lurvetass Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Strøm i båt er jo et evig problem og kilde til bekymring. Har bra system med adskilt system for forbruk og start. Men leste et sted at RS har utrolig mange oppdrag på grunn av utladet batteri. Har også tenkt at jeg skal ha en powerbank til nettbrett og telefon på tur både på hytte i bil og i båten. Men funderer på å legge i noen ekstra lapper så den kan være jumpstarter også. Har jo en VP D4 i båten så kreves litt mer enn å starte en liten bensinmotor i en bil. Så en utrolig video på youtube av denne da den startet en diger lastebil. Noco Genius GB70 Boost HD Noen som har erfaringer eller tips? Siden den skal være powerbank bør den jo ikke være for stor og må ha litium batterier. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Dreuf Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Jeg har forgjengeren til denne: https://www.mekster.no/booster-pac-booster-pac-es580-641758.html?gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGlapeKnMgaK1LmKuGmoWS7XHVjnSCq7dwZdGM0j8eVfS3gOWmZCweEaArHJEALw_wcB Bruker den ganske ofte og fungerer som den skal. Kommer an på type motor og hvor tomt batteriet er men greier 3-4 starter på en lading. En nabo lånte den til RIB`en sin som har enten D4 eller D6 motor. Han var rett på nett for å bestille seg en sånn selv når han så hvor godt den virket. Quote Link to post
Sturee Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Har også en slik jumpstart powerbank, min er fra exide. Ikke store saken men den brukes stadig til mc, bil og båt, fungerer utmerket og kan lade mobilen 3-4 ganger. Ingen problem å starte en 2L diesel med flatt batteri ?? Mye mer praktisk enn startkabler og ingen risiko for elektronikk på egen bil, og heller aldri problem med for korte startkabler. Quote Link to post
lurvetass Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Tar opp denne tråden igjen. Noco GB70 virker ikke, noen som skjønner hva som er feil? Jeg kjøpte etterhvert en slik og har hatt den liggende i båten som backup. Heldigvis ikke hatt behov for den og derfor ikke fått testet den før nå. En nabo hadde flatt batteri og hentet den fra båten og koblet opp og slo den på. Men den bare blinker med indikator led lysene og lager klikkelyder. Akkurat som det er et rele inni der. Den var ladet opp nå i våres og lyser grønt som den skal ved test uten å være koblet på noe batteri. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
junior 1 Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Har også agst for å ligge i en holme tom for strøm, har en sånn med meg. https://www.mekonomen.no/start-booster-noco-14354911 Har heldigvis ikke hatt bruk for den enda, men er greit og ha med Quote Link to post
thomasp Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Sjekk kompresjon på motoren først, hvis den skal brukes ved tomt batteri. På Mercury 300hk utenbords måtte vi på booster for lastebil før starter gikk rundt… Et billig startbatteri (frakoblet) finner du plass til. Quote Link to post
lurvetass Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Problemet her er at boosteren ikke funker. Spiller ikke noen rolle hvordan kompresjonen er når den bare klikker av og på når den kobles til batteriet. Har testet den mot fulladet bilbatteri også og det er samme reaksjon. Den bare blinker med led lampene også klikker det inni den. Høres ut som et slags rele som kobler den ut også prøver den på nytt hele tiden. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Det kan være flere ting. Googlet denne dingsen og ser at det er Li-ion batterier. Da er det alltid en BMS også. Da kan det f.eks være feil på en av cellene, eller det kan være feil BMSen. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Har lagt inn spørsmål på hjemmesiden til Noco så får se om de har noen forslag. Tanken til @Komodo om bms høres fornuftig ut. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Ville først og fremst prøvd å lade den og så teste den rett etterpå. Intern BMS vil alltid spise noen mAh og over tid lades den nok ut. Mulig det å ha den liggende er falsk trygghet, og at den burde koples til 12V og få lading hver gang den kan om det er mulig. BMS vil vel sørge for at det ikke overlades. Quote Link to post
Dreuf Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Når du trykker "på" knappen så ser du på led barene hvor mye den er ladet. Om du kobler feil på pluss/minus eller batteriet du kobler til har for lav spenning så kobler den automatisk ut. Da mener jeg du må holde inne det røde utropstegnet og den gir alt den har. Pass da på at polaritet er riktig :) Quote Link to post
lurvetass Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Ladet den opp igjen etter at den feilet og da virket ladingen slik den er beskrevet i manual til grønn led lyste stabilt. Så ble den forsøkt koblet på et bilbatteri igjen og den gjorde akkurat det samme @Fantino Den ble ikke koblet feil @Dreuf men forsøkt den boost funksjonen også uten at det endret noe. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Posted August 25, 2023 Share Posted August 25, 2023 Så sant det ikke var en 14 liters Scania som ble forsøkt startet så høres det jo ut som en god ide å reklamere på dingsen da. Er jo lite trygghet i slikt. Quote Link to post
lurvetass Posted August 25, 2023 Author Share Posted August 25, 2023 Her kom svaret fra Noco support. Thank you for contacting NOCO Support. The clicking is part of the internal safety features of the Boost. The clicking happens because the internal relay is switching off and then back on quickly while the Booster checks to make sure a battery is still connected. You can try cranking the engine longer than expected to put an additional amp load on the Booster. If attempting to crank the engine longer does not resolve the issue, you can place the Boost in Manual Override to bypass the relay. To enter Manual Override in these situations, you need to REMOVE a clamp from the battery (to stop the LEDs chasing and the relay clicking) and then press and hold the Manual Override button until the charge percentage LEDs start to chase, reconnect the clamp, and then start the vehicle. Manual Override disables safety features such as spark protection, reverse polarity protection, and over-depletion protection, so please use caution when using this mode. Connecting to a ground away from the battery is recommended in this scenario. Quote Hilsen Lurvetass Link to post
pappa_wolf Posted August 27, 2023 Share Posted August 27, 2023 Jeg har også Noco Boost GB 70. Jeg bruker min ganske ofte, ikke bare til å starte biler, men også lade PC, nettbrett og telefoner rett som det er. En booster av denne typen bør ikke ligge ubrukt i flere måneder, da utlader den seg selv. (BMS sjekker batteriene i den veldig ofte.) Jeg har hatt somme utfordring med releet som bare klikker. Kjørte override, og den gjorde jobben sin. Skal sies at det var på en vrangstartet Dodge med dårlig batteri. skulle jeg ha kjøpt en i dag, hadde jeg tatt et nummer større. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.