Jump to content

Rana 17, ny kalesje eller ny båt?

KC-

Recommended Posts

Det spørs litt hva du skal bruke kalesjen til. Er det som oppholdsrom mens du er ombord i regnvær finnes det standard telt med stenger du kan bruke http://Habitent.com

Men dette er telt, ikke kalesje, så de egner seg ikke som havnekalesje når båten ikke er  i bruk, men mer som ett festivaltelt når dere er ombord og det regner eller blåser. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 2 uker senere...

Havnekalesje er gjerne en mindre og billigere kalesje som holder vann, støv og fugledritt vekk. Som oftest bruker man ikke kalesjestenger ved bruk av havnekalesje, og man kan derfor ikke oppholde seg i båten når kalesjen er montert. Kan vel forklares som en slags formsydd presenning. 

Edit: Om det var uforståelig kan jeg anbefale et raskt Googlesøk;)

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Kjøttmeis skrev 17 minutter siden:

Havnekalesje er gjerne en mindre og billigere kalesje som holder vann, støv og fugledritt vekk. Som oftest bruker man ikke kalesjestenger ved bruk av havnekalesje, og man kan derfor ikke oppholde seg i båten når kalesjen er montert. Kan vel forklares som en slags formsydd presenning. 

Edit: Om det var uforståelig kan jeg anbefale et raskt Googlesøk;)

Takk, joda, googlet det men synes det var litt tvetydig, fikk opp bilder av begge typer =) 

Hadde vel en mistanke men greit å spørre, siden det var så mange greie som svarer her! 

Gøy å se at folk ønsker å ta vare på også rimelige båter. En gjenstand med historie er jo utvilsomt positivt det også. Fint å unngå at alt skal være bruk og kast.

Jeg tok jobben med å bade og impregnere kalesjen til min rana 530 i fjor, det bør vel sikkert gjøres hvert år, men småbarnsforeldre rekker jo ikke alt. En litt sliten kalesje ble over natten i mye bedre stand. Så litt vedlikehold anbefales.

Hva med å legge inn ønskes kjøpt på finn ol? 

Er du handy kan og ønsker å løse dette på billigst mulig måte så kan jo et alternativ være å få en kassert kalesje fra annen (større) båt og sy om denne til å passe din båt. Kanskje et av kalesjefirmane gir en mulighet til å få en kassert kalesje som ikke er møllspist og har for mye soppangrep, da er det håp :)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...