Campingcruisern Startet 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2021 (redigert) Vår Fjord 24 har en del lekkasjeskader i teaken innvendig som jeg ikke tror er så lett å redde og teak er dyrt (spesielt til en så gammel båt) og ikke så enkelt å få tak. Derfor lurte jeg på hvordan det er å bruke feks eik på bord, kjøkkeninnredning osv.? (og så tenkte vi male deler av båten hvit i salongen) Redigert 15.Januar.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Eik er vanlig brukt i blandt annet trebåter, så det vil fungere fint Siden den har relativt lik struktur som teak så kan du beise den for å få den til å likne (litt juks men det er lov). Vær bare forsiktig med eikefinér, det tåler ikke mye vann. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
okristi Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Har du vurdert dekorasjonsfilm/vinyl folie? Burde være en enkel løsning som er reversibel dersom man ønsker det. Fås i de fleste farger også teak. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=wrap+teak&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=wrap+teak Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
JRK Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Eik er nok helt greit. Men synes nok at gløden i teak er mye vakrere en mørk kveld med lampolje og stearinlys, og til og med med glødelamper, men LED har jeg tilgode og se som er bra nok. Men betyr ikke denne kosen noe er eik hellt topp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Tror jeg ville gjort som du selv sier, en hvit farge (ikke helhvit) på alle paneler og eik på lister og horisontale flater. Jeg ville ikke ha beiset eiken, synes den gjør seg best med sin egen farge. Da får du en lys og trivelig "moderne" båt, på mange måter en oppgradering i stedet for en billigløsning. Folie høres skummelt ut, ser for meg å våkne opp inntullet i folie... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Campingcruisern skrev for 8 timer siden: Derfor lurte jeg på hvordan det er å bruke feks eik på bord, kjøkkeninnredning osv.? (og så tenkte vi male deler av båten hvit i salongen) Som andre også har nevnt, eik er ikke uvanlig brukt i trebåter. Sammen med gjerne litt matte hvite flater blir det nydelig? Så har du tilgang til eik til OK pris hadde jeg ikke vært i tvil. Lurt å ordne lekkasjen først, enten du velger eik eller teak. Det skal litt til før eika begynner å råtne sånn sett, men den blir misfarget vel så raskt som teak om den blir fuktig. Tenker du bruke detaljer og festemidler i messing i forbindelse med eika (gjelder også svartstål, men det er uansett ikke så gunstig i båt) bør det enten være et par lag med lakk mellom eller at du vokser skruene godt før du skrur dem inn. På grunn av garvesyra i eika irrer messing raskere og du kan få grønne (og ekle) utfellinger rundt skruene. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 (redigert) index skrev for 6 timer siden: Tror jeg ville gjort som du selv sier, en hvit farge (ikke helhvit) på alle paneler og eik på lister og horisontale flater. Jeg ville ikke ha beiset eiken, synes den gjør seg best med sin egen farge. Da får du en lys og trivelig "moderne" båt, på mange måter en oppgradering i stedet for en billigløsning. Folie høres skummelt ut, ser for meg å våkne opp inntullet i folie... Måtte le skikkelig da jeg leste denne og så for meg at du lå og kranglet fullstendig inntullet i folie . Tenkte også på at å gå for eik ville gi en litt mer moderne look på salongen i båten. Vi tenker å fjerne kjøkkeninnredning i båten og plassbygge en på samme sted etter vårt behov. Tenkte denne kunne være i eik. Salongbordet tenkte jeg også å lage i eik, da det gamle i teak var hullete og stygt og med en mindre pen plastikklist rundt Hadde tenkt å male det meste annet i hvit shipolin. Av det vil man vel få litt sånn høyglanslook på det hvite. Male benker feks hvite og ha en list i eik før overgangen til pute i hvit skai. Jeg og tenkte at eik og hvitt ville bli lyst og trivelig og moderne look :) Tenkte lakke eika. Hvordan fungerer Epifanes blank lakken til eik? (Ikke teak-lakken, men klar blank) Har også ett spann med Epifanes interiørlakk. Ellers takk for mange gode forslag og råd. Setter veldig pris på de mange gode svar på spørsmål her inne Redigert 15.Januar.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 (redigert) NB-båtar hade inredning i klarlackad eik under många år. Likaså Forbina. Skilsö 35/39 är i vitlaserad eik. Således mycket vanligt och - enligt mig - ganska "tidlöst". Inte lika mörkt och varmt som teak (och mahogny) kanske, men jag föredrar att det är lite ljusare. Bild från vår NB870 (inredning i eik, som vi dock gjort sjäva, inte varvet). Kryssfanérskivorna är eikfanerad björkplywood. Allt är lackad i halvblank/halvmatt lack. Provade helblank först, men det blev inte snyggt och vartenda penseldrag syntes: Forbina 10000: Redigert 15.Januar.2021 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Campingcruisern Svart 16.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 (redigert) Ingper skrev for 15 timer siden: NB-båtar hade inredning i klarlackad eik under många år. Likaså Forbina. Skilsö 35/39 är i vitlaserad eik. Således mycket vanligt och - enligt mig - ganska "tidlöst". Inte lika mörkt och varmt som teak (och mahogny) kanske, men jag föredrar att det är lite ljusare. Bild från vår NB870 (inredning i eik, som vi dock gjort sjäva, inte varvet). Kryssfanérskivorna är eikfanerad björkplywood. Allt är lackad i halvblank/halvmatt lack. Provade helblank först, men det blev inte snyggt och vartenda penseldrag syntes: Forbina 10000: Lakkere med blank først og avslutte med den litt mattere interiør lakken til slutt da kanskje. Hva er andres erfaring med Epifanes lakk og eik. Eller lakkert eik i båt interiør generelt? ? Ser det vil gå en del tusen selv med eik, men for en plate på 2400*600*18) koster det i underkant av 1300 kr. Jeg betalte i underkant av 1200 for en plank på 2000*145*12 pluss en på 2000*90*12. Får jo mye mer fornuftig ut av førstnevnte når det er snakk om litt større ting ? Redigert 16.Januar.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 Min vurdering er at lakken fra Biltema holder i massevis til innredning. Nå kan man naturligvis kline Epifanes til dobbelt pris på skottene. Epifanes er utmerket. Resultatet blir det samme. Hulda valgte å beise. Rett og slett fordi en del av innredningen er mahogny. Tror ikke noen reagere på at innredningen er i tre forkjellige treslag. Hos med er det beis, to lag blank og ett lag matt interiør. Benkplaten er oljet. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 16.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: Min vurdering er at lakken fra Biltema holder i massevis til innredning. Nå kan man naturligvis kline Epifanes til dobbelt pris på skottene. Epifanes er utmerket. Resultatet blir det samme. Hulda valgte å beise. Rett og slett fordi en del av innredningen er mahogny. Tror ikke noen reagere på at innredningen er i tre forkjellige treslag. Hos med er det beis, to lag blank og ett lag matt interiør. Benkplaten er oljet. Hvilken Biltema lakk har du brukt da? Jeg har 1 ltr interiørlakk silke matt fra Epifanes, pluss ca en halv liter av den blanke igjen etter lakkeringen av teaken utvendig i båten som jeg ikke har noen andre planer for, så er litt usikker på hva jeg skal bruke på innredningen. Må nok ha ha en boks til om jeg skal bruke Epifanes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2021 Biltema 30-552 og 30-554. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Er det slik at Epifanes Silkematt interiørlakk kun skal brukes som toppstrøk over Epifanes Klar blan lakk og ikke som egen lakk i seg selv? Jeg tok to restbiter av Biltema Eik hylleplater og lakkerte med ufortynnet hhv Epifanes Klar Blank lakk og Epifanes Silkematt Interiør lakk : Vanskelig å få noe skikkelige bilder, men synes strukturene i Eika med blank lakk ble litt voldsomme og at den lakken ble litt "gulere" enn den silkematte. Så hvordan ville eika oppført seg hvis jeg tok strøk for strøk med fortynnet lakk og avsluttet med Silkematt? Jeg likte nemlig looken til interiørlakken best. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Campingcruisern skrev for 1 time siden: Er det slik at Epifanes Silkematt interiørlakk kun skal brukes som toppstrøk over Epifanes Klar blan lakk og ikke som egen lakk i seg selv? Begge deler er lakk og kan brukes som lakk i seg selv. Campingcruisern skrev for 1 time siden: Så hvordan ville eika oppført seg hvis jeg tok strøk for strøk med fortynnet lakk og avsluttet med Silkematt? Jeg likte nemlig looken til interiørlakken best. Nå ser eika til venstre ut som den er noe livligere i utgangspunktet, med mer geitved mot kjerneved, så ikke sikkert den er representativ for eika du tenker bruke i båten? Vanligvis unngås alle former for geitved i eika i båt, da denne er en god del mykere og langt mindre bestandig enn den mørkere kjerneveden. Men ja, silkematt lakk er en lakk på lik linje med blankere varianter. Så du kan bruke silkematt lakk på alle strøkene, hvis formålet primært er å dekke treet med lakk. Grunnen til at man vanligvis anbefaler blank lakk først for så å avslutte med et strøk med silkematt er fordi den silkematte lakken til en viss grad «visker ut» treets mønster. Noe som blir spesielt synlig med flere lag med silkematt lakk oppå hverandre. Den silkematte lakken inneholder små gjennomsiktige partikler (som gir den silkematte effekten) som bryter lyset og i flere lag gjør at treets struktur/mønster blir mer avdempet. Så et det slik da at mange ønsker å fremheve, eller i alle fall ikke dempe, treets struktur/mønster, derfor brukes blank klarlakk først til ønsket lakktykkelse er oppnådd, for så å avslutte med silkematt som siste finish. For din del, hvis du synes eik har for tydelig mønster, ville jeg ikke vært redd for å bare kjøre på med silkematt. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Hakkannen skrev 3 minutter siden: Begge deler er lakk og kan brukes som lakk i seg selv. Nå ser eika til venstre ut som den er noe livligere i utgangspunktet, med mer geitved mot kjerneved, så ikke sikkert den er representativ for eika du tenker bruke i båten? Vanligvis unngås alle former for geitved i eika i båt, da denne er en god del mykere og langt mindre bestandig enn den mørkere kjerneveden. Men ja, silkematt lakk er en lakk på lik linje med blankere varianter. Så du kan bruke silkematt lakk på alle strøkene, hvis formålet primært er å dekke treet med lakk. Grunnen til at man vanligvis anbefaler blank lakk først for så å avslutte med et strøk med silkematt er fordi den silkematte lakken til en viss grad «visker ut» treets mønster. Noe som blir spesielt synlig med flere lag med silkematt lakk oppå hverandre. Den silkematte lakken inneholder små gjennomsiktige partikler (som gir den silkematte effekten) som bryter lyset og i flere lag gjør at treets struktur/mønster blir mer avdempet. Så et det slik da at mange ønsker å fremheve, eller i alle fall ikke dempe, treets struktur/mønster, derfor brukes blank klarlakk først til ønsket lakktykkelse er oppnådd, for så å avslutte med silkematt som siste finish. For din del, hvis du synes eik har for tydelig mønster, ville jeg ikke vært redd for å bare kjøre på med silkematt. Jeg liker strukturen i eika generelt, men synes den ene biten gjorde mønsteret litt for mørkt. Den ubehandlede biten hadde ikke så markant forskjell på linjer og selve treet. Man fikk liksom litt feelingen av kvist i den og det likte jeg ikke så godt. Så jeg lurer på hvordan jeg skal få til at den ikke blir så gul men samtidig viser struktur i treet. Så da er kanskje veien allikevel å gå via blanke lag og så matt lag til slutt. Får teste ut litt mer på slike små biter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Den matte lakken er ofte mindre gul/gyllen enn den blankere varianten ja (mye på grunn av at nevnte partikler tar sin del av volumet). Så misliker du den gylne fargen bør du enten gå kun for den silkematte varianten, eller alternativt se deg om etter et annet merke eller basert på andre «løsemidler». Spørsmålet er jo, hvor mange strøk med lakk trenger du totalt sett? Har forstått det slik at dette er interiøret i båten, altså ikke overflater som blir eksponert for vær og vind? Med grundig forbehandling av overflaten vil selv to strøk med den silkematte lakken du allerede har kunne dekke og gi en følelse av lakkert overflate. Porer og struktur vil vise gjennom og gi overflaten noe liv. Kanskje det holder med et par strøk? I så tilfelle vil ikke lakken bygge seg opp i slik grad at disse silkematte partiklene demper strukturen nevneverdig. Eik kjennetegnes gjerne av de store porene. Disse vil suge lakk og stikke opp av overflaten slik at du kan kjenne dem godt når hånda stryker over. For å unngå dette kan du vannbeise før lakkering. Når pussingen av overflatene er ferdig og overflatene føles glatte og perfekte tar man å fukter ei fille og væter overflatene med vann for å få fiberreisning. Ikke for mye vann, bare slik at overflatene akkurat blir fuktet (ikke noe poeng i å gjøre eika gjennomvåt!). Når overflatene så tørker vil du kjenne at de ikke er perfekte lengre. De kjennes stikkete og ujevne ut. Så pusser du forsiktig og varsomt over overflatene igjen, akkurat slik at du får tatt fibrene som har reist seg. Hele prosessen kan fint gjentas et par ganger. Pusser du for hardt vil fibre reise seg igjen, så det er bare så vidt man stryker over for å få tatt spissene på fibrene. Avfetting med aceton. Lakk. Få strøk gir struktur gjennom, men siden treet er vannbeiset før lakkering blir likevel overflaten jevn og perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 17.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2021 Hvor forhandles tynne eikeplater? Skulle hatt som takplater Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.