Kjeles Startet 30.Januar.2021 Del på Facebook Startet 30.Januar.2021 Noen som kan gi råd? Vil det være mulig å reparere en slitt, rett aksel (bronse, 1-1/4 " (31,7 mm) diameter, 1,70 m lang)? På grunn av slark i hylselageret, ble akselen tatt ut for å bytte lageret. Det viser seg at akselen er også slitt, fra en diameter på 31,7 mm til et minstemål på 31,3 mm (bilde 1). Det er derfor fortsatt betydelig slark mellom akselen og det nye hylselageret (bilde 2). Kan akselen repareres ved å smelte på et lag med bronse over det slitte området og deretter dreie det ned igjen til riktig diameter? Finnes det verksteder som gjør slikt? Har noen erfaring med dette fra sitt hobbyverksted? Eller er ny aksel eneste realistiske løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 (redigert) Det er mye å legge på. Alt er mulig spør Norsk Everitt hva det vil koste. Adresse: Sliperivegen 20, 3718 Skien Telefonnummer: 413 08 561 Send mail til erik.thronsen@everit.no Fins sikkert andre firmaer også. Hva er neste curtislager dreie ned Akslen?? Redigert 30.Januar.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 (redigert) Finnes ikke et annet cutlesslager. F.eks 30 mm og så slipe vekk noe av gummien i dette? Redigert 30.Januar.2021 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Det enkleste hadde vel vært å redusere dia. til 30 mm fra propellen og inn. Og passende lager. Metallisere opp og så redusere til mål vil muligens bli kostbart. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 (redigert) Det ser ut som at diameter mot høyre ikke er større enn den som er slitt. I så fall ville jeg tatt med til et dreierverksted. De kan dreie ned noen millimeter og krympe en hylse utenpå. Redigert 30.Januar.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Om du dreier ned akslingen, bare i området der cutlesslageret er, så må dette monteres etter at akslingen er montert. Og for nestemann som skal bytte cutlesslageret, så sliter mann litt for aksling og cutlesslager må ut i en operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Derfor krymper man på en hylse Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 D Swingswong skrev 2 minutter siden: Derfor krymper man på en hylse Det har jeg aldri hørt om, men virker som en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Man dreier et rør med innvendig diameter litt mindre enn det man dreier akslingen til. Så varmer man hylser/røret og trer det på akslingen. Når temperatur synker sitter den bom fast Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Jeg tror også at norsk everitt også har utstyr for selektiv plettering. Dvs at en bygger opp det nedslitte området og legger et hardt metall som toppskikt. Tror at det kan bli litt dyrt. Men hva koster en ny aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Mulig jeg husker feil mener at SKF hadde hylser på ca 1 mm tykke til slitte aksler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Stemmer, det @Roger jo. Greia er å krympe på et materiale som ikke oppfører seg galvanisk mot grunnmaterialet og ikke er utsatt for gnidnings- eller spenningskorrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Hulda skrev 3 minutter siden: materiale som ikke oppfører seg galvanisk mot grunnmaterialet og ikke er utsatt for gnidnings- eller spenningskorrosjon. Det er godt du passer på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2021 Del på Facebook Svart 30.Januar.2021 Roger jo skrev 17 minutter siden: Det er godt du passer på. Må følge med deg, vett,'u :-) Har erfaring med slikt fra tidligere. Ikke alltid suksess i korrosive miljøer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Jeg ville gjort som Hulda forselår, dreie ned fra propellen og inn og bruke et Ø30mm lager, alternativt bestille ny aksel. Jeg ville valgt det som er blir billigst. Å krympe på en hylse må bli det dyreste alternativet. Akselen må jo da dreies ned fra propellen og innover likevel. Og det blir en VELDIG tynn hylse dersom du ikke skal svekke akselen merkbart. Jeg hadde akurat det samme problemet på tresnekka Tora og bestilte ny aksel fra Sleipner. Den gamle akselen kappet jeg opp og lagde lodd til teinetau og fiskesnøre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 En ny aksling i en eller annen rustfri kvalitet koster vel ikke all verden. Og så sitter du igjen med noen kg bronse som også har en verdi som skrapmetall. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Ja. Personlig hadde jeg kjøpt meg en 30 mm rustfri aksling fra Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Swingswong skrev for 20 timer siden: Man dreier et rør med innvendig diameter litt mindre enn det man dreier akslingen til. Så varmer man hylser/røret og trer det på akslingen. Når temperatur synker sitter den bom fast Dette tror jeg bare er å glemme, i alle fall om tanken er å bare dreie ned det partiet som er slitt. Hvis akslingen dreies ned 0,5 mm så må denne hylsa utvides minst 0,6 mm for å i det hele tatt begynne å tenke på å tre den over. Og hvis jeg ikke har blingset fullstendig med alle nullene, så må ei 30 mm hylse varmes opp 1000 grader for å bli f.eks 0,56 mm større. Selv om akslingen dreies ned helt bak til propellkonusen, så tror jeg det blir alt for langt til at denne metoden er realistisk. Så jeg mener og så å bytte aksel kanskje er det beste forslaget hvis den gamle er for mye slitt. Produkt Linjær temperatur lengdeutvidelse koeffisient α (m/m.K x 10-6) (in/in.oF x 10-6) Aluminum 22.2 12.3 Antimony 10.4 5.8 Brass 18.7 10.4 Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Har ved et par anledninger benyttet slitehylser på industrimaskiner ved tetninger (men aldri på bronseakslinger). Eksempel https://www.skf.com/group/products/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves Krever i så fall at akslingen blir dreiet ned til litt tynnere fra lageret og ut så det kan tres på. Men som flere er inne på tror jeg det er enklere og billigere med en ny aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Olevine skrev for 3 timer siden: Dette tror jeg bare er å glemme, i alle fall om tanken er å bare dreie ned det partiet som er slitt. Hvis akslingen dreies ned 0,5 mm så må denne hylsa utvides minst 0,6 mm for å i det hele tatt begynne å tenke på å tre den over. Og hvis jeg ikke har blingset fullstendig med alle nullene, så må ei 30 mm hylse varmes opp 1000 grader for å bli f.eks 0,56 mm større. Selv om akslingen dreies ned helt bak til propellkonusen, så tror jeg det blir alt for langt til at denne metoden er realistisk. Så jeg mener og så å bytte aksel kanskje er det beste forslaget hvis den gamle er for mye slitt. Produkt Linjær temperatur lengdeutvidelse koeffisient α (m/m.K x 10-6) (in/in.oF x 10-6) Aluminum 22.2 12.3 Antimony 10.4 5.8 Brass 18.7 10.4 Næmen da mann. Man må jo dreie fra propellen. På bilde ser ikke det langt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Januar.2021 Del på Facebook Svart 31.Januar.2021 Å dreie ned og krympe på ei hylse er en helt grei metode i mange sammenhenger, men ikke her. Man kan ikke sammenligne speedysleve hylser for tetninger med dette, her blir det jo en helt annen lengde. Å metallisere akselen er vel den eneste gode måten å reparere på her. Jeg har metallisert slike aksler og dreid ned, helt kurant jobb om man har utstyr for det, noe jeg ikke har tilgang på nå. Min anbefaling blir derfor som Hulda, NilsPils og Index foreslår, altså ny aksel. Koster ikke all verden uansett. Den gamle blir fine dreieremner til alt mulig som skal lages og repareres, så den kan du bare komme og levere ute på Asmaløy Ps, jeg skal sørge for å holde en meters avstand når du kommer med den Som takk kan jeg hjelpe deg med montering osv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.