Swingswong Startet 1.Februar.2021 Del på Facebook Startet 1.Februar.2021 Jeg lurer litt på hvordan jeg bør gjøre dette mest mulig riktig. Har kjøpt inn en Victron 500A shunt, men har flere batterier. Bak i båten har jeg et startbatteri og to forbruksbatterier. Forbruksbatteriene er paralellkoblet og forbundet til startbatteriet via VSR relé. Lading fra dynamo går kun inn på startbatteriet. Lading fra landstrøm går på hver sin kanal. hovedbryter er montert på start og forbruk. Jeg er usikker om starteren er koblet innom hovedbryter, men motoren er sikret med 250A. Så skal jeg sette inn et ekstra optima batteri fremme ved trusteren for å slippe spenningsfall over 10m kabel. Det er et fjernstyrt relé som er tenkt lagt inn når truster skal brukes og ved transportetapper for å lades. Uten om det er det tenkt at det skal være frakoblet. Siden Optimabatteriet ligger helt foran vil jeg ikke få dette gjennom shunten. Kunstverk :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Shunten kan bare måle 1x strøm. Vanligvis er det bare interessant å måle på forbruk, både inn og ut. Shunten ville du da koble inn på minus like ved forbruksbanken, slik at all minus inn/ut forbruk må passere shunten. Akkurat som beskrevet i manualen / skisse på hurtigmanualen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Swingswong Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Joda jeg så på den. Jeg tenkte det ble surr med VSR med tanke på kapasitet og resterende igjen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Det kan aldri gå strøm ut eller inn på forbruksbanken uten at den går gjennom minusledning også, så det går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Jeg må tydeligvis ha dette med teskje. Minus på start er koblet uten om shunt så her blir det ikke målt noe. Pluss på forbruk er koblet sammen via VSR som kobler ut ved 12,8v. 13,3-12,8 = 0,5v. Da er det 0,8v igjen til forbruksbatteriet er tomt. Den halve volten...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2021 Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Battmeteret bryr seg nada om hvordan alt som har med pluss å gjøre er koblet. Når shunten som på diagrammet ditt helt korrekt koblet er den eneste forbindelsen fra forbuksbatteriet sin minus pol til alt annet minus, måler den det som går inn og ut av strøm til dette batteriet, - og ingenting annet. Hva som går inn eller ut av startbatteriet aner den ingenting om. I tillegg til dette måler battmeteret både på start og forbruksbank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Swingswong Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 Jeg forstår at shunt ikke måler det som går fra startbatteriet, men fortsatt forbruker vel forbrukerne 0,5v fra startbatteriet før VSR kobler ut? Og da er forbruket lavere over shunt inntil VSR kobler ut? Hva om jeg kobler minus på VSR over et relé som kobler inn bare når motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Februar.2021 Del på Facebook Svart 2.Februar.2021 Det er riktig at så lenge VSR ligger inne vil du også dra litt strøm fra startbatteriet, men når det ikke får lading vil det droppe uhyre fort under 12.8V og koples fra. Det vil heller ikke føre til noen feil i målingen av SOC på forbruksbatteriet da shunten kun måler strøm inn/ut av forbruk. Om det var svar på spørsmålet er jeg ikke helt sikker på.. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2021 Det var det. Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Hiver meg litt på evnet her, jeg har samme shunt. Agm start batterier 2 stk å 2 × litihum. Egne kabler til start og egne til forbruk. Blir det riktig som jeg har tegnet det opp. Eller er det noen bedre måte og gjøre dette på ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Føler at du antyder en shunt fra Victron, som kobles inn i minus (-) da er det riktig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Joerg Becker skrev Just now: Føler at du antyder en shunt fra Victron, som kobles inn i minus (-) da er det riktig. Jørg Takker for svar 🙂 Ja det er riktig, så da satser jeg på og montere det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 22.Mai.2022 Del på Facebook Svart 22.Mai.2022 Da er den montert og alt så riktig ut.Men da jeg skulle kjøre, viser den forbruk av strøm. Ser ut som den ikke lader, men har samme forbruk som før start ( lithium = forbruk) Når jeg måler på batteriet når motor går, så er det 13,08 på forbruk å på start 14,28. Amp inn på forbruk 0 amp inn på start 2,98. Før var alle ÷ sammen kan det være det som gjør det, eller har noen noen gode råd 🙂 Var en som mente at jeg måtte sette ÷ fra startbatteriene inn på shunten også. Kan man sette ÷sammen på lithium og blybatteri ? Sealine med 1×VP D6 Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Minus fra AMG skal inn på utgangen av shunt. Så må du ha ett eller annet som gjør at du får ladet forbruk etter de sorte hullene dine, men det er kanskje der? Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Sorte hull :-) Jeg trodde at de 4 kablene som kom inn til batteri kassa kom fra lader. Det var 2 som sto på forbruk og 2 på start. På det gamle, var alle minuser sammenkoblet. Jeg har nå satt inn lithium, å eneste forskjellen er at minusene på start og forbruk ikke er sammen, å at minus til forbruk går gjennom shunt. Ønsker kun og måle forbruk. Men minusen på utgangen, kanskje er løsningen, den vil da fortsatt måle kun forbruk da ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Swingswong: AGM er start. Når TS vil måle på forbruk måtte minus til start være koblet et sted på/før inngangen av denne shunten. Antols: Det du tegner på bildet her kunne tydes på 2 strømkilder med 2x hver sin + og -. (-) av den høyre kilden vises som ikke tilkoblet, som da forhindrer at shunten din kan måle spenning på AGM/Start. Du bør altså sjekke hvorfor det ikke er installert felles-minus, om så fordi det er forholdsvis sjelden. Måler du på Forbruk da bær du sjekke både om shunten er koblet i riktig retning ("Bat" er minus til batteri / til "Shore" kobles alt som er minus av alle forbrukere og ladekilder.) Du har heller ikke forvekslet begge de tynne (+) med sine sikringer? Jørg Husk også at Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) antols: Det du tegner på bildet her kunne tydes på 2 strømkilder med 2x hver sin + og -. Det er det jeg har trodd hele tiden, at det er to strømkilder, men er ikke så sikker nå lengre, når det kun kan måles strøm på kablene til startbatteriene. (-) av den høyre kilden vises som ikke tilkoblet, som da forhindrer at shunten din kan måle spenning på AGM/Start. Øsker ikke og måle agm batt kun forbruk med shunt. Den tynne røde kabelen går til start batt. så ser da i appen. Skal begge bankene være tilkoblet shunten på minus, og kan lithium og agm kobles sammen på minuspoler ? Måler du på Forbruk da bør du sjekke både om shunten er koblet i riktig retning ("Bat" er minus til batteri / til "Shore" kobles alt som er minus av alle forbrukere og ladekilder.) Det er riktig hvis den er riktig merket :-) Du har heller ikke forvekslet begge de tynne (+) med sine sikringer? Skal sjekke i kveld. Ivar Redigert 23.Mai.2022 av Antols (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Jeg holder fortsatt en knapp på at AMG minus må kobles til ut på Shunt Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Sånn Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Lithium har ingen betydning ? Tenker da på at de blir koblet sammen. Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Antols skrev for 11 timer siden: Minus (-) pleier å være fellesminus. Med mindre det er skilte ladekretser (skilt på både pluss og minus, som du antyder i skissen) gjelder dette også ved bruk av Litiumbatterier. Men du skrev at begge minus har vært koblet sammen før. I så fall må dette også gjøres ved installasjon av en shunt, bare at sammenkoblingen ikke gjøres på verken forbruksbatteri eller shunt. _______________________ Når du derimot skiller minus mellom start og forbruk vil nok en av begge frakobles av den opprinnelige lade-kretsen. = Ikke noe lading på den. Sjekk om begge faktisk er koblet sammen på minus (bruk prøvelampe, ikke multimeter. Hent pluss fra et batteri og minus på andre batteriet = pære må lyse. Sjekk begge mot hverandre). Er du ferdig med det, og det er sikker at batteriene har samme minus, da kan du sjekke hvordan ladekildene er koblet inn i dette (evt. også bryter og relé/VSR når ditt system bruker slik). Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Antols skrev for 11 timer siden: Lithium har ingen betydning ? Tenker da på at de blir koblet sammen. Ivar Nei, har ingen betydning i alle fall når vi snakker om felles-minus. Da blir ikke batteriene koblet sammen til ett tt batteri, men bare på felles minus. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Jeg holder fortsatt en knapp på at AMG minus må kobles til ut på Shunt jeg testet dette i dag, å fikk feilmelding på batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 (redigert) Inn og Ut er dårlige betegnelser i dette tilfellet. Du bør velge "Batt" (som betegner siden der batteri-minus tilkobles) og "System minus" (den side der alle minus av både forbruk/dynamo/ladere/solcelle/mv. tilkobles). Minus av AGM / start må så klart kobles til den side som er "system minus".. Ellers ville shunten jo måle både start og forbruk samtidig, som er uønsket. Skissen som Swingswong lå ut her ovenfor forklarer dette. Redigert 24.Mai.2022 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Det var det jeg gjorde, å fikk feilmelding på VP displayet, batteri feil.(ikke på app) Byttet også over de tynne røde kablene, da ville ikke appen åpne, så da går jeg ut i fra at det var riktig. Tror det må være en feil før shunt, eller med shunt. Skal forsøke og sette kabel rett på batteriet uten shunt, bare for og utelukke at det er noe galt med den. Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.