Jump to content

Blank propell eller ikke

skagenekspressen

Recommended Posts

NilsPils skrev 5 minutter siden:

Vannfast fett funker bra for meg på mine relativt langsomtgående propeller. Det sitter spesielt bra på tresnekka.

Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj,  fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...???

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Hmmm...jeg har to propeller, og drev en periode og forsøkte all slags remedier og heksebrygg på den e e propellen...fra tusj,  fett, aceton og Gud vet hva....det var aldri forskjell på groen på dem...???

Jeg har gjort tilsvarende forsøk på propellvingene og endte da på såkalt vannfast fett, eller propellfett. Der er det nok forskjellerige typer. Da jeg kjøpte snekka fulgte det med noe skikkelig klin av noe fett som klistrer seg dønn fast. Ellers var Jotun Nonstop en god nummer to . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

hanto1 skrev 38 minutter siden:

Legering til propellen har jo ogå litt å si. Har Mikado billigpropell på nå og der gror det lite. Driver ikke å polere eller slikt jåleri, men bruker båten jevnlig året rundt.

Det er klart at legeringen har noe å si. Min Michigan gror mindre enn Radici-italieneren fra Sleipner. Det kommer vel an på hvor mye kopperioner legeringen skiller ut. Dessuten kommer det an på ladingen (hvor mye minus) der er på propellen. Og alle mulige andre parametre. 

Primeren jeg brukte sist mener jeg var Biltema. Den skal kunne feste på metaller (alu. etc.)

Primeren (2-komp) fra Seajet fikk jeg ikke til å sitte på min bronsepropell. Men 1-komp Etch primeren fra U-POL sitter godt med godt feste for Seajet 033 selvpolerende bunnstoff.

primer2.jpg.16f98082b3b20fda13709a2734340351.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Benytter anledningen til å smette inn et bilde av groe på en noe større propell. Båter en er yrkesbåt med nærmere 500hk som lå i ro stort sett kun i helgene og knapt nok da. Ikke noe landligge etter mørkets frembrudd der i gården.

Her er skrogets høytrykksspylt, men propellen ikke pusset blank. På land for bunnsmøring eneste hvert år.

Som dere ser er det bra med rur likevel.

CIMG1921.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...