JRK Startet 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2021 Hei, https://www.nrk.no/rogaland/fin-ulykkestrend_-men-halvparten-av-de-omkomne-kjorte-med-promille-1.15318760 Provoserer litt nå. 1 million fritidsbåter brukes 4 måneder i året. Er dette så mye å skrive om. Nesten så jeg synes oss båtfolk som stigmatisert. Hvor mange av disse ulykkene skjedde mens båten lå fortøyd. For det er vel egentlig ingen forskjell om jeg drukner fra stranden hjemmefra enn fra båten? Hvor mange omkommer i trafikken pga av alkohol. Hvor mange dør i norske hjem som følge av alkoholbruk. Hvorfor skrives det ikke i samme grad om dem? At vi er nede i bare 10 dødsfall, viser i mine øyne at de aller fleste båteier og passasjerer oppfører seg eksemplarisk i forhold til mange andre grupper Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Er vel litt lettere å være uheldig ombord i en båt enn fra stranden... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 JRK skrev On 12.1.2021 at 10.10: Hvor mange av disse ulykkene skjedde mens båten lå fortøyd. Vis hele sitatet Og hvor mange av de 10 som hadde høy promille var båtførere? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 10 av 20?? Så da har det druknet 10 med promille over 0,8, og 10 med promille under 0,8....altså promillen ikke avgjørende Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Med andre ord er det liten, eller ingen, hensikt å ha grense for promille på sjøen eller kontroll av dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Tydeligvis, like farlig å være edru som å være full. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Statistisk korrekt. En kompis av meg ramlet utfor bryggekanten i Oslo havn mens han ventet på Nesoddbåten. Trolig ikke helt pr. kasse, åpen buksesmekk. Lurer på om disse bryggedrukningene er med i statistikken. Eller om man må være om bord i båt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Hulda skrev On 12.1.2021 at 11.46: Statistisk korrekt. En kompis av meg ramlet utfor bryggekanten i Oslo havn mens han ventet på Nesoddbåten. Trolig ikke helt pr. kasse, åpen buksesmekk. Lurer på om disse bryggedrukningene er med i statistikken. Eller om man må være om bord i båt. Vis hele sitatet Kan ikke tro at fall fra brygge skal komme inn under fritidsbåtstatistikken. Antar at det gjelder ulykkene som er beskrevet her: https://www.sdir.no/fritidsbat/ulykkesstatistikk-for-fritidsfartoy/hendelser-2020/ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 index skrev On 12.1.2021 at 11.42: Tydeligvis, like farlig å være edru som å være full. Vis hele sitatet Ja, statisikk kan leses på mange måter og brukes til mye rart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
willmasta Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 index skrev On 12.1.2021 at 11.42: Tydeligvis, like farlig å være edru som å være full. Vis hele sitatet Hvis vi antar at det totalt var like mange med promille til sjøs som ikke hadde promille stemmer det ja. Men jeg håper at mer enn halvparten holder seg edru som båtfører? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Tja, tjo, hmmm.. Om man nå dykker litt ned i materien forundrer det meg ikke at det vil vise seg at å pisse over rekka er skyld i 70% av mannlige drukninger. Det er altså farlig å pisse. Nærmere bestemt pisse stående. Nærmere bestemt pisse over rekka. Nærmere bestemt pisse over rekka når man er svingstang og det er jodlevatnet som skal ut. Kanskje. Eller kanskje ikke. Min neste båt skal uansett ha trone og avlukke. Æ pessa i auskaret før. Det var tryggere. Man må bare huske på å ikke hive innholdet i auskaret i lovart. Og privat er jeg både avholdsmann og veldig for 0 i promillegrense både her og der. Men jeg synes det er helt OK om folk ikke er enig i den betraktningen. :) Ikke gidder jeg å diskutere det; vi kan bare si at du har rett og dermed ta feil begge to. 50% hadde promille forteller bare at vi enda har et stykke å gå når det gjelder alkoholkonsum og båtliv. Å drikke seg sveiseblind på land er jo litt annerledes enn innforbi 49,9 fot minus noen stadier av trefotssyken. Én er for mange. Selv den ene vi egentlig ikke har så mye bruk for... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 willmasta skrev On 12.1.2021 at 13.38: Men jeg håper at mer enn halvparten holder seg edru som båtfører? Vis hele sitatet Tviler jeg på når man ser selv selverklærte båtfolk på et båtforum sloss for styrepilsen og er nesten desperate med tanke på å redusere grensen til 0,2! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Napoli Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Mouche skrev On 12.1.2021 at 13.59: Tviler jeg på når man ser selv selverklærte båtfolk på et båtforum sloss for styrepilsen og er nesten desperate med tanke på å redusere grensen til 0,2! Vis hele sitatet Jeg liker ikke at folk drikker når de sitter bak rattet i båt. Jeg liker heller ikke fulle folk når jeg selv er edru. Jeg liker ikke at folk drukner, hverken i fylla eller edru. Men at jeg ikke liker det, betyr ikke at det ikke skal eller kan skje eller at det bør være ulovlig. Jeg tviler sterkt på at 0,5 i promille medfører noen sterkt økt risiko for ulykker, jeg har ingen tro på at 0,5 promille gjør at fler drukner. Og dersom noen velger å drikke seg fulle når jeg skal kjøre, så får jeg leve med det. Om de er aldri så irriterende. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
S/Y Emma Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) De som hadde mer enn 0,8 i promille, bryr seg åpenbart ikke om reglene uansett. Så dagens regler er helt OK. Problemet ligger heller i dårlige holdninger og (mangel på) håndheving. Redigert 12.Januar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hedwig Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 S/Y Emma skrev On 12.1.2021 at 14.17: De som hadde mer enn 0,8 i promille, bryr seg åpenbart ikke om reglene uansett. Så dagens regler er helt OK. Problemet ligger heller i dårlige holdninger og (mangel på) håndheving. Vis hele sitatet Enig. Når så mange bryter allerede gjeldene regler, hjelper det ikke å skjerpe reglene ytterligere. De må håndheves og respekteres. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 S/Y Emma skrev On 12.1.2021 at 14.17: De som hadde mer enn 0,8 i promille, bryr seg åpenbart ikke om reglene uansett. Så dagens regler er helt OK. Problemet ligger heller i dårlige holdninger og (mangel på) håndheving. Vis hele sitatet Veldig riktig... Men de som ønsker å male fanden på veggen i denne sammenhengen er vel knapt i båt ... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Dette med båt fyll og død, er et gjentagende oppslag i media. Til sammenligning har jeg knapt lest om hvor mange som dør på hyttetur, camping, sydenferie, eller av andre fritidsaktiviteter grunnet rus. Båtfolk flest vet antagelig mer om sikkerhet generelt enn folk flest, nettopp pga av erfaring og respekt for vær og vind. Hvorfor skal akkurat vi stigmatiseres, som ansvarsløse fyllefanter? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 JRK skrev On 12.1.2021 at 15.24: Dette med båt fyll og død, er et gjentagende oppslag i media. Til sammenligning har jeg knapt lest om hvor mange som dør på hyttetur, camping, sydenferie, eller av andre fritidsaktiviteter grunnet rus. Båtfolk flest vet antagelig mer om sikkerhet generelt enn folk flest, nettopp pga av erfaring og respekt for vær og vind. Hvorfor skal akkurat vi stigmatiseres, som ansvarsløse fyllefanter? Vis hele sitatet Fordi en liten gruppe med mørkemenn ønsker innføre lavere promillegrense... Da må det litt " arbeid " til i forkant via pressen... Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Var alle disse omkomne førere av båten? Hvis ikke så er det vel strengt tatt ikke promillegrense for passasjerer... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 JRK skrev On 12.1.2021 at 15.24: Dette med båt fyll og død, er et gjentagende oppslag i media. Til sammenligning har jeg knapt lest om hvor mange som dør på hyttetur, camping, sydenferie, eller av andre fritidsaktiviteter grunnet rus. Vis hele sitatet Sikkert en betydelig underrapportering på de områdene ja. Generelt er nok også en viss manglende respekt for hva bruk/misbruk av alkohol kan medføre hvilket bl.a. betyr: Mens fem prosent av verdens befolkning dør som en følge av alkoholbruk er tilsvarende tall for tuberkulose 2,3 prosent, for aids 1,8 prosent og for vold 0,8 prosent. Anslag dødsfall i trafikken grunnet alkohol er 370.000. Antall alkoholdødsfall i Norge er rundt 400 i året. Og så kan man jo lese litt her også; https://www.tv2.no/a/10048751/ Nei, jeg er ikke avholdsmann, men inntar alkohol i begrensede mengder og oppfordrer flest mulig til å være litt (mer?) klar over den negative effekten bruk av alkohol kan medføre. Hvor mange barn i Norge er det ikke som gruer seg til jul grunnet voksnes inntak av alkohol? 1 av hvert tiende barn sies det! Så vis måtehold og ha gode holdninger til bruk av alkohol såvel som alle andre russtoffer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjorngb Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Så ikke piss stående over rekka i julen da? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Jeg er av den oppfatning at grensa med fordel kunne senkes. Jeg tenker at 0,8 er såpass høyt at det på et vis legitimerer inntak av alkohol som båtfører. Når man først har 3 pils innabords lovlig er det nok mange som ikke stopper der. At båtfolk er så innmari kompetente er jeg ikke så sikker på når jeg ser meg rundt på fjorden. Tror nok derimot mange på dette forumet er over snittet på kompetanse og fokus på sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 willmasta skrev On 12.1.2021 at 22.53: At båtfolk er så innmari kompetente er jeg ikke så sikker på når jeg ser meg rundt på fjorden. Tror nok derimot mange på dette forumet er over snittet på kompetanse og fokus på sikkerhet. Vis hele sitatet Sikkert folk i båt du tenker på, og ikke båtfolk..... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 willmasta skrev On 12.1.2021 at 22.53: Jeg er av den oppfatning at grensa med fordel kunne senkes. Jeg tenker at 0,8 er såpass høyt at det på et vis legitimerer inntak av alkohol som båtfører. Når man først har 3 pils innabords lovlig er det nok mange som ikke stopper der. At båtfolk er så innmari kompetente er jeg ikke så sikker på når jeg ser meg rundt på fjorden. Vis hele sitatet Men kompetanse og promille er to forskjellige ting... en blir verken mer eller mindre kompetent på sjøen av 3 pils... For meg er det uproblematisk om de senker promillegrensen, jeg drikker sjelden og aldri under veis... Men jeg er motstander av alle meningsløse lover, fremmanet av inkompetente mørkemenn... Det medfører bare ennå mindre respekt for loven... og er det noe vi ikke trenger så er det nettopp det Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Ida Marie III skrev On 13.1.2021 at 8.06: Men jeg er motstander av alle meningsløse lover, fremmanet av inkompetente mørkemenn... Det medfører bare ennå mindre respekt for loven... og er det noe vi ikke trenger så er det nettopp det Vis hele sitatet Nå viser vel mange undersøkelser at en promille på 0.8 reduserer dømmekraft og øker reaksjonstid så sånn sett er det vel da greit å redusere grensen. Forøvrig er det som omtales som "lykkerus" langt lavere enn 0,8 hvis det er lykke som ønskes oppnådd ved inntak av alkohol. Er man tørst så finnes det en rekke gode alternativer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.