Jump to content

Noe så prosaisk som en båtbøtte.

Lucky Strike

Recommended Posts

Vi har vel alle en bøtte eller to om bord. Jeg har hatt noen jeg er fornøyd med. Men trenger nye nå. Og det er ikke bare å gå på en billigbutikk for å kjøpe. De skal tilfredsstille noen krav som gjør dem vanskelige å få tak i. 

Størrelsen jeg vil ha er 10 liter eller nær det. Det gir en grei vekt å hale når ankeret eller noe annet skal skylles med sjøvann. Den størrelsen er også OK når man skal ta opp sjøvann mens båten er i fart. Videre er størrelsen OK for å få stuet bøtta unna, store bøtter tar mye plass. Noe særlig mindre gir litt dårlig kapasitet (på langtur har vi f.eks brukt bøtter til å legge i bløt klær).

Bøtta må være av solid plast.

Hanken må være av stål, og galvanisert. Stål trengs pga belastning under fart. Ugalvanisert og sjøvann skaper fort griseri med rust. Det er også en fordel om hanken er festet under randen, og ikke i separate øyer.

Murebøtte (Biltema har eksempelvis en på 12 liter) hadde vært en mulig løsning, men galvanisert hank har nok murebøtter ikke. Det er vel sjelden murebøtter skal sameksistere med saltvann.

Maritim har en bra utgave, men er på bare  7 liter. (Bestmarin mer enn dobler prisen for å sette på en liten line).

Noen som har andre konkrete tips?

Er du sikker på at denne ikke har galvanisert håndtak . . ?

https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-med-handtak-2000030839

Denne har solid håndtak. Biltema har også en som ligner, men med alt for tynt og svakt håntak. Den bør ungåes

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Må innrømme jeg ikke har sett den rustfrie bøtta til Biltema. Den burde vel være solid, nesten uslitelig, og det kan vel forsvare prisen. Ellers liker jeg  utstyr som kan være lett når det ellers er solid nok. Så plast har en fordel der. Og som Hulda skriver, jernbøtte som eventuelt dasker mot glassfiberskroget kan bli ugreit. Dersom murbøttene likevel har galvanisert hank, høres det bra ut. Jeg trenger 2 bøtter, og begynner å helle mot et stk 7 liter fra Maritim og et stk 12 liter fra Biltema eller Felleskjøpet.

Cebu, vet du om de bøttene du linker til har galvanisert hank?

Ellers takk for innspill, det ligger gode løsninger her!

Canvaspøs vil ikke passe oss så bra. Skal man eksempelvis legge i bløt saker og ting, er man vel med canvaspøs avhengig av et opphengs/støttepunkt. Bøtter kan stå nesten over alt. Og eventuelt ute på ei enkel brygge, hvor man foretrekker å vaske grumsete greier, er det ikke alltid så enkelt å finne opphengspunkt.

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Canvaspøs vil ikke passe oss så bra. Skal man eksempelvis legge i bløt saker og ting, er man vel med canvaspøs avhengig av et opphengs/støttepunkt. Bøtter kan stå nesten over alt. Og eventuelt ute på ei enkel brygge, hvor man foretrekker å vaske grumsete greier, er det ikke alltid så enkelt å finne opphengspunkt.

Vi ha en sammenleggbar pøs. Riktignok noe plastmateriale og ikke canvas, men fordi den har fast ring på toppen så står den helt fint på dørken uten å velte eller synke sammen, når den er full. Brukes til både å hente vann for å skylle anker og dekk, men også litt bløtlegging.

Funket også helt fint når jeg måtte bruk svamp for å få ut septik som hadde rent over og lå i motorromet :sad:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...