Trophy Startet 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2021 (redigert) Fikk tak i elektronisk motorkontroll med aktuatorer til 2 motorer pga motorbytte. Tilfeldigvis var det 50% på motorkontroller hos forhandler, så nå mangler eg bare nmea 2000 kabler, t-stykker, 4-veis blokk og terninatorer. Har funnet 2 typer nmea 2000 kabler og er usikker på hvilken eg skal velge og den ene typen er ganske mye dyrere. I motorrommet er det ganske varmt, så eg lurer på om det påvirker kablene ? Håper på tips fra dere som har kunnskap om dette og eventuelt har gjort samme jobben. Bilde av 4-veis blokk dyr/billig Redigert 23.Januar.2021 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
enslagsgjest Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Maretron bruker å ha høy kvalitet på NMEA2000 kabler. https://www.maretron.com/products/cabling.php Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
chrisrik Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Visstnok er NMEA2000 et følsomt system. Jeg ble rådet av en skipselektriker å montere nmea2000-utstyret bak et galvanisk skille for å sikre jevn uforstyrret strøm. Gjorde det for alt følsomt (kritisk) utstyr som motorstyring. De er også ganske sårbare for knekk og bøy. Så jo bedre, jo bedre hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Trophy Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Har ikke peiling på galvanisk skille men strømforsyningen kobles til motorene. Så når eg slår på tenningen til motor så får systemet til denne motor strøm. Har en batteri isolator koblet til motorene. Skal en tur i båten etterpå og planlegge litt montering. Har ikke vært bort i nmea 2000 systemet tidligere så om noen har gjort jobben tidligere så er eg takknemlig for alle tips Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Swingswong Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 NMEA2000 er ganske enkelt. En endemotstand i hver ende Strøm inn på en av dropkablene. Huk på det utstyret du ønsker. Ikke bøy kabler med 90grader, men lag en god radius. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.