Morten.F Startet 11.Februar.2021 Del på Facebook Startet 11.Februar.2021 Hei. Er det noen som har forlenget hekken under vannlinjen for bedre fart? Eg har en scand nordic med fast aksling. Men ser på kjølvannet på min og en annen Atlantic som ligger i havnen, at de har en tendens å "kaste" propellvatnet oppover, og da tenker eg at dette vil vel gi effekttap ifht fart? Det en en slags halvtunell i skroget over propell og ror, lurer på om å forlenge denne vil hindre propellvatnet å "slippe" skroget så tidlig. Tenker ikkje på forlenging av selve skroget slik mange har, men den tunellen bare. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Er ikke propellen/aksling vinklet 8grader nedover? Har en In-Lander 27 jeg, å det er samme skrog. Der er aksling vinklet nedover, å den kaster ikke propell vannet opp. Har samme tunnell over propell jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Noe sånt du tenker på @Morten.F? Bilder fra da jeg ettermonterte tunellforlenger på vår Viksund 340. Alt av deler ble kjøpt fra Viksund. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Brigg skrev 19 minutter siden: Noe sånt du tenker på @Morten.F? Bilder fra da jeg ettermonterte tunellforlenger på vår Viksund 340. Alt av deler ble kjøpt fra Viksund. Det tror jeg aldri jeg har sett på de båtene før... ble det stor forandring..? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Tja... Mener at drivstoff-forbruket gikk litt ned. Ellers ikke stor forskjell. Dette ble standard på Viksund 340 og 360 med fast aksling fra 2006. Jeg tror det som lå bak var en test i Båtmagasinet der de klaget over dårlig roreffekt ved krappe svinger i høy fart. Jeg kjører aldri så hardt at dette har vært et problem. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Morten.F Svart 12.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2021 Takk for svar så langt! Okkaby: Er usikker på vinkelen. Brigg: ja, noe slikt. Scand har en ca 5 cm kant av tunellen stikkende ut, så tror det skal være nok å få tak i en tjukk stål plate. Og feste denne til den eksisterende, men usikker hvor langt ut. Ser det er god lengde på den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Cruuser Svart 18.Mars.2021 Del på Facebook Svart 18.Mars.2021 Morten.F Har samme båt som deg og opplever at den er tung i hekken og graver mye.. Vurderer å montere større flaps får å se om den "løftes mer" og da går lettere i vannet, men hadde kanskje vært en mulighet med forlengelse av tunell🤔 Har du gjort noen tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.