ebonita Startet 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2021 (redigert) Jag har en brons/mässings genomföring till sjöutsläppet från toa-tanken. På den sitter en kulventil och en vinkel och sedan slangen från tanken. Kulventilen är väl 10 år gammal och den kärvar. Jag har försökt motionera den men åtminstone nu när båten ligger på land så hjälper det inte. Skall den bytas så måste jag ju göra det före sjösättning. Nu inställer sig frågan vad jag skall sätta för ventil. jag tänkte inte byta bottengenomföringen, och helst inte slangvinkeln. Om man skall köpa en mässings ventil var köper man den? Hjertmans eller Biltema? Eller kanske man skulle satsa på en TrueDesign ventil. Hjertmans verkar att ha rabatterat på dom pris nu några dagar. Är det en garanti för att den går lätt? Kan den isf skruvas mellan befintlig bottenventil och mässingsvinkel till slangen? Redigert 12.Februar.2021 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 12.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2021 Biltema, maritim, begge har ventiler og begge duger. Om du må bytte gjennomføringen ser du når du har fått av ventilen. Ingen problemer med å bruke den videre om den ser bra ut. Samme med slangevinkelen. Skulle jeg byttet til truedesign så hadde jeg byttet hele sulamitten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
fernanda Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Jeg byttet alle gjennomføringer, bend og kuleventiler til True Design for 9 år siden og er kjempe fornøyd. Selv septik krana både ser ut som- og fungerer som ny. Jeg kommer til å benytte True Design i min nye båt også Lykke til ! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 ebonita skrev for 2 timer siden: Om man skall köpa en mässings ventil var köper man den? Hjertmans eller Biltema? Eller kanske man skulle satsa på en TrueDesign ventil. Tja. Hvor gammel er du, og hvor gammel har du tenkt å bli En av onklene mine var helt klar på at han sluttet å bruke impregnert treverk for mange år siden Har du lest denne tråden om metallegeringer og gjennomføringer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Hei Vår FP Athena 38 er frå 1995, og har originale komposittgjennomføringar m. originale komposittventilar og stussar. Desse er altså 25 år. Ventilane går like lett som då me kjøpte båten i 2004. Eg ser ikkje nokon grunn til å bytta desse. Ein annan sak er vel at slike 90 graders bend lett kan gå tett? Kanskje det er betre å droppa bendet, og heller bøya slangen i ein fin boge, om det er plass? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 (redigert) Tack för kommentarer och tack Komodo för tipset om Din metallurgiska tråd i ämnet. -"Still confused but on a higher level..." Lite frestad att prova Trudesign. Är det någon som har dåliga erfarenheter av sådana? Mina original Princess genomföringar verkar vara av bra kvalite, när jag bytte till nuvarande kulventil på toalettutloppet för en del år sedan så skar jag av bottengenomföringarna och jag tyckte att den verkade frisk och av bra material. Som Komodo antyder så lever man ju inte i evighet, så det skulle kanske vara ok att sätta en Trudesign kulventil på befintlig skrovgenomföring här med en Trudesign slangvinkel på den? Ask: Tyvärr så blir det av slangdragnings-skäl nog svårt att undvika 90-fgraders böjen på ventilen Kylan har gjort att temperaturen i båthallen där jag står har krupit ner mot 0-strecket så det känns inte frestande att 'jobba på utsidan'... Redigert 13.Februar.2021 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 ebonita skrev for 1 time siden: Tack för kommentarer och tack Komodo för tipset om Din metallurgiska tråd i ämnet. -"Still confused but on a higher level..." Ingen årsak ebonita Tråden er lang, men det kunne jo være at du hadde fulgt med der da den var aktiv. Det er mange interessante diskusjoner i den tråden, og jeg vet jo at du er kompetent på området. Hvis man mangler materialkompetanse så er det ikke en tråd man leser gjennom på en-to-tre. Hvis jeg skal trekke et par konklusjoner så må det bli at bronse er bra, men det finnes mange flere messingkvaliteter enn det folk flest er klar over, og messing kan også være bra. Mange har komponenter i messing som de tror er bronse. Rustfritt (syrefast) er bra, men kan være utsatt for pittings. Det er også mange flere rustfrie kvaliteter i handelen enn mange er klar over. ebonita skrev for 1 time siden: Lite frestad att prova Trudesign. Är det någon som har dåliga erfarenheter av sådana? Mina original Princess genomföringar verkar vara av bra kvalite, när jag bytte till nuvarande kulventil på toalettutloppet för en del år sedan så skar jag av bottengenomföringarna och jag tyckte att den verkade frisk och av bra material. Jeg ville demontert kuleventilen og slipt litt inni gjennomføringen med en slipehylse på rettsliper, evt. file litt med ei halvrund fil. Er det tæring i gjennomføringen finner du det da. Hvis gjennomføringen som står der ikke er tæret er det ingen grunn til å bytte den, alder spiller ingen rolle. Videre ser jeg ingen grunn til at du ikke kan montere en kompositt ventil, hvilket merke det nå måtte være, på en metall gjennomføring. Gjengene er vel i 99,99% av tilfellene uansett BSP, eller vanlige sylindriske rørgjenger. Innvendig diameter blir jo derfor lik, men en komposittgjennomføring vil være større utvendig pga. godstykkelse. Men det har du vel plass til der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Enig med @ Komodo sjekk " bottengenomföringarna" . må du bytte. Avgrens område rundt " bottengenomföringarna" med presening og sett på en vifteovn "varmt" på kort tid. Kan du ikke fjerne 90 gr. benet sett inn et 45 grader, På en annen side har du aldri hatt problemer der, er det et under eller fravær av returpapir. Trudesign er bra ,men Det er vel en grunn til at de ble forsterket , så forsterkning må vurderes. Ventilene vi monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land.. Den ene ble stengt , den andre var åpen da det frøs til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 (redigert) Tack Komodo och Rogerjo. Det blev en beställning på Trudesign kulventil med vinkel. Tack vare Rogers fina bilder så förstår jag nu vad stödringen skall göra för nytta. Men jag kommer i första hand att /efter kontroll/ försöka att använda befintlig genomföring. Och nä, faktiskt har jag aldrig haft stopp i några vinklar trots att vi kastar erforderliga mängder toapapper i dass utan särliga restriktioner. Princess har för övrigt en riktig skräck-design på toatanksanslutningarna med det har fungerat i 20 år utan problem... Kanske beror det delvis på att mina toaletter av typ Jabsco Quiet Flush har centrifugalpump som förmodligen slår sönder avfallet ganska effektivt redan från början. För ordningens skull så vill jag inflika att det finns fabriksmonterad lagstadgad däckstömning oxå... Redigert 13.Februar.2021 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Noll grader??? Det er luksus! Bortsett fra det. Komposittventilene er innmari bra. Noen har hatt problemer med den rustfrie akslingen som drar kulen rundt. Knekker den grunnet korrosjon, er løpet kjørt. Den rustfrie Biltemaventilen jeg har på Hulda har kjørt knirkefritt siden 2005. Om den konker nå, kjøper jeg en ny til 250 spenn. Og holder den i 15 år til, runder jeg 90 år. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Hehe Hulda, ja den horisonten har vi gemensamt... Kan för övrigt nämna att jag nu i vinter har bytt toaslangar. Princess hade original monterat vita PVC-slangar som frånsett vissa ställen där jag bytt 'unterwegs' fungerat bra nu i dryga 20 år! Så jag satte liknande. Jäkla jobb kan man säga... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg ville demontert kuleventilen og slipt litt inni gjennomføringen med en slipehylse på rettsliper, evt. file litt med ei halvrund fil. Er det tæring i gjennomføringen finner du det da. Hvis gjennomføringen som står der ikke er tæret er det ingen grunn til å bytte den, alder spiller ingen rolle. Det er også min erfaring... Jeg byttet alle bunnventiler for 2 år siden.. Dette utelukkende pga de var fra båten's produksjon år i 1993... Det viste seg helt unødvendig ...etter de var kappet av, viste de seg og være helt fin...nesten som ny...? Men alle mine bunnventiler er jordet mot en stor zinkanode på akterspeilet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.