Jump to content

Viksund Futura med Mercury QSD 2.8, hvilke anoder?


larole

Recommended Posts

larole skrev for 2 timer siden:

OK, så de er gjenkjennbare selv om de er tæret bra på? Antar at det kun er den rundt propellen som må være en eksakt type...

Ja, det blir ikke noe problem. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bytte en på akslingen så må anoden ha rett innvendig diameter. 

Du må også ha riktig hvis du har en som sitter på propellen. 

Hvis du har baupropell så husk å bytte anoden på den også. 

Ofte sitter det en anode på flyndren.

Alle anodene kan være i sink i og med at båten ligger i saltvann. Når du bytte anode så kan det være smart å bruke et multimeter for å sjekke om det er god elektrisk kontakt mellom anoden og det den skal beskytte. 

Det er også mulig du har en anode på motoren. Noen motorer har, og andre ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei :flag_bp:

 

Forsøker denne tråden om noenlunde samme tema: Jeg ser at anoden som sitter montert på skroget mellom kjølen og seildrevet er ganske tæret, og jeg skulle gjerne få byttet den.

 

Jeg har ikke gjort dette før, men er det sannsynlig at Bavaria har spesifisert en spesiell type anode til akkurat min båt, eller kan jeg velge en annen type? Isåfall, hvordan velger jeg ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Hulda :smiley: Jeg fikk akkurat også et bilde tilsendt fra forrige eier, og han mente den var 12-15 cm i diameter, festet til en 8 eller 10 mm bolt. Denne på bildet er det Maritronic i Kristiansand som har montert. Jeg får neste måle bolten. Det glemte jeg å gjøre idag.

 

Du vet ikke hvor jeg kan få tak i noe som likner på denne anoden? Vi skal faktisk en biltur fra Drammen til Strømstad imorgen, så da er jo Seatronic og SeaSea innenfor rekkevidde. Dog har jeg ikke funnet noe som likner på nettsidene deres.

Skroganode.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 46 minutter siden:

Finn noe som passer og skru den på. Kan du få aluminium, bruk det. Hvis ikke, bruk sink. 

Er dette noe nytt, dvs er det en generell anbefaling å bruke alu i stedet for sink-anoder?
 

Hva da med blanding? Har vel en anode på aksling, en separat på hekken og en på hhv baug- og akterpropell. Alle er koplet til felles jord. Den separate er lagt til for å avlaste den på akslingen som hadde en tendens til å være helt oppspist og skranglete etter en sesong, muligens fordi det er mye eksponert bart metall mellom hylse og propellbrakett. Vet ikke om det finnes alu-anoder å få til thrusterene. 

Link to post
Share on other sites

Aluminium har høyere drivende spenning enn sink. Alu inneholder mer energi, koster mer, holder lenger. Hovedfordelen er at aluminium ikke passiverer i braktvann, hvilket sink kan gjøre. Ellers fungerer begge deler. Hulda har mange kilo sinkanoder på lager i garasjen, tror jeg har sinkanoder livet ut. Dette er anoder som andre båter har dumpet, 'fordi man skal bytte anoder hvert år'. Mange takk! Ser ikke noe problem i å ha sink og aluminium på samme båten.

 

Og så er det ikke 'jord', det er pluss og minus. Det som skal beskyttes blir fóret med elektroner. Når man har et 'bondet' system, går det elektroner i ledningene som blir transportert til metallene som skal beskyttes. Det er elektronene som blir transportert, ikke ledningene. Pluss'ene (som er ioner) forsvinner ut i sjøen. Og kan klistre seg på metallene som har negativ lading. Osv, osv...

Link to post
Share on other sites

Jeg slipper hvert år, først og fremst fordi akselanode ikke klarer 2 sesonger. Det kan altså være fordelaktig å få de mest utsatte anodene i aluminium? (Evt alle). Vil dette akselerere tæringen på evt gjenværende sinkanoder? Alle anoder er bondet sammen inkludert messinggjennomføringer og aksling/akslingsbrakett.

Link to post
Share on other sites

I teorien vil aluminium overta mesteparten av jobben, høyere spenning. Jeg husker ikke tallene. Men la oss si at sink leverer 0,7 V, så leverer aluminium 1,2 V. Kanskje noe i den duren der. Husker ikke, hjernen har jobbet uavbrutt i snart 78 år. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips til dette - da lærte jeg noe nytt igjen. Mission accomplished idag :smiley: Vi tok som nevnt en biltur til Strømstad, så nå har jeg anode fra SeaSea (Seatronic hadde ikke så stor) + mat i fryseren.

 

Jeg tror jammen meg at jeg fikk tak i maken som jeg la ut bilde av over (fra forrige eier). 125mm og den veier 990g.

 

Ruslet en tur langs havnen og det var bra med båter der idag. Det lå en seilbåt der som er veldig lik min, men en 46 utgave. Fikk helt angst av å fortsatt være på land med båtpuss foran meg, som nok begrenses av dårlig værmelding for resten av påsken:crazy:

 

 

Skroganode2.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tjaaaaa...... Nå føles det som om jeg har ti tommeltotter, men jeg spør likevel: Skrudde av den gamle anoden og skulle på med den nye, men ble litt i stuss over glippen mellom anoden og skroget. Årsaken er jo åpenbar - mutteren innerst på bolten. Den forrige anoden hadde innvendig plass til denne mutteren. Det har ikke den nye. Uansett, det skal vel ikke være slik ? Så gikk jeg bort og så på tvillingbåten på opplagsplassen, og jammen sitter anoden på den båten også med en glippe mellom anoden og skroget.

 

Noen tanker fra noen her? Er det generelt slik at for denne anoden, så er det kontakt med bolten og ikke skroget som er det viktige? Jeg tok noen bilder for å illustrere. Jeg kan jo eventuelt borre litt i anoden og gjøre plass til mutteren, eller ?

1_Anode.jpg

2_anode.jpg

3_anode.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg mye for det men renset bolten godt for gammelt belegg for god kontakt. Jeg har en lignende anode hengende på hekken som også gliper bittelitt. Er vel mulig å bruke et bor med diameter bittelitt større en mutter og lage en forsenkning men da ender vel fort anoden med å bli klemt mellom skrog og festemutter? Er sikkert et bedre alternativ å la den være slik den er og spenne den inn mellom mutrene på bolten?

Link to post
Share on other sites

Paranoia gutta! Det beste dere kan gjøre er å rense gjengene på anodebolten og så smøre inn boten med vanlig vaselin. Det sikrer god kontakt og intakte gjenger over mange år fremover. Skal man være ekstra flink, kan man stoffe baksiden av anoden. Det hindrer groe og bremser avgangen av ioner. Anode leverer uansett sikkert mer enn nok av elektroner til de delene den er ment å beskytte. Om man ikke maler, går det sikkert bra allikevel. 

 

Ellers ser indre havn i Strömstad ut som en helg midt i juli akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

Paranoia gutta! Det beste dere kan gjøre er å rense gjengene på anodebolten og så smøre inn boten med vanlig vaselin. Det sikrer god kontakt og intakte gjenger over mange år fremover. Skal man være ekstra flink, kan man stoffe baksiden av anoden. Det hindrer groe og bremser avgangen av ioner. Anode leverer uansett sikkert mer enn nok av elektroner til de delene den er ment å beskytte. Om man ikke maler, går det sikkert bra allikevel. 

 

Ellers ser indre havn i Strömstad ut som en helg midt i juli akkurat nå.


Lett å få paranoia her inne da 😁 Hver gang noen har gjort et eller annet og legger det ut i en post så kommer det 13 kommenterer om at ‘flott, men har du husket på å ……..’ og ‘hvis du ikke gjør det så er det stor mulighet for at skuta synker/brenner/eksploderer/xxxxx’ 😂

Link to post
Share on other sites

Godt å få det avklart - takk for tilbakemelding :thumbsup: Da gjør jeg som Hulda beskriver - renser bolten, påfører vaselin og skrur den fast.

 

Hehe - på diverse båtgrupper på FB hadde vi nok fått beskjed om å selge båten pga slike spørsmål :giggle:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Haha - ja, den er også brukbar :lol: Men, baatplassen bra, syntes jeg. Det er en god havn å stille spørsmål om ting man ikke kan noe om - og man får svar :flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, begynte på bunnstoffing med å skrape gammelt bunnstoff og fant dette: er det en slags anode? Virker som den har alltid vært dekket med bunnstoff og jeg har 3-4 andre sink anoder på propellen, baugthrusteren og andre steder. Denne ber er ikke av sink. Har noen peiling på hva er dette? (Inter 9300)IMG_7386.jpeg.694bd50c00e808104957dd9cf02b17c7.jpegIMG_7387.jpeg.8bbfaca745f7723cb51baadcbc0c7039.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...