seilfred Startet 15.Februar.2021 Del på Facebook Startet 15.Februar.2021 Har lurt på i flere sesonger nå om jeg egentlig har litt for stor propell. Motor er Bukh 36, og båten er en OE32 som veier omtrent 7t. I Bukh-håndboka står det at motoren må klare turtall på min 3300, noe den sååååvidt klarer med blank propell på våren. Er det riktig forstått at diameteren er 18 tommer på denne? Og er det noen som tør uttale seg om det ville være en god idé å gå ned en størrelse i mitt tilfelle? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
husky dane 85 Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 18 er diameter R er høgre gåande 15 er stigning,diameter og stigning er i tommer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Et annet alternativ er å ta kontakt med et propellverksted og undersøke muligheten for å få justert ned stigningen. Tenker at med en såpass tung båt så bør du beholde diameter men heller gå ned i stigning for å få opp turtallet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
husky dane 85 Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Send propellen til Winrace dei justerer den for deg,har brukt dei sjølv med utmerka resultat Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Men om motor klarer turtallet så er vel det godt nok...regner med du ikke ligger på bånn pinne hele veien... Det regnes jo at innfor 10 % + , ÷ er innfor.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Ja dette virker jo som bortkastede penger og "bekymringer". Kanskje viser turteller også litt feil. Og hvis du føler at motor går lett og fint, så hadde ihvertfall ikke jeg tenkt mer på dette. Dette er vel heller ikke noen racingbåt så nyt båtlivet og pris våren. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Ja, det kan man kanskje si. Det heter at man skal ligge et sted mellom 3300-3600 på maks pådrag, og jeg karrer meg såvidt opp til 3300 med blank propell, så det ligger jo i den tunge enden... De siste 1000 i turtall har jeg aldri bruk for fordi hekken bare graver seg ned, så jeg bare lurer på om det ville være bedre å la motoren jobbe litt lettere.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Martine29 Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Javel, da mangler du 300. Og da hadde det nok vært riktig å endre propellen. Det blir som å kjøre i 4 gear opp bratte bakker med bil. Motor går da for tungt på alle turtall. Propellekspertene kan sikkert gjøre noe med dette. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 seilfred skrev for 8 timer siden: De siste 1000 i turtall har jeg aldri bruk for fordi hekken bare graver seg ned, så jeg bare lurer på om det ville være bedre å la motoren jobbe litt lettere.. Det vil si at du bare bruker opp til 2300 RPM..? I såfall er det ikke for tungt for motoren... Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Ok, Jeg tror heller ikke det er krise for motoren med måten jeg bruker den på nå, men hadde det ikke ideelt sett vært bedre å ha enten mindre diameter eller mindre stigning på propellen slik at motoren kunne nå høyere turtall ved maks skroghastighet? jeg er ikke ekspert på dette, derfor jeg spør. Har bare inntrykk av at det er godt for motoren å jobbe på lit høyere turtall generelt, og jeg ligger jo helt i grenseland på den «tunge» siden Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Shortcut Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Da jeg havde båd med de motorer. DV36 kørte jeg med 2400 O/MIN efter råd fra en ældre Motormand med speciale i BUKH. Han lavede service på disse motorer i redningsbåde i mange år. -Kik efter det bedste drejningsmoment- Ryger den ikke, eller lyder anstrengt, så har motoren det godt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Shortcut skrev for 4 timer siden: -Kik efter det bedste drejningsmoment- Ryger den ikke, eller lyder anstrengt, så har motoren det godt. Helt riktig... En propell er som en motbakke... Tenk deg du kjører bil på et gear...det går fint i slakk motbakke...men etter mer du gir på, etter brattere blir bakken... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Enig med siste talere. Men, naturligvis, har du penger å spandere, så for all del. Motoren til Hulda har nå passert 1200 timer på 20 år. Den har maks turtall på 3600 rpm. Beveger seg aldri over 2000 rpm. Vanligvis ligger den og kjører på 1800. Så om motoren din ikke overanstrenger seg på 2500 rpm, tror jeg ikke at den lider noen nød. Helt annerledes er det med turbomotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Hej I ditt fall det enda som händer om du minskar propellern är att du får köra på högre varv för att nå deplacementfart och det mår varken du eller motorn bättre av. Jag har en VP D 2 55 som varvar 3000 rpm i friläge. VP anser att man skall nå 90 % av detta vid last. Ligger man sedan på max 90% av detta som marschvarv är det ok. Min båt varvar 2750 rpm och jag når deplacementfart på 2250 rpm. En deplacementbåt har ofta mer än tillräckligt med hästkrafter för att nå depalcementfart och att köra över deplacementfart är bara att slösa bränsle till väldigt lite fartökning. Det är skillnad på en planande båt som kan behöva alla hästkrafter och alla varv för att kommaupp i plan. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Ja, sådann er det @Ove T. Ta Hulda: 1500 rpm 5,5 knop og forbruk 4,0 liter/time 1800 6,0 5,0 2000 7,0 6,0 2200 7,5 9,0 Og jeg kan dra skroget opp i drøye 9 knop for motor. Motoren til Hulda kan gulpe unna 20 liter/time. Gjør allikevel ikke mer enn litt over 9 knop. Jeg vil vel anta at propellen til @seilfred er svært nær hva som er optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Ok da, jeg gir meg Jeg marsjer på ca 6-6,5 knop. Ligger da på ca 2300 rpm og forbrenner omtrent 2,6l i timen, så den er hvertfall billig i drift. Hva jeg kan komme opp på vet jeg ikke, men på omkring 3000rpm står baugen til værs og rumpa tungt nedi som en annen jolle, og propellen bare nærmest «spinner» uten at den liksom får ordentlig fatt føles det som. Men greit, jeg tar poenget. Luksusproblem... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
ivar Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 seilfred skrev for 11 timer siden: men på omkring 3000rpm står baugen til værs og rumpa tungt nedi som en annen jolle, og propellen bare nærmest «spinner» uten at den liksom får ordentlig fatt føles det som. høres ut som at du treffer punktet hvor skrogets vannmotstand øker eksponentialt. mindre diameter ville bare gitt enda mer spinn. Og mindre stigning ville gitt litt mer turtall før motstanden ble for stor. Hvordan fungerer propellen ved manøvrering da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 seilfred skrev for 11 timer siden: Ok da, jeg gir meg Du må'kke komme her å komme her, når forumet har talt :-) Da er det bare å bøye nakken og følge ordre. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 ivar skrev for 3 timer siden: høres ut som at du treffer punktet hvor skrogets vannmotstand øker eksponentialt. mindre diameter ville bare gitt enda mer spinn. Og mindre stigning ville gitt litt mer turtall før motstanden ble for stor. Hvordan fungerer propellen ved manøvrering da? Det gir mening. Ved manøvrering er jeg faktisk fornøyd. God respons på bakk, hurtig til å bremse opp. Nå er jo dette primært en seilbåt, så jeg synes kanskje også jeg har noe å hente på motstanden som denne faste trebladede (og etter min mening digre) saken gir, men det er jo selvfølgelig en annen diskusjon med andre kompromisser osv.. Viktigst for meg er å vite at jeg behandler motoren fornuftig. Jeg hadde nemlig tenkt at den, tross sin voksne alder skulle vare en stund til. De er nemlig gode de der gamle bukh´ene, jeg liker dem... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Jens_P Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Går du ned på stignig må turtallet opp for å få samme hastighet. Med på kjøpet får du mer støy. Drivstoff forbruk blir tilnærmet det samme, krever samme effekt fra motoren for å nå samme fart. Muligens marginalt økt forbruk hvis du går med høyere turtall for å få samme fart. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Jens_P skrev 53 minutter siden: Går du ned på stignig må turtallet opp for å få samme hastighet. Med på kjøpet får du mer støy. Drivstoff forbruk blir tilnærmet det samme, krever samme effekt fra motoren for å nå samme fart. Muligens marginalt økt forbruk hvis du går med høyere turtall for å få samme fart. Hmmm...kan ikke forstå annet en at forbruket ville økt med lettere propell og samme fart... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Det blir en miks av hvor ofte pr tidsenhet dysen spruter diesel og hvor mye. Det hele er en energibetraktning. Eller slik, ubelastet turtall på 3000 rpm krever 'nesten ikke diesel' i forhold til at samme motoren drar tungt på 20000 rpm. Vi hadde mye misforståelser ute hos kundene da jeg jobbet hos CAT. Den gjengse oppfatningen blant fiskerene var at turboens rpm var direkte avhengig av motorens turtall. Var nokså mange havarier rundt dette. Om en fast 3-bladet propell er litt mindre eller litt større utgjør ikke mer enn fraksjonen av brøkdelen av en knop. Dette ble testet av Maxi for 100 år siden. Forskjellen mellom en 2-bladet Volvo og en foldepropell ved 6 knop gjennom vannet var rundt 0,5 knop (etter husken). Naturligvis viktig om man seiler regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Hmmm...kan ikke forstå annet en at forbruket ville økt med lettere propell og samme fart... Skal du drive båten frem i en gitt hastighet krever det en gitt effekt. Om du går opp eller ned i propell-stigning kreves fortsatt samme effekt for å drive frem båten. Økt turtall vil medføre mer krefter til å overvinne friksjon i motor og gear. Økt turtall på propell kan også påvirke slipp. Økt forbruk vil det nok bli, men i de turtallsområdene og med den lette belastningen som trådstarter har så blir det neppe målbart. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mix Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 En for "tung" propell drar dette med seg i hele turtallsregisteret. Det er udiskutabelt. For TS sin del høres det marginalt ut. Jeg hadde ikke gjort noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.