Jump to content

La til kai med brennende båt.

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Whiskey skrev for 10 timer siden:

Han sier jo det selv i videoen. Litt uenig i prisen han oppgir.

Ja 20 - 30 tusen i året hørtes litt dyrt ut for forsikring. Har selv 3 båter kasko forsikret og ikke i nærheten av så dyrt. Den som koster meg mest koster vel ca 12 tusen i året. Men det er på grunn av farts potensialet til båten. Dyrere når båten gjør over 37 knop.

torbi skrev 1 minutt siden:

Er ikke det påbudt å ha ansvar forsikring.? Og  hvem betaler for redningsskøyta og brannvesen som kom og hjalp til. Ikke for å være negativt, men bare lurte på.

Asvarsforsikring dekker ikke brannskader på egen båt. Og eier betaler nok regningene sine. Ingen grunn til å kverulere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
torbi skrev 6 minutter siden:

Er ikke det påbudt å ha ansvar forsikring.? Og  hvem betaler for redningsskøyta og brannvesen som kom og hjalp til. Ikke for å være negativt, men bare lurte på.

Nei, det er dessverre ikke påbudt, slik det er på bil...brannvesen er vel gratis for alle...

"Gevinsten" med å avstå forsikring er nok spist opp, og vel så det, etter denne hendelsen...

torbi skrev for 6 timer siden:

Er ikke det påbudt å ha ansvar forsikring.? Og  hvem betaler for redningsskøyta og brannvesen som kom og hjalp til.

Båt er ikke bil. Hvis ikke eventuell motpart har vært grovt uaktsom, så må du betale for skade på egen båt selv (eventuelt din egen forsikring).

Når det er fare for liv og helse er alltid redning gratis. Du har også plikt til å hjelpe andre i nød.

shipahoy skrev 11 minutter siden:

Båt er ikke bil. Hvis ikke eventuell motpart har vært grovt uaktsom, så må du betale for skade på egen båt selv (eventuelt din egen forsikring).

Når det er fare for liv og helse er alltid redning gratis. Du har også plikt til å hjelpe andre i nød.

Du har nok helt rett her.

Imponerende av båtfører ?

At det er farlig å hoppe i sjøen er vel ingen tvil, men faren med å bli ombord er ikke uformidabel heller. Må si jeg hadde fort rømt i baugen og holdt meg tørr så lenge som mulig og håpet på hjelp. Det å stå med flammene opp mot ryggen og med risikoen for at noe sier pang og det går fra galt til helt katastrofe hadde jeg ikke turt.

Ekstremt tøft av båtfører å gjøre det han gjorde, ingen tvil, men jeg hadde ikke gjort det samme. Om det er riktig eller galt vet jeg ikke men brann i båt er farlig, helt krise faktisk. 

Håper virkelig det går bra ifm penger og utstyr. Virkelig en trivelig kar ifm det jeg har sett på TV. Krysser fingrene, og hell i uhell har han i alle fall! ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

shipahoy skrev for 4 timer siden:

Ikke bare er det gratis, men de kan redde deg uten at du har bedt om det også. Litt forskjell fra denne dramatiske situasjonen og min relativt ufarlige, men likevel.

Jeg ble liggende å duppe langs land i fjor sommer etter at forseilet kilte seg i trinsa oppe og  motoren stoppa. (amatørseiler) Drev raskt mot land, men fikk slengt ut en dregg, og fikk tilslutt feste.  Da ringte jeg Redningsselskapet og spurte etter hvordan det lå an med bistand eventuellt? ca 20nm fra nærmeste skøyte. Det  var litt kluss med dataen deres, så de fikk ikke sjekka medlemsskapet, så merka jeg at ankeret slapp litt, og sa at jeg måtte stramme opp, så får vi snakkes og la på tlf og gikk ut på dekk.

Da jeg hadde fått trukket meg ut fra land litt, og fått nytt ankerfestefeste (paraplydregg, forbanna drit som skulle være ulovlig å ha i båt!) gikk jeg ned i lugaren igjen, da var der flere ubesvarte anrop på tlf, og brått ringte det igjen. Da var det HRS som ringte og sa at redningsskøyta var på vei, og lurte på noe sånt som om det var nødvendig med helikopter?  Nå må dere slutte å tulle sa jeg. jeg ligger ganske bra her, fått ankerfeste og får nok startet motoren igjen etterhvert. Men neida, etter å ha bekrefta posisjonen min sa de at der skal du ikke ligge, like mye på land som på vann iflg kartet, og nær hurtigbåtled. så du skal slepes inn. De var der før det var gått en halvtime.

Da var det RS som hadde kontakta HRS siden de ikke fikk tak i meg igjen. Det var jo toskete av meg å ikke ta med vhf ut på dekk, og å la mob tlf ligge inne, men man er ikke alltid like klart tenkende i litt stress. Men etterpå når jeg fikk snakket med RS ifbm flytting etter havariet, og dykking etter motordeler jeg mista på sjøen, (fantastisk service, og verdt siste ti års medlemsskap selv med første bruk) kunne de fortelle at den slepingen inn ikke gikk under redningene i medlemsskapet, men at disse var gratis siden HRS hadde kommandert de ut.

Så vi har det fint her til lands om uhellet skulle være ute. Og selv om det er gratis, så støtt for all der RS likevel.

Redigert av dude (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...