skagenekspressen Startet 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2021 Jeg har i mange år vært med på blank propell-konkurransen. Men så lå båten i syden et par år. Der legger de bunnstoff på propelleren. Fungerer meget bra mot groe. Noen grunn til å fjerne bunnstoffet og begynne å polere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Kun hvis du skal starte rur-produksjon igjen. Hulda stoffer, holder meget bra. Med jeg ligger ute to år i slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Det kommer vel mye and på turtall og fart, har du en planenne båt har en slett propell uten hverken groe eller maling mye og si, kjører du derrimot rundt i 5-10 knop så har ikke malingen på propellen noe og si for farten og det vil nok være bedre med bunndstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Blank propell...? litt bading/snorkling i løpet av sommeren med en gryteskurer..så er den blank hele sommeren... Men som Lunde 14 skriver, så betyr det lite om det utelukkende er i 6 knops fart en forflytter seg... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Og hvor langt ned det er til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Ikke alle som har panserskip vettu... Hulda er jo både høy og brei og dyp og tung. De fleste fritidsbåter er jo av et helt annet kaliber og da er det ingen problemer å skure ren propell en god og varm sommerdag. Glemte å nevne at alder på kropp også har betydning for en sådan akrobatisk utfordring... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Etter ett propellblad på én side kommer jeg opp som en rakkett og astmaen piper. Så legger admiralen ned dykkerforbud. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Flotte kommentarer fra skipper på Hulda. Du svarer vel med Hulda når telefonen ringer også..ha ha Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Dere som stoffer propellen: Bruker dere epoxy primer først, eller bunnstoff rett på? Jeg pleier å ligge ute et par år i slengen, og hadde satt pris på mindre rur og redusert anodeforbruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Jeg bruker 2-komp epoxyprimer. Så bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Etchprimer og selvpolerende bunnstoff, har ikke fått 2-komponent epoxyprimer til å sitte på min bronsepropell. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Og hvor langt ned det er til propellen. ????? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Vannfast fett funker bra for meg på mine relativt langsomtgående propeller. Det sitter spesielt bra på tresnekka. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 NilsPils skrev 5 minutter siden: Vannfast fett funker bra for meg på mine relativt langsomtgående propeller. Det sitter spesielt bra på tresnekka. Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj, fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...??? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Et bra bunnstoff holder i to år hos meg på propellen. drar over med grovkorna smergel og to lag bunnstoff . Jotun NONSTOP Supreme, Suvueren beskyttelse i to sesonger "sier reklamen" Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj, fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...??? Jeg har gjort tilsvarende forsøk på propellvingene og endte da på såkalt vannfast fett, eller propellfett. Der er det nok forskjellerige typer. Da jeg kjøpte snekka fulgte det med noe skikkelig klin av noe fett som klistrer seg dønn fast. Ellers var Jotun Nonstop en god nummer to . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Roger jo skrev 3 minutter siden: Jotun NONSTOP Supreme, Suvueren beskyttelse i to sesonger "sier reklamen" Det er det jeg har på Saowanee nå. Hun ligger på vannet. Vi får se til våren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Legering til propellen har jo ogå litt å si. Har Mikado billigpropell på nå og der gror det lite. Driver ikke å polere eller slikt jåleri, men bruker båten jevnlig året rundt. Nabobåten brukte samme oppskift, bortsett fra å bli brukt, der var det mye groe hvert år på både skrog og propell. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 I gamledager brukte jeg sprittusj. Fint lite groe, men da var tusjen giftig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 hanto1 skrev 38 minutter siden: Legering til propellen har jo ogå litt å si. Har Mikado billigpropell på nå og der gror det lite. Driver ikke å polere eller slikt jåleri, men bruker båten jevnlig året rundt. Det er klart at legeringen har noe å si. Min Michigan gror mindre enn Radici-italieneren fra Sleipner. Det kommer vel an på hvor mye kopperioner legeringen skiller ut. Dessuten kommer det an på ladingen (hvor mye minus) der er på propellen. Og alle mulige andre parametre. Primeren jeg brukte sist mener jeg var Biltema. Den skal kunne feste på metaller (alu. etc.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Primeren (2-komp) fra Seajet fikk jeg ikke til å sitte på min bronsepropell. Men 1-komp Etch primeren fra U-POL sitter godt med godt feste for Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
skagenekspressen Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Takker for flotte innspill. Seilbåt for meg, så skal vi over 7knop må det være god bør, uten motor. Det er vært brukt selvpolerende bunnstoff rett på, Gori-propell. Holdt også på med sprittusj for lenge siden, så mer og mer polering. Men «no more» Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Benytter anledningen til å smette inn et bilde av groe på en noe større propell. Båter en er yrkesbåt med nærmere 500hk som lå i ro stort sett kun i helgene og knapt nok da. Ikke noe landligge etter mørkets frembrudd der i gården. Her er skrogets høytrykksspylt, men propellen ikke pusset blank. På land for bunnsmøring eneste hvert år. Som dere ser er det bra med rur likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.