larole Startet 9.Februar.2021 Del på Facebook Startet 9.Februar.2021 Hei, Jeg har aldri hatt båten min oppe på land før, og lurer derfor på om noen kan fortelle hvordan jeg vet hvilke anoder jeg trenger? Det er en Viksund Futura, og motoren er en Mercury/Cummins QSD 2,8 liter hvit, fra 2009. Mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Ligger båten i saltvann? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Enten spør du forrige eier, eller så venter du til båten er oppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
larole Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 OK, så de er gjenkjennbare selv om de er tæret bra på? Antar at det kun er den rundt propellen som må være en eksakt type... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 larole skrev for 2 timer siden: OK, så de er gjenkjennbare selv om de er tæret bra på? Antar at det kun er den rundt propellen som må være en eksakt type... Ja, det blir ikke noe problem. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Hvis du skal bytte en på akslingen så må anoden ha rett innvendig diameter. Du må også ha riktig hvis du har en som sitter på propellen. Hvis du har baupropell så husk å bytte anoden på den også. Ofte sitter det en anode på flyndren. Alle anodene kan være i sink i og med at båten ligger i saltvann. Når du bytte anode så kan det være smart å bruke et multimeter for å sjekke om det er god elektrisk kontakt mellom anoden og det den skal beskytte. Det er også mulig du har en anode på motoren. Noen motorer har, og andre ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Hei Forsøker denne tråden om noenlunde samme tema: Jeg ser at anoden som sitter montert på skroget mellom kjølen og seildrevet er ganske tæret, og jeg skulle gjerne få byttet den. Jeg har ikke gjort dette før, men er det sannsynlig at Bavaria har spesifisert en spesiell type anode til akkurat min båt, eller kan jeg velge en annen type? Isåfall, hvordan velger jeg ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Finn noe som passer og skru den på. Kan du få aluminium, bruk det. Hvis ikke, bruk sink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Takk for det @Hulda Jeg fikk akkurat også et bilde tilsendt fra forrige eier, og han mente den var 12-15 cm i diameter, festet til en 8 eller 10 mm bolt. Denne på bildet er det Maritronic i Kristiansand som har montert. Jeg får neste måle bolten. Det glemte jeg å gjøre idag. Du vet ikke hvor jeg kan få tak i noe som likner på denne anoden? Vi skal faktisk en biltur fra Drammen til Strømstad imorgen, så da er jo Seatronic og SeaSea innenfor rekkevidde. Dog har jeg ikke funnet noe som likner på nettsidene deres. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Ser ut som en ‘standard’ anode du finner på Maritim, Biltema etc. Kommer i ulike størrelser. Mener jeg har en 500 grams hengende på hekken av båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Hulda skrev 46 minutter siden: Finn noe som passer og skru den på. Kan du få aluminium, bruk det. Hvis ikke, bruk sink. Er dette noe nytt, dvs er det en generell anbefaling å bruke alu i stedet for sink-anoder? Hva da med blanding? Har vel en anode på aksling, en separat på hekken og en på hhv baug- og akterpropell. Alle er koplet til felles jord. Den separate er lagt til for å avlaste den på akslingen som hadde en tendens til å være helt oppspist og skranglete etter en sesong, muligens fordi det er mye eksponert bart metall mellom hylse og propellbrakett. Vet ikke om det finnes alu-anoder å få til thrusterene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Aluminium har høyere drivende spenning enn sink. Alu inneholder mer energi, koster mer, holder lenger. Hovedfordelen er at aluminium ikke passiverer i braktvann, hvilket sink kan gjøre. Ellers fungerer begge deler. Hulda har mange kilo sinkanoder på lager i garasjen, tror jeg har sinkanoder livet ut. Dette er anoder som andre båter har dumpet, 'fordi man skal bytte anoder hvert år'. Mange takk! Ser ikke noe problem i å ha sink og aluminium på samme båten. Og så er det ikke 'jord', det er pluss og minus. Det som skal beskyttes blir fóret med elektroner. Når man har et 'bondet' system, går det elektroner i ledningene som blir transportert til metallene som skal beskyttes. Det er elektronene som blir transportert, ikke ledningene. Pluss'ene (som er ioner) forsvinner ut i sjøen. Og kan klistre seg på metallene som har negativ lading. Osv, osv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 27.Mars Del på Facebook Svart 27.Mars Jeg slipper hvert år, først og fremst fordi akselanode ikke klarer 2 sesonger. Det kan altså være fordelaktig å få de mest utsatte anodene i aluminium? (Evt alle). Vil dette akselerere tæringen på evt gjenværende sinkanoder? Alle anoder er bondet sammen inkludert messinggjennomføringer og aksling/akslingsbrakett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Mars Del på Facebook Svart 27.Mars I teorien vil aluminium overta mesteparten av jobben, høyere spenning. Jeg husker ikke tallene. Men la oss si at sink leverer 0,7 V, så leverer aluminium 1,2 V. Kanskje noe i den duren der. Husker ikke, hjernen har jobbet uavbrutt i snart 78 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 27.Mars Del på Facebook Svart 27.Mars Disse finner du på Biltema, @dennrick. Jeg bruker 3 av disse (den som er 110mm); En på skroget tilsvarende den du har avbildet, og en på hver side i bakkant av kjølen (jernkjøl). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 27.Mars Del på Facebook Svart 27.Mars Takk for tips til dette - da lærte jeg noe nytt igjen. Mission accomplished idag Vi tok som nevnt en biltur til Strømstad, så nå har jeg anode fra SeaSea (Seatronic hadde ikke så stor) + mat i fryseren. Jeg tror jammen meg at jeg fikk tak i maken som jeg la ut bilde av over (fra forrige eier). 125mm og den veier 990g. Ruslet en tur langs havnen og det var bra med båter der idag. Det lå en seilbåt der som er veldig lik min, men en 46 utgave. Fikk helt angst av å fortsatt være på land med båtpuss foran meg, som nok begrenses av dårlig værmelding for resten av påsken Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Tjaaaaa...... Nå føles det som om jeg har ti tommeltotter, men jeg spør likevel: Skrudde av den gamle anoden og skulle på med den nye, men ble litt i stuss over glippen mellom anoden og skroget. Årsaken er jo åpenbar - mutteren innerst på bolten. Den forrige anoden hadde innvendig plass til denne mutteren. Det har ikke den nye. Uansett, det skal vel ikke være slik ? Så gikk jeg bort og så på tvillingbåten på opplagsplassen, og jammen sitter anoden på den båten også med en glippe mellom anoden og skroget. Noen tanker fra noen her? Er det generelt slik at for denne anoden, så er det kontakt med bolten og ikke skroget som er det viktige? Jeg tok noen bilder for å illustrere. Jeg kan jo eventuelt borre litt i anoden og gjøre plass til mutteren, eller ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Ville ikke bekymret meg mye for det men renset bolten godt for gammelt belegg for god kontakt. Jeg har en lignende anode hengende på hekken som også gliper bittelitt. Er vel mulig å bruke et bor med diameter bittelitt større en mutter og lage en forsenkning men da ender vel fort anoden med å bli klemt mellom skrog og festemutter? Er sikkert et bedre alternativ å la den være slik den er og spenne den inn mellom mutrene på bolten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Paranoia gutta! Det beste dere kan gjøre er å rense gjengene på anodebolten og så smøre inn boten med vanlig vaselin. Det sikrer god kontakt og intakte gjenger over mange år fremover. Skal man være ekstra flink, kan man stoffe baksiden av anoden. Det hindrer groe og bremser avgangen av ioner. Anode leverer uansett sikkert mer enn nok av elektroner til de delene den er ment å beskytte. Om man ikke maler, går det sikkert bra allikevel. Ellers ser indre havn i Strömstad ut som en helg midt i juli akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Hulda skrev 18 minutter siden: Paranoia gutta! Det beste dere kan gjøre er å rense gjengene på anodebolten og så smøre inn boten med vanlig vaselin. Det sikrer god kontakt og intakte gjenger over mange år fremover. Skal man være ekstra flink, kan man stoffe baksiden av anoden. Det hindrer groe og bremser avgangen av ioner. Anode leverer uansett sikkert mer enn nok av elektroner til de delene den er ment å beskytte. Om man ikke maler, går det sikkert bra allikevel. Ellers ser indre havn i Strömstad ut som en helg midt i juli akkurat nå. Lett å få paranoia her inne da 😁 Hver gang noen har gjort et eller annet og legger det ut i en post så kommer det 13 kommenterer om at ‘flott, men har du husket på å ……..’ og ‘hvis du ikke gjør det så er det stor mulighet for at skuta synker/brenner/eksploderer/xxxxx’ 😂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Godt å få det avklart - takk for tilbakemelding Da gjør jeg som Hulda beskriver - renser bolten, påfører vaselin og skrur den fast. Hehe - på diverse båtgrupper på FB hadde vi nok fått beskjed om å selge båten pga slike spørsmål Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Eller, 'båten er helt grei, bytt eier'. OK den var stygg .-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Haha - ja, den er også brukbar Men, baatplassen bra, syntes jeg. Det er en god havn å stille spørsmål om ting man ikke kan noe om - og man får svar Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Egor Svart 26.April Del på Facebook Svart 26.April Hei, begynte på bunnstoffing med å skrape gammelt bunnstoff og fant dette: er det en slags anode? Virker som den har alltid vært dekket med bunnstoff og jeg har 3-4 andre sink anoder på propellen, baugthrusteren og andre steder. Denne ber er ikke av sink. Har noen peiling på hva er dette? (Inter 9300) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.