Swingswong Startet 17.Januar.2021 Del på Facebook Startet 17.Januar.2021 Dagens tips for å pusse opp aluminium. Har fått vaporhonet gassblussene før/etter bilder Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 (redigert) Vaporhonet??? Redigert 18.Januar.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 (redigert) aquablasting. vannpolering på norsk. Vann luft og noe remedier + massevis av trykkluft . Har tilgang på en slik maskin og det er som natt og dag. Bruker den på det meste, alu, kobber, messing you name it. Driver litt med oppfrisking av eldre deler på si til bil, båt og motorsykkel og mopeder. Ikke alt som er like lett å få tak i nytt lenger. Har før og etterbilder av forgassere, blokker til motorsykler/moped, topper til bil og båt +++ før og etter av vannpumpen på mim 40 år gamle md7, holderen til en gammel cav vannutskiller og kjapt og gale av en litt grodd propell. eneste nye delen under er impelleren i vannpumpen. Redigert 18.Januar.2021 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Bare ett lite spørsmål. Ser du noen fordel med Vaporhoning i forhold til glass blåsing? Selv så pleier jeg å glass blåse alu, kobber, messing og andre materialer hvor jeg ønsker minst mulig avvirkning / varmgang i materialet. Unntaket er kanskje glassfiber. Da foretrekker jeg tørris blåsing. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 (redigert) Fordelen med å vannpolere etter min erfaring, er at man får en finere overflate som er lettere å holde ren, og som ikke trekker skitt og oksiderer like lett i etterkant. Vannpoleringen jevner ut overflaten i forhold til tørrblåsing. Om overflaten skal lakkeres i ettertid så er nok glassblåsing/tørrblåsing mer enn godt nok; om jeg blåser deler som skal lakkeres så går jeg over med papir/matteklut for å få noe feste. Vannet hindrer varmgang, har ikke hatt noe problemer med det. Glassfiber har jeg ikke prøvd, men gummi og vinyl og lignende går helt fint. Har også blåst tennspoler og diverse eldre laderegulatorer med godt resultat. Redigert 18.Januar.2021 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Takk for svar. Vanskelig å dømme ruheten på overflaten ut i fra bilde. Men ser ganske likt ut i forhold til glassblåsing. Ikke sandblåsing. Temperatur vil jeg nok tro er fin ja siden vannet vil virke som kjøle middel. Når jeg glassblåser så blir det noe varmgang, men neppe over 40 grader. På metaller, glassfiber har jeg ikke prøvd å glassblåse siden jeg regner med at det blir for mye varmgang. Dessuten så har jeg ikke stort nok kabinett. Så det ville ha støvet for mye. Regner med at det støver lite også? Bruker du kabinett når du Vaporpolerer eller kan du Vaporpolere i fri luft? Vil tro at det er kanskje den største fordelen med Vaporpolering. lite støv? Regner med at den kanskje også er snill på forbruk av tilsats middel? Hva brukes der? Aluminiumsilikat, glass, fin sand eller noe annet? Det er dessverre bakdelen med glass blåsing at det går med litt glass, koster jo litt i innkjøp og må skiftes jevnlig. Kunne ha vert morsomt å se hvordan den der fungerer på glassfiber også. For der er varmgang absolutt ett problem. Tørris er forholdsvis kostbart. Legger ved ett bilde av ett motor varme element jeg glassblåste for en tid tilbake. For sammenligning. Selve kroppen er lakkert i etter tid. Men ikke slange stussene. OBS: Fikk ripet opp den ene stussen litt når jeg prøve monterte den. Men det ser man på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Det brukes glass, vann og luft i prosessen. Glasset er runde kuler og ikke knust glass som brukes til glassblåsing. Resultatet er at overflaten blir blankere og ikke revet opp som med glass eller sand. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Ser meget bra ut @Swingswong! Er det dyrt utstyr? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
xr4ti Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Våtblåsing (vapor blasting) er overlegent tørrblåsing på enkelte deler da det ikke avvirker material i vesentlig grad. Fks så kan man ikke (man bør i hvert fall ikke) tørrblåse en forgasser innvendig men å benytte vann går som oftes greit. Driver litt med restaurering av gamle MC og biler også og våtblåste deler blir som nytt. Har kommet en del folk som har skaffet seg slikt utstyr de siste årene så det er ikke så dyrt å få deler våtblåst som det var men folk vet å ta seg betalt for dette men resultatene blir meget bra om delen i utgangspunktet er hel og fin. Vapour Blasting Car & Motorcycle Parts Demonstration - YouTube Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Taskeladden skrev for 4 timer siden: aquablasting. vannpolering på norsk. Vann luft og noe remedier + massevis av trykkluft . Takker for forklaringen. Ser ut som resultatet blir imponerende flott ja. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Swingswong skrev 1 time siden: Det brukes glass, vann og luft i prosessen. Glasset er runde kuler og ikke knust glass som brukes til glassblåsing. Resultatet er at overflaten blir blankere og ikke revet opp som med glass eller sand. Eh... hvor har du det i fra at det kun brukes knust glass til tørr blåsing? Varierer mellom knust glass, glass kuler og aluminiums silikat, kalsiumsilikat, Fajalit og andre tilsatsmidler også nøtteskall alt etter hva slags finish man ønsker på gjenstanden. Så forskjellen er jo bare at det er tilsatt vann. Ingen problem å tørrblåse forgassere innvendig. (Med rett utstyr og kunnskap). Men rengjøring etterpå er en del jobb så det ikke ligger igjen rester. Så vanligvis når vi renser svært ømfintlige deler så bruker vi ultralyd. Det har ingen form for avvirkning av materialet. All form for blåsing, med eller uten vann vil ha noe avvirkning på materiale selv om det er minimalt / knapt målbart. (Snakker i µm). Men kan jo se at det er fordeler med vann med tanke på støv. Vil også tro at dette er spesielt bra der man ikke ønsker noen form for varmegang i materialet. Er derfor jeg lurer på hvordan forbruket av tilsats er i forhold til og bare bruke luft. Regner også med at ved Vaporpolering så trenger man kanskje ikke samme mengde luft som ved ren luft blåsing. (Trenger heller ikke kompressor med luft tørker vil jeg tro)? Mulig at Vaporpolering også er mer skånsom mot tilsats materialet. Kan se ut som om dette muligens er mer kostnad effektivt enn ren luft basert blåsing. Mener ikke å snakke nedlatende om produktet, men at det er mer skånsomt når det gjelder avvirkning av materialet enn luft blåser er jeg ikke overbevist om. Når det gjelder luft blåsing så er tørris noe av det mest skånsomme man kan blåse med. (Blir blant annet på museums gjenstander). Støver også minimalt. Men det har også en prislapp som er høy både i innkjøp av utstyr og tilsats. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Jeg skrev dog ikke kun knust glass, men det er det som er mest vanlig, så kunne sikkert formulert det bedre. Knus glass og vann blir nesten tilsvarende som tørt. Hvordan glasskuler uten vann blir vet jeg ikke, men mulig det virker. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Swingswong skrev 1 time siden: Jeg skrev dog ikke kun knust glass, men det er det som er mest vanlig, så kunne sikkert formulert det bedre. Knus glass og vann blir nesten tilsvarende som tørt. Hvordan glasskuler uten vann blir vet jeg ikke, men mulig det virker. Ser den. Glass kuler uten vann fungerer svært godt. Men har meget begrenset levetid som tilsats middel. (Engangs bruk). Derfor jeg lurer på hvordan det oppfører seg med vann. Lurer også veldig på hvordan Vaporpolering fungerer i forhold til støv. Vil tro at det støver betraktelig mindre enn ved kun luft. Noe jeg ser på som en stor fordel, spesielt når man skal blåse inne i trange rom osv. Lurer også på om man må bruke kabinett eller om det egner seg å blåse med i fri luft? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Ingen støv da alt er i vann. vil absolutt tro kabinett er å fortrekke. Det er en pumpe som roter opp glasset slik at det blir med ut i pistolen. Mer greier enn å blåse tørt Meningen med tråden var å vise hvordan det kan bli da sikkert mange her inne driver å pusser opp både det ene og det andre, men for all del. Teknologien er morsom å diskutere :) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 The Saint skrev for 5 timer siden: Ser den. Glass kuler uten vann fungerer svært godt. Men har meget begrenset levetid som tilsats middel. (Engangs bruk). Derfor jeg lurer på hvordan det oppfører seg med vann. Lurer også veldig på hvordan Vaporpolering fungerer i forhold til støv. Vil tro at det støver betraktelig mindre enn ved kun luft. Noe jeg ser på som en stor fordel, spesielt når man skal blåse inne i trange rom osv. Lurer også på om man må bruke kabinett eller om det egner seg å blåse med i fri luft? Bruker kabinett, med pumper, drenering osv. Er ett eget sedimentreservoar der drit og glass samler seg, vannet bruker vi om igjen. Kabinettet kan også kobles på vann nettet om man vil det slik som jeg skjønnte det. Om jeg husker det så kan jeg hive inn ett goPro i kabinettet neste gang jeg skal ta en økt, så kan du få se hvordan det fungerer. Støv er det ikke noe av, alt binder seg til vannet. Blir litt kliss inni kabinettet etter hvert som mediumet blir skittent, men det er til å leve med. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Taskeladden Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Kanalkapteinen skrev for 7 timer siden: Ser meget bra ut @Swingswong! Er det dyrt utstyr? Mener det var mellom 60-80k en plass, skal høre med han som eier kabinettet hva han betalte. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Taskeladden skrev for 4 timer siden: Bruker kabinett, med pumper, drenering osv. Er ett eget sedimentreservoar der drit og glass samler seg, vannet bruker vi om igjen. Kabinettet kan også kobles på vann nettet om man vil det slik som jeg skjønnte det. Om jeg husker det så kan jeg hive inn ett goPro i kabinettet neste gang jeg skal ta en økt, så kan du få se hvordan det fungerer. Støv er det ikke noe av, alt binder seg til vannet. Blir litt kliss inni kabinettet etter hvert som mediumet blir skittent, men det er til å leve med. Det hadde vært meget spennende! En ting som ofte er ett problem når man glassblåser er jo faktisk å se hva man driver med til tider. Blir jo en del støv selv i kabinetter med undertrykk / avtrekk. Kan også se for meg at vannet vil være med på å skille ut uønsket rest av det man har blåst. Så tilsats varer lenger. Mulig enda bedre om man har den tilkoblet vann konstant. Er også spennende å se hvordan rengjøring av materialet man har blåst blir i forhold til luft. For det er alltid ett problem etter luft blåsing. Det å bli kvitt all tilsats på det man har blåst. Blir jo veldig fint støv. Så selv etter jeg har blåst det med trykkluft så bruker jeg gjerne klebeduk før lakkering. Ligger nesten alltid litt fint støv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Swingswong skrev for 6 timer siden: Ingen støv da alt er i vann. vil absolutt tro kabinett er å fortrekke. Det er en pumpe som roter opp glasset slik at det blir med ut i pistolen. Mer greier enn å blåse tørt Meningen med tråden var å vise hvordan det kan bli da sikkert mange her inne driver å pusser opp både det ene og det andre, men for all del. Teknologien er morsom å diskutere :) Det med at det ikke støver vil jeg tro er en stor fordel. De fleste som har blåst med luft vet hva det vil si å måtte stoppe opp for å få sikt til å se hva man driver med ikke minst måtte stå og tørke av vinduet i kabinettet jevnlig. Dette gjelder selv kabinetter med avlufting. Blir ikke veldig bra om man ikke ser hva man driver med. Kan se for meg at det blir litt mer greier ja. I de beste kabinettene vi bruker til luft blåsing så kjøres det luft med lavt trykk inn i samleboksen under (I bunnen). for at tilsats materiale ikke skal pakke seg. Håper jeg ikke avsporet tråden din for mye i forhold til hva dine intensjoner med tråden var. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Swingswong skrev for 22 timer siden: Dagens tips for å pusse opp aluminium. Har fått vaporhonet gassblussene før/etter bilder Har vel lite for seg, tipper varmen gjør at de blir fort stygge igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Neida. Tråden var ment å vise hvordan det kan bli. Annen aluminium jeg har sett blir blankere enn disse. Tror det har noe med legeringen å gjøre. Ang varme blir nok ikke disse så varme. Prosessen lukker porene i motsetning til vanlig glassblåsing. Satser på at det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 18.Januar.2021 Del på Facebook Svart 18.Januar.2021 Swingswong skrev 15 minutter siden: Neida. Tråden var ment å vise hvordan det kan bli. Annen aluminium jeg har sett blir blankere enn disse. Tror det har noe med legeringen å gjøre. Ang varme blir nok ikke disse så varme. Prosessen lukker porene i motsetning til vanlig glassblåsing. Satser på at det blir bra. Ja all aluminium er ikke lik. Det "Lazyjack" mente med varme er nok når de tas i bruk i ettertid. Er jo gassbluss du viste første bilde av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.