Jump to content

Smykke av en veteranbåt gikk ned i Fredrikstad, antagelig frostspreng sjøvannsinntak

lurvetass

Recommended Posts

Står at den sank fordi lufteventilene ikke var stengt, men varme sto på og dermed frøs vanninntaket og båten sank??

Min ligger på vannet i Skjærhalden som ikke er så langt unna, riktignok i saltvann, men jeg har ikke hatt under 2 grader i motorrommet.

Stengt bunnventiler og lufting på ene siden, men ikke den andre da her hentes luft til varmer

Får ikke dette helt til å stemme

Når båten ligger under, er vel konklusjonen om hvorfor- og hva det er som sviktet noe usikker. Dermed kan vel heller ikke forsikringen konkludere. Mulig jeg misser et eller annet her. 

En ventil som sprekker, lekker vanligvis ikke voldsomt mye. Lensepumpen på Hulda ville vel holdt båten nokså tørr en ukes tid, om ikke landstrømmen fungerer. Jeg har opplevd at plastslanger har blitt presset av i kulden. Da blir det litt annerledes for vårt vedkommende. 

Nå abonnerer ikke jeg på Fredrikstad Blad, så jeg får ikke sett hva som står der.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg lurte på hvorfor det var lektere og bukseringsfartøy som lå der borte tidligere i dag. Rett og slett fryktelig trist og leit. Hørte at det var ganske hektisk der lørdags kveld med redningsskøyta og greier. Nokså tykk i også, lørdag dag lå isen over hele elven og det satt isfiskere midt utpå. Løpet er litt nord for vesterelva som har større vannføring fra Glomma, så vannet er ganske stillestående og på kvelden var det ned i cirka -11-12. Men det er ferskvann, så får man båten inn i oppvarmet hall så kan kanskje mye reddes. Diesellukt forsvinner jo med tiden.

Men appropo forsikring så byttet jeg til Pantaenius nettopp pga det med is. Jeg synes det er helt utrolig at norske forsikringsselskaper ikke tilbyr forsikring mot is og frostskader. Det er jo tross alt ganske mange måneder av året hvor det er frost og is, og om det er noe land i verden det ville vært naturlig å ha et slikt produkt så er det i Norge.

Håper uansett han får summet seg, får hevet seg rundt og allikevel nytt godt av pensjonisttilværelsen.

Vil vel gjette på at det er sjøvannsfilter på inntaket med glasslokk som sitter under vannlinjen. Det er omtrent det eneste som gir etter for is. Kuleventiler og rør vil oftest ikke gi etter for slik frostsprengning. Kan derfor være en god grunn til å se på plassering av sjøvannsfilter for enkelte, hvis de skal ligge ute. Viktig å få filterhuset med lokk i høyde over vannlinjen. Da går ikke båten ned selv om glasset eller filterhuset sprekker.

Det finnes sikkert også eksempler på at det sprenger i rør, men de fleste har disse kraftige armerte gummislangene som også tåler litt utvidelse når vannet fryser.

HansH skrev 2 minutter siden:

Vil vel gjette på at det er sjøvannsfilter på inntaket med glasslokk som sitter under vannlinjen. Det er omtrent det eneste som gir etter for is.

. . . . .

Inntaksventilen for sjøvannsinntaket skal være stengt i vinteropplag. Da kan man ikke skylde på sjøvannsfilteret. Dersom ventilen har vært åpen kan jeg forstå at forsikringsselskapet ikke vil gi erstatning. Men det gjenstår å få vite . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Enig i akkurat det, men selve patenten med filterhus under vannlinjen med stort væskevolum som kan utvide seg med frost gjør det hele mer risikabelt når båten ligger ute. Og det er et faktum at glasslokket er svakeste punkt i et slikt oppsett.

Hvis filterhuset plasseres over vannlinjen er risiko betydelig redusert. Kan jo særlig være aktuelt der hvor folk bruker båten mye i vinterhalvåret.

Uansett, med kuldegradene skal man alltid lukke alle sjøvannsinntak (og evt lufteluker) og det er forsåvidt fornuftig at vi ikke skal dele på kostnaden for at noen gjør denne typen tabbe. Men jeg har betydelig medlidenhet med denne karen. Flott båt og et livsverk ødelagt.

Hulda skrev 1 time siden:

Når båten ligger under, er vel konklusjonen om hvorfor- og hva det er som sviktet noe usikker. Dermed kan vel heller ikke forsikringen konkludere. Mulig jeg misser et eller annet her. 

Kan jo være at forsikringsselskapet ser at han ikke har kasko...da kan de konkludere nå...

Men hva aviser skriver, skal en ofte ikke legge for mye i etter en slik hendelse....

Hulda skrev 1 time siden:

En ventil som sprekker, lekker vanligvis ikke voldsomt mye. Lensepumpen på Hulda ville vel holdt båten nokså tørr en ukes tid, om ikke landstrømmen fungerer. Jeg har opplevd at plastslanger har blitt presset av i kulden. Da blir det litt annerledes for vårt vedkommende. 

Nå abonnerer ikke jeg på Fredrikstad Blad, så jeg får ikke sett hva som står der.

Det sto i artikelen at båten er hevet og står på verksted, så da kan de jo ha konkludert. Spesielt siden båteieren selv har forklart hvordan han mener det har skjedd. Uansett veldig trist. Har for øvrig båten min noen hundre meter fra stedet hvor denne sank og kan bekrefte at det er ganske tykk is i området. Vannet i overflaten her er nesten rent ferskvann. 

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Kallethekid skrev 7 minutter siden:

Det sto i artikelen at båten er hevet og står på verksted, så da kan de jo ha konkludert. Spesielt siden båteieren selv har forklart hvordan han mener det har skjedd. Uansett veldig trist. Har for øvrig båten min noen hundre meter fra stedet hvor denne sank og kan bekrefte at det er ganske tykk is i området. Vannet i overflaten her er nesten rent ferskvann. 

Da er jo den grei. Glad jeg har kasko i Pantaenius. 

Den gangen jeg hadde båt som lett kunne fryse, la jeg en gammel dyne over inntaket slik at varmen fra vannet under skroget ikke skulle gå tapt. 

Redigert av Hulda (see edit history)
NilsPils skrev 5 minutter siden:

Noen som har fått greie på hva han sa . .?

"

– 3.000 arbeidstimer har jeg brukt på denne. Jeg utsatte pensjonisttilværelsen i fire år. Og nå er den ødelagt. Jeg trodde at jeg gjorde alt rett og satte på varmevifter på gjennomføringer. Men jeg lukket ikke ventilaksjonslukene til motorrommet. Det er heller laber stemning her nå, sier han.

Han er ikke optimist med tanke på forsikringsoppgjør.

– Nei, det ser heller dårlig ut. Dette dekkes ikke av forsikringen. Det får være et varsku til andre båteiere."

Hulda skrev 17 minutter siden:

Jøss. @Kallethekid, hvor kaldt har det vært hos dere? Her i Son har vi så vidt rundet 13 kuldegrader.

Man skal nok være ekstra påpasselig med båter dom ikke stikker så dypt.

Har ikke vært så fryktelig kaldt her, men i elven jeg ligger er det ferskvann, minimalt med strøm og beskyttet for vind. Har et slags ispropell ved båten min men ser at det er i hver fall 15 cm tykk is ellers. Nå har jeg frostsikret gjennomføringer og er forsikret i Pantaenius så jeg er ikke veldig bekymret. 

Kanalkapteinen skrev 46 minutter siden:

Hvordan er frostsikkerheten på kompositt skroggjennomføringer og ventiler

Slik jeg har forstått det fra flere kilder skal kompositt (Trudesign) være mindre utsatt for frostsprengning enn metall. Burde vel gjerne finnes statistikk på dette da komposittventiler og gjennomføringer har vært med oss i noen år nå, men det skader nok ikke å bruke frostvæske i ventilene likevel om man forventer sprengkulde.

The Ball Valves are control pressure tested to 50 bar and frost approved to minus 20 Celcius.

Komposittmateriale tåler i større grad enn mange andre materiale frost. Faren for at de skal fryse i stykker er veldig liten. Dog skal man ha i tankene at det er mye kraft i is som fryser, og man gardere seg med å for eksempel bruke frostveske i ventilene ved ekstrem kulde eller om båten ligger frosset inne.

Hele teksten:

– Eieren hadde på varme, men hadde glemt å lukke lufteventilene til motorrommet. Dermed ble det ikke varmt nok og sjøvannsinntaket frøs, forteller beredskapsleder i Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensing (IUA), Jørn Bustgaard.

Han ble tilkalt lørdag ettermiddag da forbipasserende observerte at «Albatross», en 44 fots fritidsbåt lå under vann.

Orker ikke å restaurere båten to ganger
Båten, en tysk Buetzfleth fra 1974 tilhører Bjørn Sandaas. 71-åringen som bor på Rokkeveien i Sarpsborg er fortvilt to dager etter at båten hans sank.

– Lar båten seg redde?

– Kombinasjonen av diesel og vann er overalt. Båten er vinterisolert med 25 cm steinull. Du kan tenke deg hvordan isolasjonen ser ut nå. Dette orker jeg ikke mer av, båten kan gå videre til den som har krefter, sier han som sjøsatte båten i juli i år.

Da hadde den stått på land siden 2016.

– 3.000 arbeidstimer har jeg brukt på denne. Jeg utsatte pensjonisttilværelsen i fire år. Og nå er den ødelagt. Jeg trodde at jeg gjorde alt rett og satte på varmevifter på gjennomføringer. Men jeg lukket ikke ventilaksjonslukene til motorrommet. Det er heller laber stemning her nå, sier han.

Han er ikke optimist med tanke på forsikringsoppgjør.

– Nei, det ser heller dårlig ut. Dette dekkes ikke av forsikringen. Det får være et varsku til andre båteiere.

Iskaldt lørdag
Termometrene i Fredrikstad viste under 10 kuldegrader tidlig lørdag.

En lekter fra Sjøtjenester AS ble tilkalt for å redde båten, som var på tørt land lørdag klokken 20.00.
Nå skal Bustgaard forsøke å se om han får opp noe av dieselen som lakk ut da båten lå under vann.

På grunn av isen, som ligger 15 cm tykk like utenfor flytebryggene, er det ikke lett å få oversikt.

– Båten, som er et smykke av en veteranbåt fra 1974, ligger hos en marina nå, og trolig vet vi ikke hvor mye drivstoff som forsvant før drivstofftanken har blitt peilet, forteller Bustgaard.

Han forteller at når en båt blir totalvrak, får eier som regel kun ti prosent av den summen båten er forsikret for. De ti prosentene skal dekke berging, men er ofte ikke nok.

Når det gjelder følgeskader av frostskader på gjennomføringen under vannlinjen, er det lite å hente hos forsikringsselskap.

– Slike skader dekkes ikke av forsikringen, det fikk jeg bekreftet av takstmannen som så på båten mandag, forteller Bustgaard.

– Sjekk båten din!
Bustgaard og miljørådgiver Christine Rosenvinge i Fredrikstad kommune er samstemmige i sin anmodning til de av Fredrikstads båteiere som har båten til overvintring på vann.

Rosenvinge sender nå en oppfordring per e-post ut til alle båthavnene i Fredrikstad.

– Ta deg en tur straks for å se til båten din. Det har vært svært kaldt i en periode. Skader kan ha oppstått som kan bli svært kostbare for båteieren, er Rosenvinges budskap.

Og trodde du at tøvær betyr «faren over»?

– Noen ganger kommer skadene med første mildvær etter en kuldeperiode. Slanger og rør sprekker i kulda. Men lekkasjer oppstår ofte først når isproppen i rør og slanger smelter. Så sjekk båten nå, er Bustgaards formaning.

Utrolig trist å lese, var å sjekket båten min som ligger i boblehavn på fredag, da hadde en annen motorbåt gått ned på bryggen ved siden av.. er det mer vanlig at motorbåter synker i vinteropplag? Ser heller ikke ut som denne båten det vises til ikke lå i noe boblehavn.. gjør den det da skal jo båten ligge i plussgrader i vannet..

PANAX skrev 6 minutter siden:

Utrolig trist å lese, var å sjekket båten min som ligger i boblehavn på fredag, da hadde en annen motorbåt gått ned på bryggen ved siden av.. er det mer vanlig at motorbåter synker i vinteropplag? Ser heller ikke ut som denne båten det vises til ikke lå i noe boblehavn.. gjør den det da skal jo båten ligge i plussgrader i vannet..

Det finnes flere typer "bobleanlegg". I mange havner benyttes lavtrykksanlegg hvor luften slippes ut 5-10 cm. under vannflaten og virkningen består i at det skapes bevegelse i vannet rundt båten. Da får man ingen effekt av at varmere bunnvann stiger opp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...