Jstava Startet 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2021 Hei. Har funnet en Fairline Phantom 37 1996 model i utlandet som jeg vurdere å kjøpe. Båten skal være i greie stand utenom at det mangler en del utstyr i den. Jeg skal innom Landar larsen elektronikk for å estimere hvor mye det koster å kjøpe utstyret som mangler. men det jeg lurer på er hvor mye arbeid det er å montere det som mangler/må oppgraderes. Det som mangler å må gjøres er: 1. Det er ikke forbruksbatterier i båten, slik at det må monteres. 2. Det er ikke webastor i båten slik at det må monteres. Lurer litt på da om det er lagt opp klart i båten eller om hull ect. Må borres for å montere det. 3. Det er ikke generator, er usikker på om det vil være behov for det, hva mener dere? 4. Radar, autopilot, kartplotter må kjøpes nytt. Hva er Estimert pris på dette? Og hvor mye arbeid/tid er/tar det å gjøre dette selv? Jeg er nokså handy av meg selv og er hobby elektriker. takker for svar? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Min erfaring er at det baller på seg. Ofte er det gjort ting du ikke er enig i og derfor vil endre det. På min båt ser jeg at de som har montert utstyr har fulgt manualen til punkt og prikke, noe som er ok om det ikke finnes flere systemer fra før. Jeg har montert nye kartplottere og autopilot i min båt. Ikke all verdens jobb om du har det fra før, men min hadde styring via wire som gjorde det en del mer omfattende. Velg lithium batterier og en dcdc lader fra startbatteriet. Om du trenger generator avhenger av bruk. Kanskje du klarer deg med solceller og litt større batteribank. Webasto aner jeg ikke mye om annet enn jeg har det og du må nok påregne en svetting under deg for å få frem rør. Jeg ville isolert rørene for å få mest mulig varme frem dit du vil ha den. Priser finner du nettbutikkene. Jeg har handlet mye hos Høcom. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Swingswong skrev for 7 timer siden: Min erfaring er at det baller på seg. Ofte er det gjort ting du ikke er enig i og derfor vil endre det. På min båt ser jeg at de som har montert utstyr har fulgt manualen til punkt og prikke, noe som er ok om det ikke finnes flere systemer fra før. Jeg har montert nye kartplottere og autopilot i min båt. Ikke all verdens jobb om du har det fra før, men min hadde styring via wire som gjorde det en del mer omfattende. Velg lithium batterier og en dcdc lader fra startbatteriet. Om du trenger generator avhenger av bruk. Kanskje du klarer deg med solceller og litt større batteribank. Webasto aner jeg ikke mye om annet enn jeg har det og du må nok påregne en svetting under deg for å få frem rør. Jeg ville isolert rørene for å få mest mulig varme frem dit du vil ha den. Priser finner du nettbutikkene. Jeg har handlet mye hos Høcom. Takker for svar. Hvor mye timer i arbeid/ vil du estimere det tar å gjøre dette selv? Da tenker jeg mest på å ettermontere webastor, oppgradere kartplotter og autopilot ( dette er det fra før av men er mest sannsynlig fra 1996) etter montere batteri bank med lader. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Jeg vil ikke svare på det da mine antakelser oftes må ganges med Pi, noen ganger må man også legge på moms. Det har nok med å gjøre hvor nøye man er. Jeg finner ting hele tiden som gjør at det baller på seg litt. Om du bare bytter en plotter er det gjort på en kveld med litt saging etc. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Ettermontere sånt utstyr er normalt tidkrevende. Største jobben er slanger til et varmeapparat men det er avgjørende hvordan båtens struktur ser ut og hvilket verktøy man har til rådighet. Kabel til radar kan være vanskelig å få frem...... Å utvide batteribank er minst arbeid men krever at man har klem verktøy for store kabler og litt verktøy for støping av fundament til batteri kasse om det er behov for det. Du spør om tid men det avhenger av verktøyet du har. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dykker Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Har hatt en Ph37 1996. På denne var alt montert før jeg kjøpte den. Radar, forbruk, generator, godt ladesystem mm. Det jeg la merke til, var at det var utrolig trangt mange steder for trekking av kabler, rør osv. Tror jeg heller ville kjøpt en båt hvor alt utstyr var montert. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Swingswong skrev for 2 timer siden: Jeg vil ikke svare på det da mine antakelser oftes må ganges med Pi, noen ganger må man også legge på moms. Det har nok med å gjøre hvor nøye man er. Jeg finner ting hele tiden som gjør at det baller på seg litt. Om du bare bytter en plotter er det gjort på en kveld med litt saging etc. ja okey. Og uheldigvis så har jeg den "sykdommen" med at alt må være 100%, så da går det litt tid med andre ord? Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Knude skrev for 1 time siden: Ettermontere sånt utstyr er normalt tidkrevende. Største jobben er slanger til et varmeapparat men det er avgjørende hvordan båtens struktur ser ut og hvilket verktøy man har til rådighet. Kabel til radar kan være vanskelig å få frem...... Å utvide batteribank er minst arbeid men krever at man har klem verktøy for store kabler og litt verktøy for støping av fundament til batteri kasse om det er behov for det. Du spør om tid men det avhenger av verktøyet du har. Verktøy er ikke noe problem. Vil tro at jeg har det verktøyet som trengs. Etter som jeg tolke det som blir skrevet her så. Ser det ut til at vi snakker om noen ukers arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Dykker skrev 32 minutter siden: Har hatt en Ph37 1996. På denne var alt montert før jeg kjøpte den. Radar, forbruk, generator, godt ladesystem mm. Det jeg la merke til, var at det var utrolig trangt mange steder for trekking av kabler, rør osv. Tror jeg heller ville kjøpt en båt hvor alt utstyr var montert. Ja det er jo i grunnen det jeg vil. Men utvalget som har våre siden sommer i fjor har våre som så og i tillegg så synes jeg at noen av de har våre overpriset. (Noe som jeg kan forstå litt pga Covid). Men siden du har eiet en nesten lik båt. Hva vil du anslå verdien på 96 model fairline med Tamd 63 motor der standarden er fra 1996. Gjevnlig service har blitt tatt. Men usikker på om septiktank/diesel tank har blitt rengjort. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Det er mykje jobb og det krev ein del innsikt. Om du tenkjer å gjera det sjølv bør du ikkje fokusera så mykje på tidsforbruket, men planleggja og gjennomføra slik at resultatet vert optimalt. Du kjem heilt sikkert til å måtta revurdera planane etterkvart.. Tenkjer du at utstyret skal / må monterast av eksterne, ( firma ) så ville eg leita etter ein båt med tilfredsstillande utstyrsnivå. Det er desverre ikkje rekningssvarande å leiga slikt arbeid frå profesjonelle. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Jstava skrev On 15.2.2021 at 9.01: Hvor mye timer i arbeid/ vil du estimere det tar å gjøre dette selv? Da tenker jeg mest på å ettermontere webastor, oppgradere kartplotter og autopilot ... Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg prøver meg allikevel. Det blir et skudd fra hofta, men et utgangspunkt kan kanskje være at det koster like mye å installere utstyret som å kjøpe det, gitt at du setter bort jobben med installasjon. Men siden du er en petimeter (kjenner jeg meg litt igjen der tro ), så kommer du ikke til å bli fornøyd dersom du setter bort all installasjonsjobben. Jstava skrev On 15.2.2021 at 0.15: Båten skal være i greie stand utenom at det mangler en del utstyr i den. Og med denne setningen tatt i betraktning så tenker jeg at mest sannsynlig blir dette da et prosjekt som blir gående over flere år. Når den gamle båten kommer til Norge kommer du til å oppdage en haug med ting du ikke er fornøyd med, og du får ei lang liste over utbedringer. Ettermontering av utstyr blir bare en del av det, andre ting er matt gelcoat, slitte puter, dørker, badeplattform som skal forlenges, behov for baugspyd for å komme i land, vinsj bak, kjølere som skal renses, overhaling av dyser osv. osv. Det unisone svaret fra de som har vært gjennom en slik runde med oppgradering av importbåter er vel at det ble så dyrt at det hadde blitt billigere å kjøpe en båt som var i bedre stand med mer utstyr. I tillegg kommer all tiden man har brukt på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jstava Svart 18.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Komodo skrev 17 minutter siden: Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg prøver meg allikevel. Det blir et skudd fra hofta, men et utgangspunkt kan kanskje være at det koster like mye å installere utstyret som å kjøpe det, gitt at du setter bort jobben med installasjon. Men siden du er en petimeter (kjenner jeg meg litt igjen der tro ), så kommer du ikke til å bli fornøyd dersom du setter bort all installasjonsjobben. Og med denne setningen tatt i betraktning så tenker jeg at mest sannsynlig blir dette da et prosjekt som blir gående over flere år. Når den gamle båten kommer til Norge kommer du til å oppdage en haug med ting du ikke er fornøyd med, og du får ei lang liste over utbedringer. Ettermontering av utstyr blir bare en del av det, andre ting er matt gelcoat, slitte puter, dørker, badeplattform som skal forlenges, behov for baugspyd for å komme i land, vinsj bak, kjølere som skal renses, overhaling av dyser osv. osv. Det unisone svaret fra de som har vært gjennom en slik runde med oppgradering av importbåter er vel at det ble så dyrt at det hadde blitt billigere å kjøpe en båt som var i bedre stand med mer utstyr. I tillegg kommer all tiden man har brukt på dette. Ja jeg er litt redde for at du har rett her. Vi har tenkt oss å kanskje gi et bud på 800K men er redd for at det er for mye det også med tanke på hva som kanskje må gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 God stand på brugt både er et vidt begreb. Jeg har ikke købt en båd der ikke var beskrevet som "velholdt" se hvor det har bragt mig hen.... Vær meget omhyggelig og byd ekstremt lavt - er prisen du indikere inka. eller eks. moms? . Ud fra hvad du skriver, og uden at jeg jo har set båden, så ville jeg vurdere at du hurtigt ville skulle lægge 250-300.000 oven i prisen for at få "vendt" båden. At den ikke har forbrugs-batterier skræmmer mig lidt, og er i min optik en klar indikation på manglende vedligehold/ingen brug. At en så relativt stor båd ikke har i det mindste noget navigations-udstyr af nyere dato siger mig det samme... Lidt billeder ville hjælpe. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
nordan family 27 Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Nå har jeg selv gjort mye av det som nevnes (Eber, plotter, autopilot osv osv). Det tar altså mye mer tid enn man skulle tro. Men jeg håper båten har hatt batterier? Eller så står det vel dårlig til med dynamoene. Jeg hadde aggregat i min Fairline. Hadde ikke bruk for det - invester heller i solcelle pluss egen vannvarmer til varmtvannstanken. Det siste er gull verdt. Billigere blir det også. Og du irriterer ingen med lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 pam skrev On 19.2.2021 at 9.18: God stand på brugt både er et vidt begreb. Jeg har ikke købt en båd der ikke var beskrevet som "velholdt" se hvor det har bragt mig hen.... Vær meget omhyggelig og byd ekstremt lavt - er prisen du indikere inka. eller eks. moms? . Ud fra hvad du skriver, og uden at jeg jo har set båden, så ville jeg vurdere at du hurtigt ville skulle lægge 250-300.000 oven i prisen for at få "vendt" båden. At den ikke har forbrugs-batterier skræmmer mig lidt, og er i min optik en klar indikation på manglende vedligehold/ingen brug. At en så relativt stor båd ikke har i det mindste noget navigations-udstyr af nyere dato siger mig det samme... Lidt billeder ville hjælpe. Ja jeg har kommet frem til samme summen (ca200-300000kr). Jeg har også vært i kontakt med megleren som sko ta den inn. Å det var ikke noe å gå på prisen. Slik at da blir det ikke aktuelt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 nordan family 27 skrev On 21.2.2021 at 1.14: Nå har jeg selv gjort mye av det som nevnes (Eber, plotter, autopilot osv osv). Det tar altså mye mer tid enn man skulle tro. Men jeg håper båten har hatt batterier? Eller så står det vel dårlig til med dynamoene. Jeg hadde aggregat i min Fairline. Hadde ikke bruk for det - invester heller i solcelle pluss egen vannvarmer til varmtvannstanken. Det siste er gull verdt. Billigere blir det også. Og du irriterer ingen med lyden. Hvorfor står det dårlig til med dynamoene viss det ikke er forbruks batterier i båten? Men etter å ha sjekket pris ect. Og at det ikke er noe å gå på prisen så er det ikke aktuelt lenger. For satse på at det kommer noe til salgs mot påsken eller noe?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.