Buster L Mercury Startet 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2021 Jeg bygger en Crackerbox med mahogny-dekk og lurer på om det er nødvendig å bruke epoxy før jeg lakkerer mahognyen? Jeg skal beise treverket når pussejobben er ferdig. Til slutt skal jeg lakke flere lag med to-komponent polyurethanelakk. Jeg har opplevd at epoxy kan bli misfarget av og til. Den lager en gråhvit hinne som skaper masse fuzz og extrajobb. Hva kan skje om jeg dropper epoxy på dekket før lakkering? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Epoxy reagerer på UV stråling og blir gjerne påvirket av det fargemessig med tiden. Hva som er gunstig i ditt tilfelle vet jeg ikke, men ville tatt hensyn til uv-strålingen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Buster L Mercury Svart 14.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Ja må bruke lakk med UV-filter har jeg hørt, men trenger man epoxy under lakken? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Kommer jo litt ann på hvordan du lager dekket. Går ut i fra at du skal ha et finerskikt først å så lime tynne spiler med fortykket epoxy . Så er jo spørsmålet om du fuger med en fleksibel nate masse eller om det brukes fortykket epoxy med farge. Med fleksible nater går det bra med et godt lakkprogram etter beising . Har selv revet opp et dekk med epoxy i nater og lakk oppå. Sprakk opp i nater og det kom fukt nedi. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Buster L Mercury Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2021 Knude skrev On 14.2.2021 at 21.10: Kommer jo litt ann på hvordan du lager dekket. Går ut i fra at du skal ha et finerskikt først å så lime tynne spiler med fortykket epoxy . Så er jo spørsmålet om du fuger med en fleksibel nate masse eller om det brukes fortykket epoxy med farge. Med fleksible nater går det bra med et godt lakkprogram etter beising . Har selv revet opp et dekk med epoxy i nater og lakk oppå. Sprakk opp i nater og det kom fukt nedi. Ja jeg legger et lag 6 mm finer først og så limer jeg stavene fast i fineren. Vurderer å lime med ekspanderende polyuretanlim hvis det er lurt? Jeg visste ikke at det gikk an å fuge/nate med farget epoxy! Da blir dekket kanskje veldig stivt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.