Jump to content

Er det mulig å reparere en slitt bronseaksel?


Kjeles

Recommended Posts

Noen som kan gi råd?

Vil det være mulig å reparere en slitt, rett aksel (bronse, 1-1/4 " (31,7 mm) diameter, 1,70 m lang)?

På grunn av slark i hylselageret, ble akselen tatt ut for å bytte lageret. Det viser seg at akselen er også slitt, fra en diameter på 31,7 mm til et minstemål på 31,3 mm (bilde 1). Det er derfor fortsatt betydelig slark mellom akselen og det nye hylselageret (bilde 2).

Kan akselen repareres ved å smelte på et lag med bronse over det slitte området og deretter dreie det ned igjen til riktig diameter?

Finnes det verksteder som gjør slikt?

Har noen erfaring med dette fra sitt hobbyverksted?

Eller er ny aksel eneste realistiske løsning?

 

Aksel1B.jpg.29fa44a810f94eb5da3eecff68880af7.jpg

 

Aksel2.JPG.a9d8dc70decce7fb3601bb091fa43c52.JPG

Link to post

 Det er mye å legge på.  Alt er mulig spør  Norsk Everitt   hva det vil koste.

Adresse: Sliperivegen 20, 3718 Skien
Send mail til   erik.thronsen@everit.no
Fins sikkert andre firmaer også.
 
Hva er neste curtislager  dreie ned Akslen??
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg ville gjort som Hulda forselår, dreie ned fra propellen og inn og bruke et Ø30mm lager, alternativt bestille ny aksel. Jeg ville valgt det som er blir billigst. Å krympe på en hylse må bli det dyreste alternativet. Akselen må jo da dreies ned fra propellen og innover likevel. Og det blir en VELDIG tynn hylse dersom du ikke skal svekke akselen merkbart.

 

Jeg hadde akurat det samme problemet på tresnekka Tora og bestilte ny aksel fra Sleipner. Den gamle akselen kappet jeg opp og lagde lodd til teinetau og fiskesnøre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Swingswong skrev for 20 timer siden:

Man dreier et rør med innvendig diameter litt mindre enn det man dreier akslingen til. Så varmer  man hylser/røret og trer det på akslingen. Når temperatur synker sitter den bom fast

 

Dette tror jeg bare er å glemme, i alle fall om tanken er å bare dreie ned det partiet som er slitt. Hvis akslingen dreies ned 0,5 mm så må denne hylsa utvides minst 0,6 mm for å i det hele tatt begynne å tenke på å tre den over. Og hvis jeg ikke har blingset fullstendig med alle nullene, så må ei 30 mm hylse varmes opp 1000 grader for å bli f.eks 0,56 mm større. Selv om akslingen dreies ned helt bak til propellkonusen, så tror jeg det blir alt for langt til at denne metoden er realistisk.

Så jeg mener og så å bytte aksel kanskje er det beste forslaget hvis den gamle er for mye slitt.

Produkt 

Linjær temperatur lengdeutvidelse koeffisient  α 
(m/m.K x 10-6) (in/in.oF x 10-6)
Aluminum 22.2 12.3
Antimony 10.4 5.8
Brass 18.7 10.4
Link to post

Har ved et par anledninger benyttet slitehylser på industrimaskiner ved tetninger (men aldri på bronseakslinger). Eksempel https://www.skf.com/group/products/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves

Krever i så fall at akslingen blir dreiet ned til litt tynnere fra lageret og ut så det kan tres på. Men som flere er inne på tror jeg det er enklere og billigere med en ny aksling.

Link to post
Olevine skrev for 3 timer siden:

 

Dette tror jeg bare er å glemme, i alle fall om tanken er å bare dreie ned det partiet som er slitt. Hvis akslingen dreies ned 0,5 mm så må denne hylsa utvides minst 0,6 mm for å i det hele tatt begynne å tenke på å tre den over. Og hvis jeg ikke har blingset fullstendig med alle nullene, så må ei 30 mm hylse varmes opp 1000 grader for å bli f.eks 0,56 mm større. Selv om akslingen dreies ned helt bak til propellkonusen, så tror jeg det blir alt for langt til at denne metoden er realistisk.

Så jeg mener og så å bytte aksel kanskje er det beste forslaget hvis den gamle er for mye slitt.

Produkt 

Linjær temperatur lengdeutvidelse koeffisient  α 
(m/m.K x 10-6) (in/in.oF x 10-6)
Aluminum 22.2 12.3
Antimony 10.4 5.8
Brass 18.7 10.4

Næmen da mann. Man må jo dreie fra propellen. På bilde ser ikke det langt ut. 

Link to post

Å dreie ned og krympe på ei hylse er en helt grei metode i mange sammenhenger, men ikke her. Man kan ikke sammenligne speedysleve hylser for tetninger med dette, her blir det jo en helt annen lengde. 

 

Å metallisere akselen er vel den eneste gode måten å reparere på her. Jeg har metallisert slike aksler og dreid ned, helt kurant jobb om man har utstyr for det, noe jeg ikke har tilgang på nå. 

 

Min anbefaling blir derfor som Hulda, NilsPils og Index foreslår, altså ny aksel. Koster ikke all verden uansett. Den gamle blir fine dreieremner til alt mulig som skal lages og repareres, så den kan du bare komme og levere ute på Asmaløy :giggle: 

 

Ps, jeg skal sørge for å holde en meters avstand når du kommer med den :lol: Som takk kan jeg hjelpe deg med montering osv :wink:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...