skagenekspressen Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Jeg har i mange år vært med på blank propell-konkurransen. Men så lå båten i syden et par år. Der legger de bunnstoff på propelleren. Fungerer meget bra mot groe. Noen grunn til å fjerne bunnstoffet og begynne å polere? Quote Link to post
Hulda Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Kun hvis du skal starte rur-produksjon igjen. Hulda stoffer, holder meget bra. Med jeg ligger ute to år i slengen. Quote Link to post
Lunde14 Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Det kommer vel mye and på turtall og fart, har du en planenne båt har en slett propell uten hverken groe eller maling mye og si, kjører du derrimot rundt i 5-10 knop så har ikke malingen på propellen noe og si for farten og det vil nok være bedre med bunndstoff. Quote Link to post
Ida Marie III Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Blank propell...? litt bading/snorkling i løpet av sommeren med en gryteskurer..så er den blank hele sommeren... Men som Lunde 14 skriver, så betyr det lite om det utelukkende er i 6 knops fart en forflytter seg... Quote Link to post
Hulda Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Og hvor langt ned det er til propellen. Quote Link to post
Martine29 Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Ikke alle som har panserskip vettu... Hulda er jo både høy og brei og dyp og tung. De fleste fritidsbåter er jo av et helt annet kaliber og da er det ingen problemer å skure ren propell en god og varm sommerdag. Glemte å nevne at alder på kropp også har betydning for en sådan akrobatisk utfordring... Quote Link to post
Hulda Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Etter ett propellblad på én side kommer jeg opp som en rakkett og astmaen piper. Så legger admiralen ned dykkerforbud. Quote Link to post
Martine29 Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Flotte kommentarer fra skipper på Hulda. Du svarer vel med Hulda når telefonen ringer også..ha ha Quote Link to post
index Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Dere som stoffer propellen: Bruker dere epoxy primer først, eller bunnstoff rett på? Jeg pleier å ligge ute et par år i slengen, og hadde satt pris på mindre rur og redusert anodeforbruk... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Jeg bruker 2-komp epoxyprimer. Så bunnstoff. Quote Link to post
Lars H. Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Etchprimer og selvpolerende bunnstoff, har ikke fått 2-komponent epoxyprimer til å sitte på min bronsepropell. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Hulda skrev for 1 time siden: Og hvor langt ned det er til propellen. ????? Quote Link to post
NilsPils Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Vannfast fett funker bra for meg på mine relativt langsomtgående propeller. Det sitter spesielt bra på tresnekka. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 NilsPils skrev 5 minutter siden: Vannfast fett funker bra for meg på mine relativt langsomtgående propeller. Det sitter spesielt bra på tresnekka. Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj, fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...??? Quote Link to post
Roger jo Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Et bra bunnstoff holder i to år hos meg på propellen. drar over med grovkorna smergel og to lag bunnstoff . Jotun NONSTOP Supreme, Suvueren beskyttelse i to sesonger "sier reklamen" Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj, fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...??? Jeg har gjort tilsvarende forsøk på propellvingene og endte da på såkalt vannfast fett, eller propellfett. Der er det nok forskjellerige typer. Da jeg kjøpte snekka fulgte det med noe skikkelig klin av noe fett som klistrer seg dønn fast. Ellers var Jotun Nonstop en god nummer to . . . Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Roger jo skrev 3 minutter siden: Jotun NONSTOP Supreme, Suvueren beskyttelse i to sesonger "sier reklamen" Det er det jeg har på Saowanee nå. Hun ligger på vannet. Vi får se til våren. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Legering til propellen har jo ogå litt å si. Har Mikado billigpropell på nå og der gror det lite. Driver ikke å polere eller slikt jåleri, men bruker båten jevnlig året rundt. Nabobåten brukte samme oppskift, bortsett fra å bli brukt, der var det mye groe hvert år på både skrog og propell. Quote Link to post
Faxen Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 I gamledager brukte jeg sprittusj. Fint lite groe, men da var tusjen giftig. Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 hanto1 skrev 38 minutter siden: Legering til propellen har jo ogå litt å si. Har Mikado billigpropell på nå og der gror det lite. Driver ikke å polere eller slikt jåleri, men bruker båten jevnlig året rundt. Det er klart at legeringen har noe å si. Min Michigan gror mindre enn Radici-italieneren fra Sleipner. Det kommer vel an på hvor mye kopperioner legeringen skiller ut. Dessuten kommer det an på ladingen (hvor mye minus) der er på propellen. Og alle mulige andre parametre. Primeren jeg brukte sist mener jeg var Biltema. Den skal kunne feste på metaller (alu. etc.) Quote Link to post
Lars H. Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Primeren (2-komp) fra Seajet fikk jeg ikke til å sitte på min bronsepropell. Men 1-komp Etch primeren fra U-POL sitter godt med godt feste for Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
skagenekspressen Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Takker for flotte innspill. Seilbåt for meg, så skal vi over 7knop må det være god bør, uten motor. Det er vært brukt selvpolerende bunnstoff rett på, Gori-propell. Holdt også på med sprittusj for lenge siden, så mer og mer polering. Men «no more» Quote Link to post
Gudrun Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Benytter anledningen til å smette inn et bilde av groe på en noe større propell. Båter en er yrkesbåt med nærmere 500hk som lå i ro stort sett kun i helgene og knapt nok da. Ikke noe landligge etter mørkets frembrudd der i gården. Her er skrogets høytrykksspylt, men propellen ikke pusset blank. På land for bunnsmøring eneste hvert år. Som dere ser er det bra med rur likevel. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.