Buster L Mercury Startet 11.Januar.2021 Del på Facebook Startet 11.Januar.2021 Hei. Er det noen som har bygget sin egen båthenger og fått denne registrert i Norge? Jeg ser at det selges bøker om dette, men hvordan er regelverket her hjemme? Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Du kan vel kjøpe en helt normal henger og skru på fester til hjul eller vanger, men det du ikke kan gjøre, er å sveise fast noe til ramma Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 Buster L Mercury skrev 42 minutter siden: Hei. Er det noen som har bygget sin egen båthenger og fått denne registrert i Norge? Jeg ser at det selges bøker om dette, men hvordan er regelverket her hjemme? Noen som har erfaring med dette? Du kan lage henger selv og få den godkjent på en trafikkstasjon. Det er en hel del regler som skal følges. Hvis du vurderer det ville jeg kontaktet trafikkstasjonen for å høre nøyaktig hva de forlanger av dokumentasjon. Det blir også enklere om du bruker aksler, påløp og lignende fra en stor produsent som Knott eller Al-KO Kober. Da sparer du mye tid på dokumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Januar.2021 Del på Facebook Svart 11.Januar.2021 (redigert) Kjøpte gammel henger, ribbet den ned til ramma og skrudde fast båtstøtter fra biltema. Monterte avtagbar lysramme. Kanskje ikke helt innafor? Men bruker den til jolla 1 gang om høsten og engang om våren.. Henger er jo registret og kan ha maks vekt 750kg, så ganske godt innafor på vekt, så lenge lasta er stroppet forsvarlig ;) Redigert 11.Januar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2021 Del på Facebook Svart 12.Januar.2021 Jeg har bygget en henger fra bunn av og fått den godkjent og registrert. Var ikke så vanskelig det, men jeg fulgte en liste fra biltilsynet på div punkter, inkl en beregning av ramma. Ramma sendte jeg til galvanisering etter sveising, så den så helt proff ut til slutt. Spesialtilpasset den til den båten jeg hadde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 12.Januar.2021 Del på Facebook Svart 12.Januar.2021 Å få godkjent en veldig god henger fra USA er håpløst, så pass på reglene. Det er en del ting som ikke er tillatt. Som nevnt over, aksel, pådrag og bremser med papirer er en viktig start. Ikke bygd selv, bare registrert en italiensk bygd båthenger. Med ett lass av papirer gikk det enkelt. Det var en tilhenger i den dyre enden av skalaen, likevel så hakket de litt på biltilsynet. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.Januar.2021 Del på Facebook Svart 12.Januar.2021 pacuare skrev for 1 time siden: Å få godkjent en veldig god henger fra USA er håpløst, så pass på reglene. Det er en del ting som ikke er tillatt. Som nevnt over, aksel, pådrag og bremser med papirer er en viktig start. Ikke bygd selv, bare registrert en italiensk bygd båthenger. Med ett lass av papirer gikk det enkelt. Det var en tilhenger i den dyre enden av skalaen, likevel så hakket de litt på biltilsynet. Det ble gjort endringer for amerikanske hengere i juni 2017 Bilforskriften §§ 10 a, b og c gir spesielle unntak ved enkeltgodkjenning av bruktimporterte biler og tilhengere. Ordningen gjelder både personbiler, varebiler, busser, lastebiler samt tilhengere til disse. Disse reglene har fra 1. juni 2017 overtatt for de tidligere særreglene i kjøretøyforskriften § 1-15. Bil i gruppe M og tilhenger i gruppe O som er i original utførelse eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter disse særbestemmelsene såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i enten annet EØS-land, USA eller Canada er tilfredsstilt. Kjøretøyet må ha vært registrert i minimum 6 måneder i annet land (uansett hvor i verden) for at det skal kunne godkjennes etter disse bestemmelsene. Med «original utførelse» menes kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering. Med «fabrikant» menes den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering. Med «tilnærmet original utførelse» menes kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad. Etter godkjenning i Norge følger personbiler (gruppe M1) og varebiler (N1) de samme reglene for endring og ombygging som biler som er godkjent etter ordinære regler. For kjøretøy i øvrige grupper er endringsadgangen begrenset til at kjøretøyet etter endringen må være innenfor «tilnærmet original utførelse». Personbiler og varebiler som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 før 1. juni 2017 har samme adgang til endringer som angitt i forrige avsnitt, altså som biler som er godkjent etter ordinære regler. For øvrige kjøretøy i gruppe M og N som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 i perioden 2004-2006 er også endringsadgangen lik som i forrige avsnitt, dvs. at kjøretøyet må være innenfor «tilnærmet original utførelse». NB! Godkjenningsordningen, herunder både første gangs godkjenning og godkjenning av ombygginger, kan kun gjennomføres på bestemte trafikkstasjoner. Dette er Drammen, Hafslund (Sarpsborg), Haugesund, Trondheim og Bodø Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.