Lucky Strike Startet 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2021 Vi har vel alle en bøtte eller to om bord. Jeg har hatt noen jeg er fornøyd med. Men trenger nye nå. Og det er ikke bare å gå på en billigbutikk for å kjøpe. De skal tilfredsstille noen krav som gjør dem vanskelige å få tak i. Størrelsen jeg vil ha er 10 liter eller nær det. Det gir en grei vekt å hale når ankeret eller noe annet skal skylles med sjøvann. Den størrelsen er også OK når man skal ta opp sjøvann mens båten er i fart. Videre er størrelsen OK for å få stuet bøtta unna, store bøtter tar mye plass. Noe særlig mindre gir litt dårlig kapasitet (på langtur har vi f.eks brukt bøtter til å legge i bløt klær). Bøtta må være av solid plast. Hanken må være av stål, og galvanisert. Stål trengs pga belastning under fart. Ugalvanisert og sjøvann skaper fort griseri med rust. Det er også en fordel om hanken er festet under randen, og ikke i separate øyer. Murebøtte (Biltema har eksempelvis en på 12 liter) hadde vært en mulig løsning, men galvanisert hank har nok murebøtter ikke. Det er vel sjelden murebøtter skal sameksistere med saltvann. Maritim har en bra utgave, men er på bare 7 liter. (Bestmarin mer enn dobler prisen for å sette på en liten line). Noen som har andre konkrete tips? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Bruker den fra maritim. Liker de, og de varer lenge. Bare 7liter, som du sier, men synes det funker til det meste. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Er du sikker på at denne ikke har galvanisert håndtak . . ? https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-med-handtak-2000030839 Denne har solid håndtak. Biltema har også en som ligner, men med alt for tynt og svakt håntak. Den bør ungåes Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jonas Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Felleskjøpet har bra utvalg bøtter. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 NilsPils, jeg sjekker om igjen neste gang, men mener å ha sett at de ikke er med galvanisert hank. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Jonas, ser ut som bra tips, de har blant andre denne: https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/verktoey/mureverktoey/boetter-og-baljer/boette-12l-olivengroenn-krafti-50280652 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Jeg har ikke mindre enn seks murebøtter fra Biltema med solide hanker av galv. rundtjern. Beskytter winchene om vinteren. Solide greier. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Slike syrefast «melkespann» som Felleskjøpet selger må vel være midt i blinken. Hvis man ikke elsker plast da... Redigert 6.Februar.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Cebu Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 DeLaval plastbøtte | 7 ltr | Felleskjøpet Agri (felleskjopet.no) Har god erfaring med disse blå pøsene fra Felleskjøpet. De tilfredsstiller kravene Lucky Strike stiller i første innlegg. Pluss at de ser litt mer maritime ut enn svarte Biltema og olivengrønne Felleskjøp ^¨bøtter^¨ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Bøtter engasjerer! Jernbøtterbøtter slår skall av- og riper opp plastbåter. Men i en eller annen sikkerhetsinstruks står det vitterligen at det skal finnes en jernbøtte om bord. Om ikke plast, så Biltema 47-415, 14-2025/26/27. I forskjellig kvalitet og volum. Redigert 6.Februar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Må innrømme jeg ikke har sett den rustfrie bøtta til Biltema. Den burde vel være solid, nesten uslitelig, og det kan vel forsvare prisen. Ellers liker jeg utstyr som kan være lett når det ellers er solid nok. Så plast har en fordel der. Og som Hulda skriver, jernbøtte som eventuelt dasker mot glassfiberskroget kan bli ugreit. Dersom murbøttene likevel har galvanisert hank, høres det bra ut. Jeg trenger 2 bøtter, og begynner å helle mot et stk 7 liter fra Maritim og et stk 12 liter fra Biltema eller Felleskjøpet. Cebu, vet du om de bøttene du linker til har galvanisert hank? Ellers takk for innspill, det ligger gode løsninger her! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Jeg forstår ille ett kvekk av hva dere snakker om...bøtter i båt? I vår båt bruker vi pøs ?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29 Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 I min båt har jeg en pøs, kjekt om vinteren når dassen er stengt ned. I gamle dager var det noen de kalte "sirihalar" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Merk at bøtta til Felleskjøpet avslutter håndtaket på utsiden av bøtta. Avslutningen riper noe innmari i siden på plastbåter. Egen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Bra kommentar, Hulda. Noe å passe på der også. Men de fleste av bøttene har den type håndtak. Med en vise-grip kan man vel i det minste klemme avslutningen sammen fra en krok til et øye...? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Noen har kroken vendt innover. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Hulda skrev 1 time siden: Noen har kroken vendt innover. Merk at Biltema har to typer. En i solid plast med solid hank med krok som vender innover. Og en i tynn plast med fislete hank med krok som vender utover. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pero Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 nomen skrev for 7 timer siden: I vår båt bruker vi pøs ?? Ventet på den kommentaren:-) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Canvaspøs anbefales. Tar så godt som ingen plass. Litt øvelse og tilvenning behøves, men når du får dreisen funker det som gull... Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Canvaspøs vil ikke passe oss så bra. Skal man eksempelvis legge i bløt saker og ting, er man vel med canvaspøs avhengig av et opphengs/støttepunkt. Bøtter kan stå nesten over alt. Og eventuelt ute på ei enkel brygge, hvor man foretrekker å vaske grumsete greier, er det ikke alltid så enkelt å finne opphengspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Har de siste 15 årene brukt ergo bøtter fra Biltema: https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/ergo-botte-2000019728 Fine å ha fisk i og greie å løfte/bære om man fyller dem. Har også vanlig 10 liters bøtte til mindre oppgaver. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Lucky Strike skrev for 2 timer siden: Canvaspøs vil ikke passe oss så bra. Skal man eksempelvis legge i bløt saker og ting, er man vel med canvaspøs avhengig av et opphengs/støttepunkt. Bøtter kan stå nesten over alt. Og eventuelt ute på ei enkel brygge, hvor man foretrekker å vaske grumsete greier, er det ikke alltid så enkelt å finne opphengspunkt. Vi ha en sammenleggbar pøs. Riktignok noe plastmateriale og ikke canvas, men fordi den har fast ring på toppen så står den helt fint på dørken uten å velte eller synke sammen, når den er full. Brukes til både å hente vann for å skylle anker og dekk, men også litt bløtlegging. Funket også helt fint når jeg måtte bruk svamp for å få ut septik som hadde rent over og lå i motorromet Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Martine29 Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Ser frem til fortsettelsen ang bøtter i båten. Veldig gode vurderinger så langt og det er betryggende at kompetansen er svært høy. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Bare så det er sagt, kan en canvaspøs stå på dekk full av vann uten oppheng, men egner seg selvfølgelig dårligere til bløtlegging enn rigide poser.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Denne dekker jo flere bruksområder: https://homeandbeauty.no/collections/renhold/products/wc-botte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.