Jump to content

Bytte motor

Anker2021

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Skal bytte motor i min seilbåt. Lurer på om jeg kan bytte fra Volvo Penta MD5b til MD 11c.
Jeg mener motorfeste har samme avstand. (Se link) Engine Mount Cross-Reference (go2marine.com)
Lurer ogå på om seilbåtdrev S110 passer til MD 11C? 
Hvis det har vært aksling er det stor jobb og montere S110?
Lurer også på om hvor høy MD 11C er fra motorfeste og hvor bred den er på det bredeste?
Dette for og se om den passer i motorrommet.

Tusen tusen takk for hjelp
MVH Anker2021

Skjønner at  det sannsynligvis er økonomisk begrunnet men er du sikker på at du vil bytte til en motor som for lengst har passert pensjonsalderen og som det kan være umulig å få deler til?

Du bør også endre emnetittelen da den ikke er i henhold til forumreglene og vil om du ikke endrer bli slettet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg er forsåvidt enig me de andre her som har kommet med sine betraktninger. Klart du selv bestemmer hvilken motor du vil sette inn. Kan hende den motoren du skal sette inn er helrenovert også, uten at du skriver noe om dette. Har ingen gode tips til deg men hvis du vil ha gode tips, så må du kanskje ordlegge deg på en litt annen måte og ikke gå ut som en "rakett". Medlemmer her inne sitter på en enorm kunnskap som de nok vil dele med deg etterhvert. Så dette var det eneste tipset jeg kan komme med. Uansett, lykke til med prosjektet.

Hei, og velkommen til forumet.

Eg kjenner ikkje dei to motorane, men det er kanskje råd å finna spesifikasjonar med dei fysiske mål på motorane?

Kanskje ligg spesifikasjonane alt her på BP?

Dersom det er slik Euklid skriv, at du skiftar frå aksling til segldrev kan eg nemna at dersom du søker, på Youtube, vil du finna ein båt som gjorde eit slikt skifte. Det såg faktisk ikkje så vanskeleg ut, men eg vil tru at det kan vera vanskeleg å finna rett plassering av fundamentet.

Kva båt har du?

Eg kan nemna at mange medlemmar elskar prosjektktrådar. Dersom du går for motorskiftet så vil du garantert få gode svar på spørsmål du legg ut.

Dette var ikkje svar på det du spurte om, men eg håpar likevel det er til hjelp.

Lykke til med motorskiftet.

Ask

Som det sies, stor jobb å bytte fra aksel til drev. 

Fjerne hylse og støpe igjen. 

Fjerne gamle labanker og motorfeste fra gammel motor

Fjerne gear og skaffe adapterplate for drev om ikke det følger "ny" motor. 

Kutte hull for drev og støpe fast ny spesialbedding som kreves for drev. Disse beddingen leveres sammen med motor.

Anskaffe propell som passer kombinasjon båt/motor. 

Forøvrig går MD11 fint sammen med S110 drev. 

En stor og krevende operasjon og svært kostbar om du ikke er i stand til å gjøre alt selv. 

Ask skrev for 8 timer siden:

Eg kjenner ikkje dei to motorane, men det er kanskje råd å finna spesifikasjonar med dei fysiske mål på motorane?

Kanskje ligg spesifikasjonane alt her på BP?

Det lå iallefall tidligere tilgjengelig på VP sine hjemmesider 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mulligan skrev 1 time siden:

MD 5 og md 11 går om hverandre dersom du har seildrev.

Skal du bygge om fra aksling til seildrev har du en utfordring. Da må du bruke den lave beddingen og den gikk ut av sortimentet til VP for mange  år siden.

Det vanlegaste er vel òg at båtar med aksling har motoren lengre framme enn båtar med seglbåtdrev? Drevet kan sjølvsagt monterast direkte på motoren der den står, men det blir vanskeleg om det er ein kjøl i vegen.

Flytting av motor medfører flytting av vekt, og det bør takast med i vurderinga.

Dette er òg ting du ikkje har spurt om. Sjå i nåde med oss, me er berre interessert i båt, og ønsker å hjelpa deg.

ta ett søk på google på " ditt båtmerke + volvo md5 + repowering kit"   da får du opp om volvo har laget noen kit for bytte til nyere motor i din skute, motorfester etc.

kan se ut som en Solé Diesel Mini-17 vil passe rett på beddingen du allerede har. Om du beholder rett aksling. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...