Førstefender Startet 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2021 https://www.batmagasinet.no/fartsgrense-sjofartsdirektoratet-toppsak/vil-droppe-tiknops-grense-for-ungdom-under-16-ar/716186?fbclid=IwAR3sfsTWEFk0ymK-ee72OyXHuZcz32L-W4mfkmONeMUzFg78vi54tZJkG9A Bra eller dårlig? Jeg ønsker dette velkommen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Kanskje like greit. Regelen er ikke lett å håndheve slik den er nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 De skulle ha endret litt annerledes på den. Da kunne en kjørt Nidelv 24 f.eks. som jo har større motor enn 10hk. Regelen skulle vært slik at 10 knops grensa bare gjaldt for motorer større enn 10hk. Men fortsatt maksgrense på 8 meter. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Synes det bør være en grense nedover også, som det gjelder fra, feks 12år. Eller så kunne de hatt en båtførerprøven "light" som gir lov til over 10knop. Er litt bekymret for at de på 8-12år som fiser rundt moderfartøyene med 4hk, skal gjøre dette med gummibåt med 9,9 i stedet. Tror det fort kan slå ut på ulykkesstatistikken desverre. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Tommel opp for min del Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Sannelig på tide! Samtidig som jeg er litt delt i synet på hvor reglene bør ramle ned. Det er så stor forskjell i hvor modne (og opplærte) unger er i håndtering av båt. Jeg er enig med @Gullfisk om at det bør være en begrensning for de yngre. 11-12 år er en grei alder. Jeg ville ikke ha guttene mine ut i en båt med 9,9 hk da de var 10 år gamle. Jeg ville heller ikke likt at umodne unger skal ralle rundt med 9.9 hk i uthavner/ havner/ badesteder. For mye krefter og for stort skadepotensiale... Så er spent på hvordan dette eventuelt vil slå ut på ulykkesstatistikken. Det er vel også slik at hvis en unge skulle ødelegge din båt så er ikke hverken ungen eller foreldrene egentlig erstatningspliktige? Men det er nå menneskelige tap jeg er mest redd for. (Klemskader etc) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Det er litt sånn jeg ser det også @Grand Banks jr Greit at de som nærmer seg 16, og har god opplæring, og erfaring kan kjøre fortere lovlig. Men siste idioten er ikke født, så ser med gru på den dagen en forelder sender en liten fersk guttunge ut i en flatbunnet gummibåt med 9,9, for å leke med de andre jollene. Har selv 270 rib med Vmax 9,9/15 på moderskipet, og kunne ikke tenke meg å sendt en unge ut i den. Glad for hver kilo jeg har, når jeg kjører den alene?. Finnes vel ingen nedre aldersgrense for å føre motorisert båt i dag eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Min rib på 9 fot oppnår 23 knop med 9,9 Yamaha VMax Jr. bakpå og meg på over 0,1 tonn ombord (jeg har motoren på 15hk, da oppnås gode 26-27 knop på flatt vann). Hvor fort vil da samme jolle gå med en liten spjært på 40kg ombord? Si det går opp mot tilsvarende når jeg har motoren på 15hk da, da går det rimelig styggfort i svingene. 10 knop toppfart er for treigt for en ungdom. Så støtter forslaget om mer enn 10 knop, men tenker at det bør være en nedre aldersgrense. Eventuelt båtførerprøven light, den burde de ta uansett. Skader ikke med litt kompetanse om sjømerker, fartsgrenser, kutyme og vikepliktsregler. Navigasjonen og det kan de jo ta senere, sjelden barn/unge drar på langtur uansett. Kanskje overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen kunne vært en fin nedre grense? Da er de 12-13 år og får fine 3 år med god fart og 9,9 før de kan ta båtførerprøven og føre større og tyngre motoriserte farkoster. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Positiv til dette. Det er mer formålstjenlig å la politiet frata bruk og idømme bot dersom det kjøres uforsvarlig. Så her bør politiets fullmakter økes samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Gullfisk skrev for 2 timer siden: Er litt bekymret for at de på 8-12år som fiser rundt moderfartøyene med 4hk, skal gjøre dette med gummibåt med 9,9 i stedet. Tror det fort kan slå ut på ulykkesstatistikken desverre. Disse ungene har vel foreldre også som har et visst ansvar. Man kan ikke delegere til politiet og lovgivende myndigheter alt ansvar for ungene sine. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 index skrev 8 minutter siden: Disse ungene har vel foreldre også som har et visst ansvar. Man kan ikke delegere til politiet og lovgivende myndigheter alt ansvar for ungene sine. Disse ungene har foreldre med ansvar, i dag også, men langt fra alle er seg det ansvaret bevisst. De aller fleste holder seg til gummibåt med 4-5hk som "lovlig" for barn i dag, selv om det går litt for fort. Om man da med loven i hånd, kan sende de ut med 9,9, blir det en helt annen verden av fart og krefter, med en liten pjokk oppi. Tror det hadde vært fornuftig, som foreslått, å slippe dette løs først ved 13års alder, med litt opplæring. Men at det er altfor tregt i dag for de siste 2-3 årene til 16, er jeg helt enig i. Der tror jeg politiet skulle fått mye å gjøre for å håndheve reglene i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Dessverre for sent for mine barn.... hadde aldersgrensen vært 14 og ikke 16 hadde unga fortsatt båtlivet, men når tilbudet var gummibåt og 4 hester den sommeren sønnen min fylte 16 (født i oktober), så døde hele miljøet bort. Vi holder til rett ved der politibåten lå i Sandvika, og politiet så IKKE gjennom noen fingre, de slo hardt ned på for unge førere. Jeg ble med sønnen / datteren ut i RIB m 40 hk, som de skulle få kjøre selv etter 16-årsdagen, men når den kom var ingen interessert lenger. Drepte interessen for teltturer på øyene og litt fritid vekk fra mor og far. Sørgelig å se. Men 12 år er for tidlig. Redigert 3.Februar.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Tenker dette er veldig greit, alle må følge sjøveisreglene uavhengig av alder. Noen er skikket til å føre båt i en alder av tre år, andre er uskikket hele livet. Gratulerer til alle under 16 år som nå lovlig kan kjøre fortere en 10 knop. Nå må dere bevise at dere er tilliten verdig! Redigert 3.Februar.2021 av Profondo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Dette er vel ikke vedtatt ennå, så inntil videre gjelder det gamle regelsettet. Dvs at mine unger kjører ulovlig (båten kan gå over 10 knop). Og det gjør jeg med ren samvittighet, for de fører båt veldig forsvarlig og hensynsfullt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Honduras Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 (redigert) Regner med at salget av klistremerker med 9,9 kommer til å ta av..... With med 25hk fungerte fint for 35 år siden, og nå kan man bare merke de om, så kjører man «lovlig» også ? Redigert 3.Februar.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Code0 skrev for 2 timer siden: Dessverre for sent for mine barn.... hadde aldersgrensen vært 14 og ikke 16 hadde unga fortsatt båtlivet, men når tilbudet var gummibåt og 4 hester den sommeren sønnen min fylte 16 (født i oktober), så døde hele miljøet bort. Vi holder til rett ved der politibåten lå i Sandvika, og politiet så IKKE gjennom noen fingre, de slo hardt ned på for unge førere. Jeg ble med sønnen / datteren ut i RIB m 40 hk, som de skulle få kjøre selv etter 16-årsdagen, men når den kom var ingen interessert lenger. Drepte interessen for teltturer på øyene og litt fritid vekk fra mor og far. Sørgelig å se. Men 12 år er for tidlig. Nettopp det som skjer, når de endelig skal få lov å kjøre en jolle med 9.9hk så er man heldig om de gidder være med på båttur, og jolla er neppe det mest spennende lenger.. Må bare innrømme mine barn har fått kjøre fra de var omtrent 10år, under oppsyn og med formaninger. De har vokst med "oppgaven" og har gode minner fra det å føre båt selv og ta ansvar. Har jo en drøm om at det skal bli båtfolk av dem også en vakker dag ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2021 Jepp, det er grunnen til at mine har kjørt med 6 hk (riktignok en litt daff 4 takter) på en Pioner 8 mini. Da har den i alle fall gått i plan med litt omtanke. Men i 2021 så blir det nok en River 290 med 9,9 eller liknende.For nå er ungene for tunge for Pioner 8, og gummibåt er ikke aktuelt for oss. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 4.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2021 Positiv til en endring av denne loven, men man bør kanskje bare senke den til f.eks. 14 år? Kanskje man som 14 åring bør kunne ta båtførerprøven "light" også da? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2021 Du kan ta båtførerprøven fra du er 14, men får den ikke før 16. Man kunne jo fått en midlertidig utgave som 14 åring kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2021 Jeg tenker kanskje 12år.. Men foreldre må jo uansett se ann poden og modenheten til han eller henne. Uansett, grunnen til at dette kommer opp er jo nettopp at det skjer svært få ulykker og inntrykket mitt ved feriering på sørlandet er vel at de fleste som fiser rundt i joller er nettopp dem mellom 10-16år. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 4.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2021 Veldig positiv til endring av dagens 10 knop, men tenker som flere andre at en mellomløsning der en fmeks på 12 år kan kjøre over 10 knop. Junior på 9år har 6hk på gummibåten og både han og jeg synes det er nok foreløpig. Men med noen flere års fartstid med påhengs (mest roing frem til i fjor) og et par år eldre tenker jeg han er klar for litt mer fart. Uansett er jo ukykesstatiatikken klinkende klar, barn og ungdom er og har stort sett vært nærmest fraværende! Så jeg tenker dette går bra! Idiotkjøring blir jo ikke plutselig lovlig om 10knopen forsvinner Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 5.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2021 Har litt erfaring med barn og jolle i aktuell alder. Mine barn på 9 og 11 år fikk først i 2020 lov til å kjøre alene med 6hk på en rib som gjør 16 knop. Men det handler om å vite at de håndterer situasjoner godt når man ikke ser dem. Har egentlig ikke hatt så mye fokus på aldersforskjellen 9 og 11, men vurdert sikkerhet og båt håndtering. Sønnen min på 9 år håndterer også en 14 fots båt med 30 hk ganske bra, men aldri alene. En ting jeg har notert meg er at barna er defensive ettersom de ikke helt kjenner vikeplikt regler. Det å holde gode avstander eller trekke litt unna raske båter og uoversiktlige situasjoner virker som det naturlige valget for dem. Jeg mener sjøfartsdirektoratetet er inne på riktig spor, men at det bør lages ett nettbasert junior båtførerbevis som gir tilgang til feks. 6 hester uten fartsbegrensning fra 8-10 års alderen, og med en modul 2 så kan man få 9.9 med maks fart 20 knop fra 11-12 år. Vel og merke blombert versjon på 9.9. Uansett så bør de igjennom ett nettbasert kurs som omhandler sjøvett og enkle regler. Ikke ulikt den praksis og teori som ansvarlige båtfolk uansett gir sine barn før de lar dem kjøre rundt nærmeste odde ut av syne. Uansett en god ide å slippe litt opp på reglene. Jeg har vokst opp med joller og 9.9 fra lenge før 16 års alder, og er enig i at den mengde treningen vi fikk med slike båter gav ett godt utgangspunkt for båtene vi fikk tilgang til senere i ungdommen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Alt er uansett bedre enn den "heksejakta" som man til tider har sett i Grenlandsfjordene. Der politiet tråler bukter og viker for å finne barn under 16 i "ulovlige" joller, og bøtelegger de uavhengig av om det er grisekjøring, eller kosekjøring. Samtidig freser småbrisene,halvfeite 40-50 åringer rundt på vannscoter i 40+ knop. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Førstefender Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Regjeringen skroter 10-knopsregelen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Det synes jeg er bra Og han i Redningsselskapet oppsummerte det bra synes jeg: Sitat Kommunikasjonsdirektør Hasse Lindmo i Redningsselskapet er ikke bekymret over at 10-knopsregelen nå står for fall. – Etter vår erfaring har bestemmelsen over tid vært vanskelig å følge opp, også for yngre båtførere og deres foresatte. Det finnes tusenvis av båter som er tilpasset den grensen, men slike båter har i praksis gått over ti knop likevel og det er vanskelig å forholde seg til, sier Lindmo. – Samtidig er vi opptatt av at å understreke at alle barn under 16 år har ikke automatisk tilstrekkelig kompetanse og evne til å føre båter på 10 knop og over. Vi er opptatt av at de gjennomgår opplæring og blir sitt ansvar bevisst. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.