Jump to content

Råd om innkobling av shunt


Swingswong

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan jeg bør gjøre dette mest mulig riktig. Har kjøpt inn en Victron 500A shunt, men har flere batterier. 
Bak i båten har jeg et startbatteri og to forbruksbatterier. Forbruksbatteriene er paralellkoblet og forbundet til startbatteriet via VSR relé. Lading fra dynamo går kun inn på startbatteriet. Lading fra landstrøm går på hver sin kanal. 

hovedbryter er montert på start og forbruk. Jeg er usikker om starteren er koblet innom hovedbryter, men motoren er sikret med 250A. 
Så skal jeg sette inn et ekstra optima batteri fremme ved trusteren for å slippe spenningsfall over 10m kabel. 
Det er et fjernstyrt relé som er tenkt lagt inn når truster skal brukes og ved transportetapper for å lades. Uten om det er det tenkt at det skal være frakoblet. 
Siden Optimabatteriet ligger helt foran vil jeg ikke få dette gjennom shunten. 
Kunstverk :)

 

361BD002-B086-4B2C-B5B0-7C56FD5C5C4A.jpeg

Link to post

Shunten kan bare måle 1x strøm.
Vanligvis er det bare interessant å måle på forbruk, både inn og ut.
Shunten ville du da koble inn på minus like ved forbruksbanken,
slik at all minus inn/ut forbruk må passere shunten.
Akkurat som beskrevet i manualen / skisse på hurtigmanualen.

:smiley:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Battmeteret bryr seg nada om hvordan alt som har med pluss å gjøre er koblet. Når shunten som på diagrammet ditt helt korrekt koblet er den eneste forbindelsen fra forbuksbatteriet sin minus pol til alt annet minus, måler den det som går inn og ut av strøm til dette batteriet, - og ingenting annet. Hva som går inn eller ut av startbatteriet aner den ingenting om. I tillegg til dette måler battmeteret både på start og forbruksbank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er riktig at så lenge VSR ligger inne vil du også dra litt strøm fra startbatteriet, men når det ikke får lading vil det droppe uhyre fort under 12.8V og koples fra. Det vil heller ikke føre til noen feil i målingen av SOC på forbruksbatteriet da shunten kun måler strøm inn/ut av forbruk. Om det var svar på spørsmålet er jeg ikke helt sikker på..

Link to post
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Da er den montert og alt så riktig ut.Men da jeg skulle kjøre, viser den forbruk av strøm. Ser ut som den ikke lader, men har samme forbruk som før start   

( lithium =  forbruk)

Når jeg måler på batteriet når motor går, så er det 13,08 på forbruk å på start 14,28.

Amp inn på forbruk 0 amp inn på start 2,98. Før var alle ÷ sammen kan det være det som gjør det, eller har noen noen gode råd 🙂

Var en som mente at jeg måtte sette ÷ fra startbatteriene inn på shunten også.

Kan man sette ÷sammen på lithium og blybatteri ?

Sealine med 1×VP D6

 

20220303_121203.jpg.f98d5c3d6352b4aee69979bdf9770a6d.jpg

20220521_121447.jpg

Link to post

Sorte hull :-) Jeg trodde at de 4 kablene som kom inn til batteri kassa kom fra lader. Det var 2 som sto på forbruk og 2 på start. På det gamle, var alle  minuser sammenkoblet. Jeg har nå satt inn lithium, å eneste forskjellen er at minusene på start og forbruk ikke er sammen, å at minus til forbruk går gjennom shunt. Ønsker kun og måle forbruk.

Men minusen på utgangen, kanskje er løsningen, den vil da fortsatt måle kun forbruk da ?

Link to post

Swingswong:
AGM er start. Når TS vil måle på forbruk måtte minus til start være koblet et sted på/før inngangen av denne shunten.

Antols:
Det du tegner på bildet her kunne tydes på 2 strømkilder med 2x hver sin + og -.
(-) av den høyre kilden vises som ikke tilkoblet, som da forhindrer at shunten din kan måle spenning på AGM/Start.

Du bør altså sjekke hvorfor det ikke er installert felles-minus, om så fordi det er forholdsvis sjelden.
 

Måler du på Forbruk da bær du sjekke både
om shunten er koblet i riktig retning ("Bat" er minus til batteri / til "Shore" kobles alt som er  minus av alle forbrukere og ladekilder.)

Du har heller ikke forvekslet begge de tynne (+) med sine sikringer?

:fishing:
Jørg




Husk også at

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

antols:
Det du tegner på bildet her kunne tydes på 2 strømkilder med 2x hver sin + og -.

Det er det jeg har trodd hele tiden, at det er to strømkilder, men er ikke så sikker nå lengre, når det kun kan måles strøm på kablene til startbatteriene.
(-) av den høyre kilden vises som ikke tilkoblet, som da forhindrer at shunten din kan måle spenning på AGM/Start.

Øsker ikke og måle agm batt kun forbruk med shunt. Den tynne røde kabelen går til start batt. så ser da i appen.

Skal begge bankene være tilkoblet shunten på minus, og kan lithium og agm kobles sammen på minuspoler ?
Måler du på Forbruk da bør du sjekke både
om shunten er koblet i riktig retning ("Bat" er minus til batteri / til "Shore" kobles alt som er  minus av alle forbrukere og ladekilder.)

Det er riktig hvis den er riktig merket :-)
Du har heller ikke forvekslet begge de tynne (+) med sine sikringer?

Skal sjekke i kveld.

 

Ivar

 

 

 

Redigert av Antols (see edit history)
Link to post
Antols skrev for 11 timer siden:

 

 

 

Minus (-) pleier å være fellesminus.
Med mindre det er skilte ladekretser (skilt på både pluss og minus, som du antyder i skissen) gjelder dette også ved bruk av Litiumbatterier.

Men du skrev at begge minus har vært koblet sammen før.
I så fall må dette også gjøres ved installasjon av en shunt,
bare at sammenkoblingen ikke gjøres på verken forbruksbatteri eller shunt.
_______________________

Når du derimot skiller minus mellom start og forbruk
vil nok en av begge frakobles av den opprinnelige lade-kretsen.
= Ikke noe lading på den.

Sjekk om begge faktisk er koblet sammen på minus (bruk prøvelampe, ikke multimeter. Hent pluss fra et batteri og minus på andre batteriet = pære må lyse. Sjekk begge mot hverandre).
Er du ferdig med det, og det er sikker at batteriene har samme minus,
da kan du sjekke hvordan ladekildene er koblet inn i dette (evt. også bryter og relé/VSR når ditt system bruker slik).

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Antols skrev for 11 timer siden:

Lithium har ingen betydning ?

Tenker da på at de blir koblet sammen.

 

Ivar

Nei, har ingen betydning i alle fall når vi snakker om felles-minus.
Da blir ikke batteriene koblet sammen til ett tt batteri, men bare på felles minus.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Inn og Ut er dårlige betegnelser i dette tilfellet.
Du bør velge "Batt" (som betegner siden der batteri-minus tilkobles) og "System minus" (den side der alle minus av både forbruk/dynamo/ladere/solcelle/mv. tilkobles).

Minus av AGM / start må så klart kobles til den side som er "system minus"..
Ellers ville shunten jo måle både start og forbruk samtidig, som er uønsket.

Skissen som Swingswong lå ut her ovenfor forklarer dette.

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det var det jeg gjorde, å fikk feilmelding på VP displayet, batteri feil.(ikke på app)

Byttet også over de tynne røde kablene, da ville ikke appen åpne, så da går jeg ut i fra at det var riktig.

Tror det må være en feil før shunt, eller med shunt. Skal forsøke og sette kabel rett på batteriet uten shunt, bare for og utelukke at det er noe galt med den. 

Ivar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...