An2rax Startet 29.Januar.2021 Del på Facebook Startet 29.Januar.2021 (redigert) Har en Quick 501 lader (12V/45A) som lader to 140ah blybattrier. Må jeg bytte denne laderen hvis jeg skal bytte til litiumbatteri? Redigert 29.Januar.2021 av An2rax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Jeg bruker denne selv, etter anbefaling fra Makspower. Innstilt på setting som gir 13,5 og 14,1 V. Dette for skånsom lading av både start (bly) og forbruk Li). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 lr-80 skrev for 18 timer siden: Jeg bruker denne selv, etter anbefaling fra Makspower. Innstilt på setting som gir 13,5 og 14,1 V. Dette for skånsom lading av både start (bly) og forbruk Li). ...jeg lurer om det kanskje er noe slags general-amnesi hos Litiumfolka? Når bly brukes antisyklisk (dvs. som f.eks. på start og korrekt dimensjonerte baugbatterier mm) kan den stort sett og for det meste holdes i lave, float-liknendende spenninger, ja. Men "stort sett" er ikke det samme som "alltid". Da er man bare nødt å kjøre andre tiltak, med enten regelmessig lokal spenningsøkning eller også pulser/batteri-desulfaterer, mm. Jeg synes det er merkelig at særlig litium-selgere, i sin søk for salgsargumenter, men også kjøpere i sin leting for å spare penger, ganske så ofte "glemmer" at bly trenger høyest mulig ladespenning likevel. Da for å redusere og begrense både sulfatering, stratifikasjon, sammenbrudd av veskesirkulasjonen og ubalanse i cellene, som hver for seg kan fører til tidelig svikt. Høyest mulig spenning betyr så klart iht. type bly-batteri det er snakk om. De kjemiske egenskapene av et blybatteri er jo ikke omsider opphevet bare fordi en har fått litium i båten? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lr-80 Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Joerg Becker skrev for 4 timer siden: ...jeg lurer om det kanskje er noe slags general-amnesi hos Litiumfolka? Når bly brukes antisyklisk (dvs. som f.eks. på start og korrekt dimensjonerte baugbatterier mm) kan den stort sett og for det meste holdes i lave, float-liknendende spenninger, ja. Men "stort sett" er ikke det samme som "alltid". Da er man bare nødt å kjøre andre tiltak, med enten regelmessig lokal spenningsøkning eller også pulser/batteri-desulfaterer, mm. Jeg synes det er merkelig at særlig litium-selgere, i sin søk for salgsargumenter, men også kjøpere i sin leting for å spare penger, ganske så ofte "glemmer" at bly trenger høyest mulig ladespenning likevel. Da for å redusere og begrense både sulfatering, stratifikasjon, sammenbrudd av veskesirkulasjonen og ubalanse i cellene, som hver for seg kan fører til tidelig svikt. Høyest mulig spenning betyr så klart iht. type bly-batteri det er snakk om. De kjemiske egenskapene av et blybatteri er jo ikke omsider opphevet bare fordi en har fått litium i båten? Jørg Hei Jørg. Dette var programmet som er standard på laderen og er brukt i alle år siden båten var ny i 2011. Mener du jeg heller bør sette den til GEL (14,4/13,8). Det var GEL-programmet Makspower anbefalte først, men da jeg spurte om mest mulig skånsom lading, anbefalte han 14,1/13,5. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Ikke glem dynamoen ved overgang til lithium. Burde ha en spenningsregulator tilpasset lithium. Ganske sikker på at denne kan plasseres mellom forbruksbatteri(bly) og forbruk(lithium). Tror du med et slikt oppsett kan bruke eksisterende lader på lithiumbatteriene. Startbatteriet vil stort sett holde seg toppet når du bruker båten. På vinterhalvåret bør du nok ha noe lading på det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 (redigert) lr-80 skrev 24 minutter siden: Hei Jørg. Dette var programmet som er standard på laderen og er brukt i alle år siden båten var ny i 2011. Mener du jeg heller bør sette den til GEL (14,4/13,8). Det var GEL-programmet Makspower anbefalte først, men da jeg spurte om mest mulig skånsom lading, anbefalte han 14,1/13,5. Truls Hei Truls. Jeg er ikke bekymret for dine LFP, de kan leve med alle ladespenninger som finnes nedenfor 14,6V og da er det bare spørs om du ønsker å kjøre den med SoC100 eller noe mer vennlig godt nedenfor det. Det er bare blybatteriene jeg er bekymret for når disse evtl står uten tilstrekkelig lading det største del av året. Problem er at "ingen" ser noe forfall i et startbatteri sålenge motorene starter noe ok. Og når batteriene da viser tegn for svakhet er det vanligvis komplett for sent for noe rehabilitering. Derfor henvisning på å lage noe rutiner eller automatikk for det også, slik at blybatteriene ikke blir glemt. Jørg Redigert 30.Januar.2021 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lr-80 Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Ok. Da setter jeg den over på GEL, så får startbatteriet litt høyere spenning. Takk for kyndig svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.