Jump to content

Bytte lader ved kjøp av litiumbatteri?


An2rax

Recommended Posts

lr-80 skrev for 18 timer siden:

Jeg bruker denne selv, etter anbefaling fra Makspower. Innstilt på setting som gir 13,5 og 14,1 V. Dette for skånsom lading av både start (bly) og forbruk Li). 

...jeg lurer om det kanskje er noe slags general-amnesi hos Litiumfolka?

Når bly brukes antisyklisk (dvs. som f.eks. på start og korrekt dimensjonerte baugbatterier mm)
kan den stort sett og for det meste holdes i lave, float-liknendende spenninger, ja.
Men "stort sett" er ikke det samme som "alltid".
Da er man bare nødt å kjøre andre tiltak, med enten regelmessig lokal spenningsøkning
eller også pulser/batteri-desulfaterer, mm.

Jeg synes det er merkelig at særlig litium-selgere, i sin søk for salgsargumenter,
men også kjøpere i sin leting for å spare penger,
ganske så ofte "glemmer" at bly trenger høyest mulig ladespenning likevel.
Da for å redusere og begrense både sulfatering, stratifikasjon, sammenbrudd av
veskesirkulasjonen og ubalanse i cellene, som hver for seg kan fører til tidelig svikt.
Høyest mulig spenning betyr så klart iht. type bly-batteri det er snakk om.

De kjemiske egenskapene av et blybatteri er jo ikke omsider opphevet
bare fordi en har fått litium i båten? :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

...jeg lurer om det kanskje er noe slags general-amnesi hos Litiumfolka?

Når bly brukes antisyklisk (dvs. som f.eks. på start og korrekt dimensjonerte baugbatterier mm)
kan den stort sett og for det meste holdes i lave, float-liknendende spenninger, ja.
Men "stort sett" er ikke det samme som "alltid".
Da er man bare nødt å kjøre andre tiltak, med enten regelmessig lokal spenningsøkning
eller også pulser/batteri-desulfaterer, mm.

Jeg synes det er merkelig at særlig litium-selgere, i sin søk for salgsargumenter,
men også kjøpere i sin leting for å spare penger,
ganske så ofte "glemmer" at bly trenger høyest mulig ladespenning likevel.
Da for å redusere og begrense både sulfatering, stratifikasjon, sammenbrudd av
veskesirkulasjonen og ubalanse i cellene, som hver for seg kan fører til tidelig svikt.
Høyest mulig spenning betyr så klart iht. type bly-batteri det er snakk om.

De kjemiske egenskapene av et blybatteri er jo ikke omsider opphevet
bare fordi en har fått litium i båten? :smiley:

:seeya:
Jørg

Hei Jørg. 
ECA3C1C0-C90C-4321-8A57-CD4B8B4BD0C1.jpeg.660bb5352b4cb3efd57ccf644f27b738.jpeg
Dette var programmet som er standard på laderen og er brukt i alle år siden båten var ny i 2011. Mener du jeg heller bør sette den til GEL (14,4/13,8). Det var GEL-programmet Makspower anbefalte først, men da jeg spurte om mest mulig skånsom lading, anbefalte han 14,1/13,5. 

 

Truls

Link to post

Ikke glem dynamoen ved overgang til lithium. Burde ha en spenningsregulator tilpasset lithium. Ganske sikker på at denne kan plasseres mellom forbruksbatteri(bly) og forbruk(lithium). Tror du med et slikt oppsett kan bruke eksisterende lader på lithiumbatteriene. Startbatteriet vil stort sett holde seg toppet når du bruker båten. På vinterhalvåret bør du nok ha noe lading på det.

Link to post
lr-80 skrev 24 minutter siden:

Hei Jørg. 
ECA3C1C0-C90C-4321-8A57-CD4B8B4BD0C1.jpeg.660bb5352b4cb3efd57ccf644f27b738.jpeg
Dette var programmet som er standard på laderen og er brukt i alle år siden båten var ny i 2011. Mener du jeg heller bør sette den til GEL (14,4/13,8). Det var GEL-programmet Makspower anbefalte først, men da jeg spurte om mest mulig skånsom lading, anbefalte han 14,1/13,5. 

 

Truls

Hei Truls.
Jeg er ikke bekymret for dine LFP, de kan leve med alle ladespenninger som finnes nedenfor 14,6V og da er det bare spørs om du ønsker å kjøre den med SoC100 eller noe mer vennlig  godt nedenfor det.

Det er bare blybatteriene jeg er bekymret for når disse evtl står uten
tilstrekkelig lading det største del av året.
 Problem er at "ingen" ser noe forfall i et startbatteri sålenge motorene starter noe ok.
Og når batteriene da viser tegn for svakhet er det vanligvis komplett for sent for noe rehabilitering.
Derfor henvisning på å lage noe rutiner eller automatikk for det også,
slik at blybatteriene ikke blir glemt.

:fishing:
Jørg


 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...