Jump to content

Powerbank som også kan være jumpstart backup?

lurvetass

Recommended Posts

Strøm i båt er jo et evig problem og kilde til bekymring.

Har bra system med adskilt system for forbruk og start.

Men leste et sted at RS har utrolig mange oppdrag på grunn av utladet batteri.

Har også tenkt at jeg skal ha en powerbank til nettbrett og telefon på tur både på hytte i bil og i båten.

Men funderer på å legge i noen ekstra lapper så den kan være jumpstarter også.

Har jo en VP D4 i båten så kreves litt mer enn å starte en liten bensinmotor i en bil.

Så en utrolig video på youtube av denne da den startet en diger lastebil.

Noco Genius GB70 Boost HD

Noen som har erfaringer eller tips?

Siden den skal være powerbank bør den jo ikke være for stor og må ha litium batterier.

Hilsen

Lurvetass

Jeg har forgjengeren til denne:

https://www.mekster.no/booster-pac-booster-pac-es580-641758.html?gclid=Cj0KCQiAjKqABhDLARIsABbJrGlapeKnMgaK1LmKuGmoWS7XHVjnSCq7dwZdGM0j8eVfS3gOWmZCweEaArHJEALw_wcB

Bruker den ganske ofte og fungerer som den skal. Kommer an på type motor og hvor tomt batteriet er men greier 3-4 starter på en lading.

En nabo lånte den til RIB`en sin som har enten D4 eller D6 motor. Han var rett på nett for å bestille seg en sånn selv når han så hvor godt den virket.

Har også en slik jumpstart powerbank, min er fra exide. Ikke store saken men den brukes stadig til mc, bil og båt, fungerer utmerket og kan lade mobilen 3-4 ganger. Ingen problem å starte en 2L diesel med flatt batteri ?? Mye mer praktisk enn startkabler og ingen risiko for elektronikk på egen bil, og heller aldri problem med for korte startkabler.

• 2 år senere...

Tar opp denne tråden igjen.

Noco GB70 virker ikke, noen som skjønner hva som er feil?

Jeg kjøpte etterhvert en slik og har hatt den liggende i båten som backup.

Heldigvis ikke hatt behov for den og derfor ikke fått testet den før nå. En nabo hadde flatt batteri og hentet den fra båten og koblet opp og slo den på.

Men den bare blinker med indikator led lysene og lager klikkelyder. Akkurat som det er et rele inni der.

Den var ladet opp nå i våres og lyser grønt som den skal ved test uten å være koblet på noe batteri.

20230825_133157.jpg.d1c6ce978a3100dece7439dfa81f402f.jpg

Hilsen

Lurvetass

Problemet her er at boosteren ikke funker.

Spiller ikke noen rolle hvordan kompresjonen er når den bare klikker av og på når den kobles til batteriet.

Har testet den mot fulladet bilbatteri også og det er samme reaksjon.

Den bare blinker med led lampene også klikker det inni den. Høres ut som et slags rele som kobler den ut også prøver den på nytt hele tiden.

Hilsen

Lurvetass

Ville først og fremst prøvd å lade den og så teste den rett etterpå. Intern BMS vil alltid spise noen mAh og over tid lades den nok ut. Mulig det å ha den liggende er falsk trygghet, og at den burde koples til 12V og få lading hver gang den kan om det er mulig. BMS vil vel sørge for at det ikke overlades.

Når du trykker "på" knappen så ser du på led barene hvor mye den er ladet.

Om du kobler feil på pluss/minus eller batteriet du kobler til har for lav spenning så kobler den automatisk ut.

Da mener jeg du må holde inne det røde utropstegnet og den gir alt den har.

Pass da på at polaritet er riktig :)

Ladet den opp igjen etter at den feilet og da virket ladingen slik den er beskrevet i manual til grønn led lyste stabilt. Så ble den forsøkt koblet på et bilbatteri igjen og den gjorde akkurat det samme @Fantino

Den ble ikke koblet feil @Dreuf men forsøkt den boost funksjonen også uten at det endret noe.

Hilsen

Lurvetass

Her kom svaret fra Noco support.

Thank you for contacting NOCO Support.

The clicking is part of the internal safety features of the Boost. The clicking happens because the internal relay is switching off and then back on quickly while the Booster checks to make sure a battery is still connected. You can try cranking the engine longer than expected to put an additional amp load on the Booster. If attempting to crank the engine longer does not resolve the issue, you can place the Boost in Manual Override to bypass the relay. To enter Manual Override in these situations, you need to REMOVE a clamp from the battery (to stop the LEDs chasing and the relay clicking) and then press and hold the Manual Override button until the charge percentage LEDs start to chase, reconnect the clamp, and then start the vehicle. Manual Override disables safety features such as spark protection, reverse polarity protection, and over-depletion protection, so please use caution when using this mode. Connecting to a ground away from the battery is recommended in this scenario.

Hilsen

Lurvetass

Jeg har også  Noco Boost GB 70.

Jeg bruker min ganske ofte, ikke bare til å starte biler, men også lade PC, nettbrett og telefoner rett som det er. En booster av denne typen bør ikke ligge ubrukt i flere måneder, da utlader den seg selv. (BMS sjekker batteriene i den veldig ofte.) Jeg har hatt somme utfordring med releet som bare klikker.
Kjørte override, og den gjorde jobben sin. Skal sies at det var på en vrangstartet Dodge med dårlig batteri.
skulle jeg ha kjøpt en i dag, hadde jeg tatt et nummer større.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...