Jump to content

Raymarine Evolution autopilot, koble til rorgiver

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å montere en lineær rorgiver på piloten, men den dras til ohmske verdier som ikke er tillat i piloten. Maks 3,5k Ohm min 1,5k Ohm. 
Det virker som at den krever at 2,5k Ohm er 0 grader, men det er ikke mulig å angi hvor mange grader feks 3,5k Ohm er.
Raymarine sin egen sensor skal monteres parallelt med roret. Det er ikke mulig når man har Bravo 3 drev i alle fall.
E6ADE887-E160-4D56-847F-5DB640BFA3BC.jpeg.efa99923f427092092d407a909d372d7.jpeg
2E27152D-5743-44BC-B2ED-52E53A2BA058.jpeg.ce3c7b9d81a64c9a0fc9e3f33fabac57.jpeg

Optimal montering skal være 140mm fra senter på drevet. 

Armen som går fra drevet til styresylinderen er 185mm. 
Eneste måten jeg kan se at dette kan bli rett er å ha en slik sensor og forlenge armen slik at den blir 185mm og montere den mot motor andre veien, men det vil vel også bli feil da armen svinger vekk fra sensoren. 
Alternativet er å bruke piloten uten sensor, men jeg synes ikke den er god nok uten.

Etter litt fikling på papir så kommer jeg til at muligens ser hvorfor. 

8EE272AB-0AB5-4179-9BF3-F97EC412AC5D.jpeg.635b8cea24d2d111f135f5f5645b859e.jpeg

De øverste tallene er antall grader. 
Tallene under er antall millimeter sylinderen må bevege seg fra 0 for å komme til det gradetallet som står over. Dvs 33mm til 10 grader + eller - og 33+32+30+29 for å komme til 40 grader styrbord. 
Sylinderen som pumpen er koblet på er ikke balansert. Det vil si at volumet for å gå mot styrbord er høyere enn til babord. Noe som øker feilmarginen. 
I oppsettet kan man kun velge antall grader roret kan vris og hard over time som er antall sekunder det tar pumpen å flytte roret fra en side til den andre. Det er ikke mulig å justere dette individuelt. 
Når jeg kjøpte piloten skulle den klare dette fint, men jeg ser nå at mine tvil er forsterket...

Redigert av Swingswong
Type giver (see edit history)

Mener det skal gå an å snu dreieretning i oppsett slik at den roterende kan monteres motsatt vei, men tolker det slik at du har en lineær sensor med slag på 90 mm, mens styresylinder har et slag på 185 mm. Da burde det absolutt så an å montere slik du har skissert om jeg forstår skissen riktig, dvs feste lineær sensor på styrestaget mellom bolt for styresylinder og dreiepunkt for styringen,  litt nærmere dreiepunktet for å unngå at sensor går i endeslag/får for stor resistans.

Slaget er mye lengre enn 90, men det er bare innenfor de 90mm den holder seg innenfor spesifikasjonen til Raymarine?

For å snu retningen er det nok bare å bytte om på to ledninger, men avstanden mellom ror og giver vil variere veldig om den er på midten eller ut mot sidene. 

Jeg kan ikke si at jeg fikk opp noen meny for å snu retningen, men nå rotet jeg ikke så mye rundt i menyene. 
Raymarine har helt klart store mangler i sin programvare for integrering av rorgivere. Det er veldig dårlig. 
Skulle dette vært bra hadde de enkelt kunne løst det ved å la bruker lære piloten hvor 0 grader er, samt å kunne sette inn antall grader når rattet er helt babord og helt styrbord. 

Nei det er ikke det. Du kan justere grensen for hvor lang roret får lov til å gå. Ikke antall grader roret er ved en gitt verdi. 
Det som også er teit er at for å finne ut hard over time må må du estimere tiden fordi piloten ikke vil kjøre det helt over av en eller annen grunn. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...