holdt på å søkke. Vet du hva den beste pumpa er??? KVINNE MED PANIKK OG BØTTE!!" Flengen i bunnen var 20 centimerter lang.

 

Moralen er, i hvert fall Huldas moral er: Du kommer ikke langt med manuell pumping. Reglemanget er foreldet på dette punktet. Hovedlensingen må være "maskinell". Det er ingen manuell innreting som kan kunkurrere over litt tid selv mot en relativt liten elektrisk pumpe. Foruten Kvinne med Bøtte og Panikk.

 

Hulda har en elektrisk TMC-0665 som drar 15A og dytter ut 2500 GPH gjennom en dia. 32 MM slange. Når den pumpen har gått kontinuerlig i 10 timer, har jeg brukt under 1/3 av tilgjengelig batterikapasitet. Så kan jeg starte hovedmotoren eller MASE 8000 og legge inn en 220 V pumpe som fire ganger mer enn TMC.

 

TMC blir testet hver vår ved at jeg legger en hageslange ned i kjølsvinet på full guffe. Da spytter pumpen ut litt vann en gang i blant uten å stresse. Det var den største pumpen jeg fant den gangen jeg var ute og tittet.

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Tror jeg må ta meg sammen å få installert en elektrisk pumpe da jeg kun har en manuell.

 

Jeg har lyst til å gjøre dette så enkelt som mulig. Har ikke lyst på flere pumper på flere nivåer med ledninger og brytere hit og dit...

 

Tenker meg å installerer f.eks. en Rule 1100/4200 (l/min) med innebygget nivåvakt. Denne via sikring rett på forbruksbatteriet i motorommet. Ingen brytere på førerplass.

 

Er dette tilrådelig tro?

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Er dette tilrådelig tro?

 

Hilsen Harald L

Tenk deg følgende scenario.

Du ligger i havna i Strömstad. Noe går galt mens du spiser frokost på Doppet, og 200 l. diesel og 10 l. smøreolje ender opp i kjølsvinet. Pumpa starter og pumper hele greia på sjøen. Hulda kommer løpende og er fly forbanna for at du har griset til båten hans. Sjöpolisen og Kustbevakningen kommer også løpende med hver sin bøteblokk.

 

Dessuten tror jeg det formelt ikke er tillatt med automatisk lensing fra maskinrom.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Om lensepumpe ikke står i motorrommet, vil jo diesel og oljesøl allikevel lenses ut, da det vil renne over i andre skott når lekasje skjer i større omfang.

 

En annen ting er vel at behovet for hvor lensepumpe skal plasseres er i motorrommet. Det synes ihvertfall slik på meg etter alle de historier jeg har hørt om overfylte motorrom.....

Link to post
Share on other sites

Tenk deg følgende scenario.

Du ligger i havna i Strömstad. Noe går galt mens du spiser frokost på Doppet, og 200 l. diesel og 10 l. smøreolje ender opp i kjølsvinet. Pumpa starter og pumper hele greia på sjøen. Hulda kommer løpende og er fly forbanna for at du har griset til båten hans. Sjöpolisen og Kustbevakningen kommer også løpende med hver sin bøteblokk.

 

Dessuten tror jeg det formelt ikke er tillatt med automatisk lensing fra maskinrom.

1) Hulda gir blaffen, er ikke så jålete at jeg ikke kan overse litt dieselsøl på skroget.

2) Det er mulig de kommer løpende. Hvis dette er et hendelig uhell, så skal de mye til at reaksjon kommer på tale. Tenk om han hadde hatt inmari mye diesel på tanken, så kunne han ha søkki på havna i Strömstad, det hadde vært verre, det.

3) Ingen sjöpolis i Strömstad. Kustbevakningen er vettuge folk.

4) Ingen slår Hulda i å kverulere.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moralen er, i hvert fall Huldas moral er: Du kommer ikke langt med manuell pumping. Reglemanget er foreldet på dette punktet. Hovedlensingen må være "maskinell". Det er ingen manuell innreting som kan kunkurrere over litt tid selv mot en relativt liten elektrisk pumpe.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Manuell lensepumpe er ikke brukanes til annet enn småpumping. Får man et hull i skroget, kan ingen manuell lensepumpe redde farkosten fra å synke.

 

Manuell lensepumpe klarer kanskje 15 liter i minuttet i beste fall. En elektrisk lensepumpe til 300 spenn pumper ut 130 liter i minuttet eller fort 8000 liter i timen. Jeg har 2 stk som klarer 8000 liter hver - mens jeg gjør andre kritiske ting etter grunnstøtingen. 2 stk som normalt står fullstendig tørt. Hvis de blir våte, er det fordi jeg har fått en fryktelig alvorlig lekkasje. Min 1000 kroners Whale manuell lensepumpe er der bare til pynt. Ubrukelig. Bare for å tilfredsstille CE-merkingen. Effektiv pumpemengde er en halvliter pr slag. Hvert slag tar 2 sekunder når jeg ikke er sliten i armen. Med et hull i bunnen på 5 cm diameter er jeg heldig hvis jeg klarer å holde båten flytende over tid med de 2 pumpene. Avrevet slange til kjølevannsinntaket vil f.eks være spiker'n i kista.

 

2 pumper. 600 kroners forsikring. Men jeg får nok ikke bruk for pumpene....... :smiley:

 

Lotus

 

4) Ingen slår Hulda i å kverulere.

 

Er du nå helt sikker på det?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt scenario.

 

Krapyl kommer løpende og er illsint fordi du har gri---

Ved nærmere ettertanke, jeg driter i det jeg også.

 

Ellers så trodde jeg vi hadde konkludert at det beste lensearrangement var en panikkslagen PERSON med pøs. (Må være kjønnsnøytrale i disse dager).

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk som klarer 8000 liter hver

 

:smiley:

 

Gosh! Å jeg som synes jeg "tok i" med 4200 liter/min.!??

 

Må jeg ha såpass? Hva slags vippebrytere bruker man da tro?

 

TMC pumper er svært mye rimeligere enn RULE. Jeg blir alltid litt skeptisk til "billigvarianten" er det noen som har erfaringer med de forskjellige?

 

Hilsen Harald L

 

Redigert!

Auda, 4200l/timen selvfølgelig...

Redigert av Harald L (see edit history)

Trude III

Link to post
Share on other sites

4200 liter i minuttet var vel å ta i litt ja! I timen derimot, det er en helt annen sak :wink: .

 

Når det gjelder tilkopling, så bør vel både bryter og nivåbryter (flottør) koples via et rele slik at du kun bryter styrestrømmen. Hvis ikke så risikerer du et visst forbruk av brytere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...