Jump to content

NMEA 2000 til elektronisk motorkontroll, velge billig eller dyr ?

Trophy

Recommended Posts

Fikk tak i elektronisk motorkontroll med aktuatorer til 2 motorer pga motorbytte. Tilfeldigvis var det 50% på motorkontroller hos forhandler, så nå mangler eg bare nmea 2000 kabler, t-stykker, 4-veis blokk og terninatorer. Har funnet 2 typer nmea 2000 kabler og er usikker på hvilken eg skal velge og den ene typen er ganske mye dyrere. I motorrommet er det ganske varmt, så eg lurer på om det påvirker kablene ? Håper på tips fra dere som har kunnskap om dette og eventuelt har gjort samme jobben.

Bilde av 4-veis blokk dyr/billig

20210123_124256.jpg.294b61bf162bd68a2d056dc4a3f6d724.jpg20210123_122212.jpg.d0105c1e8dc829b467a2fdaa3986c1a8.jpg

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Visstnok er NMEA2000 et følsomt system. Jeg ble rådet av en skipselektriker å montere nmea2000-utstyret bak et galvanisk skille for å sikre jevn uforstyrret strøm. Gjorde det for alt følsomt (kritisk) utstyr som motorstyring.

De er også ganske sårbare for knekk og bøy.

Så jo bedre, jo bedre hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har ikke peiling på galvanisk skille:confused: men strømforsyningen kobles til motorene. Så når eg slår på tenningen til motor så får systemet til denne motor strøm. Har en batteri isolator koblet til motorene. Skal en tur i båten etterpå og planlegge litt montering. Har ikke vært bort i nmea 2000 systemet tidligere:sweat: så om noen har gjort jobben tidligere så er eg takknemlig for alle tips

Maxum 4100 scb, Chenette III