Joerg Becker Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Når VP-displayet melder misnøye, da enten savner den noe eller får for høy spenning. Jeg ser for meg at det finnes et mulig problem med bl.a. felles minus, for reagerer på død app når du byttet "de begge to røde" (som er strømforsyning/sense for shunt-kretsen dedikert forbruksbatteri og separat AUX V/°C), og at muligens også shunten er montert gal vei (eller er skadet) fordi viser verken forbruk eller lading* men spenning. Når dere så gjør testen som skrevet ovenfor burde dette enten be- eller avkreftes, og begge resultater viser veien videre. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 For meg var det enklest å plassere shunten på pluss-kabelen til forbruk. Eivind Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 eivindch skrev 1 time siden: For meg var det enklest å plassere shunten på pluss-kabelen til forbruk. Eivind Det går ikke med Victron sine shunter, den må inn i minus. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Kan det være at VSR ikke kobler inn lithium batteriene da de er over 13,2 ? Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Vet ikke, du sa ingenting om hva du bruker og Båtplassens glasskula er til service. Men forutsatt "vanlig" VSR (som pleier å koble inn ved 13,3 -13,7V), og at denne er koblet riktig, burde den nok koble inn når start er primærbatteriet og har >14 Volt som du skrev. => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Har nå sjekket alt som går ann og sjekke, tror jeg. Bilde e er toppladet batterier på landstrøm. Den viser på appen at alt er i orden med ladingen på begge bankene. Bilde 1 er etter start av motor, da får den ett forbruk av strøm. Vi satte også sammen minus på start forbruk batt, noe som gjorde at den får 38 amp inn på forbruksbatteriene, mens app viser kun forbruk. Har også satt den motsatt vei, uten at det hjalp. Nå tenker jeg bare kjøre bruke, å se hva som skjer ? Link to post
Joerg Becker Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Når minus ligger tilkoblet start, og dere målte 38A ladestrøm til forbruksbanken (ikke til en forbruker?), og shunten viser ikke disse 38A enten inn eller ut, da finnes det enten fortsatt en feilkobling eller monitoren/shunten er skadet. For å sjekke shunten alene kunne dere jo konstruere en forenklet strømkrets legge shunten inn der og så lade med f.eks. en separat lader og utlade med en lyspære som forbruker. Viser shunten da, da finnes det fortsatt feil i koblingene. Viser den fortsatt ingenting, da er shunten kaputo. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Antols Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Har som jeg skrev bare kjørt i sommer. Var på ferie i 3 uker, var da i uthavn 2-3 dager, så gjestebrygge for og lade forbruk. Forbruk lader startbatterier, men ikke lithium banken. Skal teste som du skriver Joerg, men venter nå til slutten av sesongen, så vi får brukt den. Link to post
Joerg Becker Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Slik er normalt et enkelt sak. Kanskje det er greit hvis du bare henter noen som kan, slik at ikke du bare famler i det blinde. Noen ganger er det bare enklere, og så lærer man mens. God helg, og fortsatt god sommer. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn