Jump to content

Vedlikehold hydraulisk akterstagstrammer - Holmatro HIA-17


bjorngb

Recommended Posts

Jeg har vært i kontakt med Holmatro og forhandler de henviste til, men de kunne bare selge servicekit til blodpris + frakt + mva...  

 

Når båten ikke har vært i bruk på en uke eller to henger akterstaget og slenger. Jeg kan ikke se at det lekker olje, og tenker det lekker litt luft inn i skruen som åpnes for å slippe opp. Nå sist testet jeg på å skru den skikkelig hardt til for hånd, men etter en stund var det slapt igjen.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan se på? Helst uten å måtte demontere helt...

Link to post
Share on other sites

Det kan vel umulig lekke luft inn via skruen som slipper av trykket. Den står jo pr. def. under trykk høyere enn atmosfæretrykket. Det er et stempel med pakning inne i sylinderen, den kan lekke. Anleggsflaten til skruen som slipper av trykket kan lekke olje mellom lav- og høytykkside. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor "farlig" er dette da? Vil et slakt akterstag kunne føre til skade på rigg? Om vinteren tar vi ned seilene - så det er mindre for vinterstormene å ta tak i. Når vi bruker båten, har jeg egentlig ikke noe problem med dette, da vi slakker og strammer oftere enn trykket lekker ut 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...